این خرید «آرمانی» نبود!‌

در چند روز گذشته همه هواداران استقلال، سرگرم پرداختن به ماجرای امضای قرارداد تیم‌شان با آرمان رمضانی هستند. بازیکنی که همین چند روز قبل با آمار «صفر گل زده» از پرسپولیس جدا شد و به نوعی در فهرست مازاد این تیم قرار گرفت. ظاهرا فرهاد مجیدی، علاقه خاصی به سبک بازی رمضانی دارد اما مساله اینجاست که آیا رزومه این فوتبالیست و میزان آمادگی‌اش در حد و اندازه‌های باشگاهی مثل استقلال بوده است؟ آیا او با این سطح از توانایی می‌تواند گرهی از کار باشگاه باز کند؟

آریا طاری

نفر چهارم یک مثلث عشقی!

استقلال فرهاد در حالی به سراغ خرید یک «مهاجم» رفته که خودش سه مهاجم آماده در اختیار دارد. ترافیک خط حمله استقلال به حدی است که حتی بازیکن گل‌زنی مثل ارسلان مطهری ناچار است گاهی مسابقات را از روی نیمکت شروع کند. فرهاد به درستی تشخیص داده که در یک فصل فشرده و در رقابت بر سر سه جام مختلف، تیمش به یک ترکیب کامل از مهره‌های اصلی و ذخیره نیاز خواهد داشت اما واقعا اگر شیخ یا مهدی آسیب ببینند، آرمان می‌تواند در یک مسابقه حساس و کلیدی گزینه‌ای تعیین‌کننده برای تیم باشد؟ به نظر می‌رسد رمضانی برای یک دوران کاملا کم‌فشار در استقلال آماده خواهد شد. او این اواخر در تیمی که در ترکیب اصلی‌اش حتی یک مهاجم تخصصی نداشت، روی نیمکت می‌نشست و حالا در تیمی که سه مهاجم تخصصی دارد، قطعا سرنوشتی به جز نشستن روی نیمکت در انتظارش نخواهد بود. رمضانی با علم به این موضوع راهی باشگاه استقلال شده است. چه کسی بدش می‌آید به ازای چند ماه نشستن روی نیمکت یک تیم بزرگ و پرطرفدار، چند میلیارد تومان درآمد داشته باشد. آن هم بازیکنی که با کیفیت نازلی که در تیم قبلی ارائه داده، حتی از تیم‌های متوسط لیگ برتر هم پیشنهاد نداشته است. آرمان نه «یاغی» است و نه می‌تواند در جایگاه یک فوتبالیست جنجالی قرار بگیرد. انتقال او بیشتر از «عصبانی» کردن پرسپولیسی‌ها، خود استقلالی‌ها را عصبانی و متعجب کرده است!

این یک خرید «ارزانقیمت» نیست

شاید تصور کنید آرمان رمضانی به خاطر رزومه نه‌‌چندان درخشان و عملکرد ناامیدکننده‌‌ای در پرسپولیس داشته، با یک رقم ناچیز راهی استقلال شده اما این تصور، نسبتی با حقیقت ندارد. بر اساس شنیده‌ها، قرارداد این بازیکن با پرسپولیس هفت میلیارد تومان بوده و بعید است استقلالی‌ها قراردادی کم‌تر از چهار میلیارد تومان را با او به امضا رسانده باشند. در چنین شرایطی آیا بهتر نبود باشگاه این پول را صرف خرید یک بازیکن در خط میانی یا خط دفاعی کند؟ آیا بهتر نبود باشگاه به جای انجام خرید مهاجم چهارم، کمی از بدهی‌اش به مهره‌های فعلی را بدهد و آرامش بیشتری برای جو تیم به وجود بیاورد؟ اگر عملکرد آرمان درست همان‌طور باشد که این روزها پیش‌بینی می‌شود، خرید او یک نقطه منفی بزرگ در کارنامه کاری فرهاد مجیدی خواهد شد. فرهاد با این خرید دست به یک ریسک بزرگ زده و یک قمار کلیدی انجام داده است. قماری که ممکن است در نهایت به شدت به ضرر او تمام شود.

فرهاد به درستی تشخیص داده که در یک فصل فشرده و در رقابت بر سر سه جام مختلف، تیمش به یک ترکیب کامل از مهره‌های اصلی و ذخیره نیاز خواهد داشت اما واقعا اگر شیخ یا مهدی آسیب ببینند، آرمان می‌تواند در یک مسابقه حساس و کلیدی گزینه‌ای تعیین‌کننده برای تیم باشد؟

آمار چه می‌گوید؟

از شروع لیگ برتر بیستم تا امروز، آرمان رمضانی تنها در یک مسابقه از پرسپولیس فیکس بوده است. در حقیقت به نظر می‌رسد یحیی هرگز به این بازیکن اعتماد نکرد و هیچ‌وقت نتوانست با حضور او در خط حمله تیمش کنار بیاید. آرمان چند بار در لیگ قهرمانان آسیا هم به میدان رفت اما عملکردش ضعیف‌تر از حد انتظار بود. نیم‌فصل اول لیگ برتر بیستم برای این بازیکن بدون گل یا حتی پاس گل به پایان رسید. جالب اینکه او چند بار صاحب بخت‌های ایده‌آل گل‌زنی هم شد اما با بی‌دقتی محض، توپ را به بالای دروازه فرستاد تا آخرین شانس‌ها برای ماندن در پرسپولیس را از دست بدهد. بدترین نمایش او در پرسپولیس بدون شک روبه‌روی شهرخودرو با از دست دادن چند فرصت عالی رقم خورد. اگر قرار باشد تنها به این آمار بسنده کنیم، خرید آرمان برای استقلال یک فاجعه بزرگ خواهد بود اما آبی‌ها امیدوارند او برخلاف دورانی که در باشگاه پرسپولیس پشت سر گذاشته، در استقلال بدرخشد و روزهای کاملا متفاوتی را در این تیم سپری کند.

این تجربه آشنا

این نخستین بار نیست که آبی‌ها در بازار نقل و انتقالات به سراغ مهره مازاد رقیب می‌روند. این اتفاق برای گادوین منشا نیز رخ داده بود. بازیکنی که به محض قرار گرفتن در فهرست خروج پرسپولیس، با استقلال امضا کرد و دوران کاملا ناموفقی را در این تیم پشت سر گذاشت. حالا نوبت به آرمان رمضانی رسیده که از لیست خروج پرسپولیس به لیست ورود استقلال برسد. این روزها همه مشغول ستایش ایجنت او هستند. کسی که بتواند چنین بازیکنی را در یک فصل به پرسپولیس و استقلال بفرستد، بدون تردید قادر است هر ناممکنی را ممکن کند و دست به هر معجزه‌ای بزند!