تیم ملی این اواخر آنقدر با تیم‌های نزدیک به صد یا بالای صد رنکینگ فیفا بازی کرده که دیگر بازی با حریفی مثل بورکینافاسو هم برای این تیم هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. تیم دهم قاره آفریقا که در آخرین حضورش در جام ملت‌ها به نیمه‌نهایی راه پیدا کرده، این روزها خودش را برای جام ملت‌های آفریقا آماده می‌کند. اگر آنها با همه ستاره‌ها روبه‌روی تیم ملی ایران قرار بگیرند، حریف سرسختی برای تیم ملی خواهند بود. شاید این محک ایده‌آلی برای تیم ملی در آستانه یک تورنمنت حساس باشد.

مراقب این سه ستاره باشید

تیم ملی بورکینافاسو برای رویارویی با تیم ملی ایران، سه ستاره سرشناس دارد. مشهورترین بازیکن و کاپیتان این تیم، برتراند ترائوره است. بازیکنی که سابقه حضور در باشگاه چلسی را دارد و این فصل در عضویت استون ویلا قرار گرفته است. برتراند در کشورهای مختلفی مثل ترکیه بازی کرده اما حالا برای تیم اونای امری به میدان می‌رود. او در این فصل سه بار در لیگ برتر انگلیس نیز بازی کرده اما به طور کلی یک مهره ثابت برای استون ویلا نیست. با این حال نباید از یاد برد که ویلا یکی از بهترین تیم‌های این فصل فوتبال انگلیس محسوب می‌شود. ستاره کلیدی بعدی بورکینافاسو برای قهرمان نیم‌فصل بوندس‌لیگا بازی می‌کند. ادموند تاپسوبا یک مدافع میانی تنومند است که توانایی بازی در پست هافبک میانی را دارد. او فوتبالیست درخشانی به نظر می‌رسد و این فصل در تیم ژابی آلونسو فوق‌العاده کار کرده است. تیمی که در فصل جدید بوندس‌لیگا حتی یک شکست هم ندارد. به فهرست نفرات مهم تیم ملی بورکینافاسو باید دو بازیکن دیگر را هم افزود. عیسی کابوره 22 ساله که بازیکن سیتی است و به صورت قرضی برای لوتون توپ می‌زند و دانگو اوآتارا که در لیگ برتر انگلیس برای باشگاه بورنموث به میدان می‌رود.

هدف‌گذاری برای نیمه‌نهایی

بورکینافاسو تا امروز هرگز در جام جهانی نبوده اما این اواخر در جام ملت‌های آفریقا نتایج خوبی به دست آورده است. سال 2013 آنها برای اولین بار در تاریخ به فینال قاره رسیدند اما در نهایت نتوانستند روی سکوی اول قرار بگیرند. دو سال بعد، در دور گروهی حذف شدند اما در سال 2017 دوباره به نیمه‌نهایی رسیدند و این بار جایگاه سوم را از آن خودشان کردند. جالب اینکه این تیم سینوسی سال 2019 اصلا به جام ملت‌ها صعود نکرد اما سال 2021 به نیمه‌نهایی رفت و این بار چهارم شد. در حقیقت این کشور در سه حضور آخرش در جام ملت‌ها، همواره حداقل به نیمه‌نهایی رسیده و قصد دارد باز هم در همین جایگاه قرار بگیرد.

ترکیب تیم ملی، کامل نیست

تیم ملی ایران هم جمعه ستاره‌های زیادی روبه‌روی این حریف خواهد داشت اما ترکیب تیم ملی قطعا کامل نیست. چراکه بسیاری از لژیونرها هنوز به اردو ملحق نشده‌اند. بدون شک نقش مهره‌های داخلی در این اردو، جدی‌تر خواهد بود و این ترکیب، با ترکیب اصلی تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌ها فاصله خواهد داشت.