محمود و بهانه‌هایش!

سرمربی استقلال این روزها رکورددار مصاحبه در فوتبال ایران به شمار می‌رود. فکری تقریبا به هیچ پیشنهاد مصاحبه‌ای پاسخ منفی نمی‌دهد و معمولا در همه گفت‌وگوها نیز چند جمله خاص را تکرار می‌کند. مصاحبه‌های این مربی حالا تقریبا قابل پیش‌بینی هستند. چراکه او تاکید زیادی روی چند جمله ثابت دارد و در هر شرایطی این جملات را به زبان می‌آورد. جملاتی که هواداران استقلال کاملا به شنیدن‌شان خو گرفته‌اند و دیگر از روبه‌رو شدن با این جملات، به هیچ وجه غافلگیر نمی‌شوند.

آریا طاری

 

«یک اتاق فکر علیه ما وجود دارد»

همین چند وقت پیش بود که امیر قلعه‌نویی از فعالیت یک «اتاق فکر» علیه خودش خبر داد و از همان روز به بعد، محمود فکری بدون چون و چرا از این عبارت استفاده کرده است. او بدون اینکه کوچک‌ترین توضیحی بدهد، دائما به این موضوع اشاره می‌کند که یک اتاق فکر مشغول زیر سوال بردن دستاوردهایش در استقلال است. از این حیث، فکری شباهت بسیار زیادی به امیر قلعه‌نویی دارد. چراکه این مربی هم همواره یک مشت دشمن فرضی برای خودش می‌سازد و آنها را به اخلال در کار تیمش متهم می‌کند. سرمربی فعلی آبی‌ها حتی یک نشانه کوچک از افراد حاضر در این اتاق فکر با هواداران باشگاه در میان نگذاشته اما انتظار دارد آنها حرفش را بی چون و چرا باور کنند.

«ابزارش را نداریم!»

فکری از زمان پیوستن به استقلال، بارها و بارها روی نداشتن ابزار کافی در این باشگاه تاکید کرده است. آن هم در حالی که این تیم برای اولین بار در چند سال گذشته، توانسته تقریبا همه نفرات کلیدی‌اش را در تابستان حفظ کند. استقلال روی خط دروازه، یکی از بهترین گلرهای این سال‌های فوتبال ایران را به خدمت گرفته، در خط دفاعی با مرادمند و نادری خریدهای قابل توجهی انجام داده و در خط حمله نیز، هر سه ستاره کلیدی‌اش را حفظ کرده است. در تاریخ لیگ برتر تیم‌های به مراتب کم‌ستاره‌تری از استقلال فعلی، توانسته‌اند قهرمانی را به دست بیاورند. پس این توجیه برای طرفداران باشگاه چندان پذیرفتنی نخواهد بود.

«راه ما کاملا درست است!»

این جمله سرمربی آبی‌ها که اتفاقا از شروع فصل بارها و بارها تکرار شده، یادآور جملات برخی نمایندگان مجلس است. فکری اعتقاد دارد که انتقادها نشان از «درست بودن» مسیر او دارند. چراکه هیچ‌کس به قطار ایستاده، سنگ نمی‌زند. برخلاف آن‌چه آقای مربی تصور می‌کند، ایراد گرفتن از یک تیم تلاشی در جهت بهتر شدن همان تیم است. افرادی هم که از فکری انتقاد می‌کنند نه طرفدار تیم‌های دیگر، بلکه در درجه اول طرفدار سفت و سخت باشگاه استقلال هستند.

همین چند وقت پیش بود که امیر قلعه‌نویی از فعالیت یک «اتاق فکر» علیه خودش خبر داد و از همان روز به بعد، محمود فکری بدون چون و چرا از این عبارت استفاده کرده است. او بدون اینکه کوچک‌ترین توضیحی بدهد، دائما به این موضوع اشاره می‌کند که یک اتاق فکر مشغول زیر سوال بردن دستاوردهایش در استقلال است

«همه دارند تیکی تاکا بازی می‌کنند؟»

هضم این جمله هم برای هواداران آبی، فوق‌العاده سخت و سنگین به نظر می‌رسد. اینکه تیم‌های دیگر در این فصل چه کیفیتی از خودشان نشان داده‌اند، به هیچ وجه نباید دلیل خوبی برای تعیین کردن فرم بازی استقلال باشد. اگر تیم‌های دیگر به هر دلیلی خوب بازی نمی‌کنند، استقلال برای بردن لیگ باید از همه آنها بهتر باشد. نه اینکه درست شبیه آنها فوتبال بازی کند و با توجیه بد بودن آنها، نتایج دلخواهش را به دست نیاورد.

«وقت ندارم ایرادها را برطرف کنم»

البته که فکری هنوز زمان زیادی برای کار کردن در استقلال نداشته و اساسا پروژه یک مربی برای کامل شدن، وابسته به زمان است اما اینکه فکری دائما به کم بودن فاصله «پنج روز» بین دو بازی اشاره می‌کند، چندان پذیرفتنی نیست. این فاصله بین دو مسابقه، تنها به این فصل مربوط نمی‌شود. قبل از این در برخی از فصل‌ها حتی برنامه‌ریزی لیگ فشرده‌تر نیز بوده است. حتی در بسیاری از لیگ‌های اروپایی باشگاه‌ها در یک هفته دو مسابقه انجام می‌دهند و مربیان برای انجام همه کارها هم وقت پیدا می‌کنند. مساله کلیدی اینجاست که بخش مهمی از کارها باید به دست اعضای کادر فنی صورت بگیرد اما کادر استقلال که اتفاقا از نگاه فکری بهترین کادر فنی ایران هستند، تا امروز کوچک‌ترین باری را از روی دوش این مربی برنداشته‌اند.

«استقلالی‌ها باهوش باشند»

فکری بارها و بارها از هواداران باشگاهش خواسته که باهوش باشند و فریب بازی هواداران باشگاه‌های دیگر را نخورند. با این حال خود استقلالی‌ها هر چقدر بیشتر هوش به خرج می‌دهند و روی مسائل تیم موردعلاقه زوم می‌کنند، نگرانی‌شان در مورد عملکرد کادر فنی تیم بیشتر و محسوس‌تر می‌شود.

«نمی‌خواهند قهرمان شویم»

فکری اولین مربی استقلال نیست که در چند سال اخیر این جمله را به زبان می‌آورد. اگر مربیان قبلی توانسته باشند از این جمله نتیجه بگیرند و سنگ بنای موفقیت‌شان را روی همین عبارت قرار بدهند، حتما فکری هم می‌تواند دست به چنین کاری بزند!

«بگذارید    دیمی قرمان شویم!»

این جمله برخلاف جملات قبلی، بارها تکرار نشده و عبارت تازه‌تری محسوب می‌شود اما همه چیز در مورد آن فوق‌العاده نگران‌کننده است. در حقیقت محمود فکری به جای اینکه قول بهتر شدن تیمش را به لحاظ تاکتیکی به هوادارها بدهد، از آنها می‌خواهد که مشکلی با قهرمان شدن تیم به صورت «دیمی» نداشته باشند!‌