آریا رهنورد

جدال آخر هفته پرسپولیس و استقلال، نهمین شهرآورد تاریخ است که در آذرماه برگزار می‌شود. یعنی تقریبا یک‌دهم دربی‌ها در این ماه برگزار شده است. در این بازی‌ها، آمار کاملا به سود پرسپولیس به نظر می‌رسد. آنها در هشت دربی قبلی در این ماه، چهار بار برنده شده‌اند و تنها یک بار شکست خورده‌اند. سه بازی در این ماه نیز به تساوی کشیده شده است. تا امروز در آذر، فقط یک بازی با تساوی بدون گل به پایان رسیده و این نکته امیدوارکننده‌ای برای این جدال خواهد بود.

 

تساوی پرماجرا برای تاج

اولین برخورد دو تیم در آذرماه، در دربی چهاردهم اتفاق افتاد. این اولین دوره جام تخت جمشید بود و بازی حساسیت زیادی داشت. اوایل نیمه دوم، همایون بهزادی برای پرسپولیس گل زد اما علی جباری در دقیقه 70 بازی را به تساوی کشاند. پنج دقیقه بعد، محمدرضا عادلخانی با دریافت کارت زرد دوم اخراج شد تا تاج با یک بازیکن کم‌تر به بازی ادامه بدهد. آنها کمی عقب رفتند و توانستند این تساوی را حفظ کنند.

 

بازگشتی در کار نبود

یک سال بعد در دوره دوم جام تخت جمشید، این دو تیم باز هم در آذرماه به مصاف هم رفتند. مسابقه‌ای که در تاریخ 27 آذر سال 53 برگزار شد. در این نبرد، پرسپولیس با گل زودهنگام حاج‌رحیمی‌پور از حریف جلو افتاد. در نیمه دوم هم صفر ایرانپاک اختلاف را بیشتر کرد. غلامحسین مظلومی در دقیقه 60، اختلاف را به حداقل رساند اما برای تاج، بازگشتی در کار نبود و آنها در نهایت در این مسابقه شکست خوردند.

 

دبل به سبک صفر

آذرماه 56، دربی شماره 22 بین تاج و پرسپولیس برگزار شد. صفر ایرانپاک که هنوز هم به عنوان بهترین گلزن شهرآوردها شناخته می‌شود، در نیمه دوم همان مسابقه دو بار دروازه حریف را باز کرد و پرسپولیس را در معرض یک پیروزی شیرین قرار داد. حسن روشن در دقایق پایانی برای تیمش گل زد اما این گل کافی نبود و تاج بعد از سه بازی بدون شکست متوالی روبه‌روی پرسپولیس، دوباره طعم باخت مقابل این تیم را چشید.

 

پیروزی بعد از سه سال

از سال 65 به بعد، دربی‌ها همیشه مساوی شده بودند تا اینکه آذرماه 68 این روند بالاخره قطع شد. این بار رضا عابدیان بود که با یک گل زودهنگام در دقیقه 18، قفل دروازه‌های شهرآورد را شکست. استقلال هم هرچه تلاش کرد نتوانست به بازی برگردد و مسابقه در نهایت با همان برد یک بر صفر به سود پرسپولیس تمام شد. این بازی هفدهم آذر و در چارچوب رقابت‌های جام باشگاه‌های تهران برگزار ‌شد.

 

کولاک آبی

برای سال‌های بسیار طولانی، خبری از برگزاری دربی در ماه آذر نبود. بین سال‌های 68 تا 90، شهرآورد هرگز در این ماه برگزار نشد و این طلسم سرانجام در یک مسابقه حذفی شکست. جایی که تیم پرویز مظلومی روبه‌روی تیم مجید استیلی ایستاد. بازی در وقت معمول با تساوی بدون گل تمام شد اما در وقت اضافه، آبی‌ها غوغا کردند و توانستند حریف را با نتیجه سه بر صفر شکست بدهند. این چهارمین برد از سریال بردهای متوالی تیم مظلومی مقابل پرسپولیس به شمار می‌رفت و آبی‌ها را به اوج رساند. نتیجه‌ای که موجب رقم خوردن تغییر روی نیمکت پرسپولیس و جدایی حمید استیلی هم شد. صحنه عجیب این مسابقه، گل زدن اسماعیل شریفات و سپردن بازوبند کاپیتانی از سوی فرهاد مجیدی به این بازیکن بود. جالب اینکه استقلال بعد از این برد بزرگ، در 10 دربی متوالی نتوانست پرسپولیس را شکست بدهد. تا مدت‌ها، این آخرین خاطره خوب آنها از این بازی بزرگ بود.

 

کام‌بک درخشان

حمید درخشان در لیگ چهاردهم، روزهای خوبی را روی نیمکت پرسپولیس تجربه نکرد اما یک خاطره فراموش‌نشدنی را در دربی پشت سر گذاشت. پس از چهار تساوی بدون گل در این مسابقه، این بار سجاد شهباززاده طلسم را شکست و بالاخره یک گل در دربی به ثمر رساند. در نیمه دوم اما قرمزها به خودشان آمدند و با گل محمد نوری بازی را به تساوی کشاندند. سرانجام هم این امید عالیشاه بود که با یک ضربه سر، دروازه استقلال را باز کرد تا بازگشت بزرگ تیم درخشان به این مسابقه اتفاق بیفتد. هیچ‌کس باور نمی‌کرد که آن پرسپولیس بحران‌زده، بتواند استقلال را شکست بدهد. آن مسابقه در دومین روز از آذر سال 93 انجام شد.

 

تساوی یخ‌زده

تنها یکی از دربی‌های آذر با تساوی بدون گل تمام شده و آن بازی مربوط به لیگ بیست و یکم است. جایی که پسران یحیی، روبروی تیم فرهاد مجیدی قرار گرفتند و این بازی کسل‌کننده، هیچ گلی نداشت. دو تیم هم در جریان بازی، اصلا دست به خطر نزدند.

 

این تساوی پرگل

آخرین برخورد دو تیم در این ماه تا امروز، در لیگ بیست و دوم اتفاق افتاد. یک تساوی پرگل که در دیدار رفت آن فصل برگزار شد. در آن بازی، روزبه چشمی و ارسلان مطهری برای استقلال گل زدند و هر دو گل پرسپولیس را نیز گئورگی گولسیانی وارد دروازه حریف کرد.