عصر برکناری

بازی‌های دوم مرحله گروهی تیم‌ها در جام ملت‌ها هنوز به پایان نرسیده اما تا همین امروز دو تیم سرمربی‌شان را برکنار کرده‌اند. اگر این روند عجیب همچنان ادامه داشته باشد، احتمالا تا پایان مرحله گروهی نیمی از تیم‌ها با نفرات اول نیمکت‌شان وداع خواهند کرد. پیش از این تنها عربستان به برکنار کردن سرمربی در جریان یک تورنمنت شهرت داشت. آنها چند بار بعد از شکست اول در یک جام، مربی‌شان را به خانه فرستادند و «ناصر الجوهر» را که همواره برای پذیرفتن پیشنهاد هدایت عربستان در حالت «استندبای» قرار داشت، روی نیمکت گنجاندند. خیلی‌ها تصور می‌کردند بعد از شکست سنگین در افتتاحیه جام جهانی 2018 روسیه، مدیران فدراسیون فوتبال عربستان دوباره دست به چنین کاری می‌زنند اما آنها این بار صبر و حوصله به خرج دادند و تصمیم به حمایت از خوان آنتونیو پیتزی گرفتند. حمایتی که نتیجه‌ خوبی برای فوتبال عربستان به همراه داشته و آنها را دوباره به روزهای خوب برگردانده است. با وجود فاصله گرفتن عربستان از عادت همیشگی، تیم‌های دیگر آسیایی تنها به اندازه یک یا دو بازی در جام ملت‌ها به سرمربی‌شان فرصت داده‌اند. برکناری یک مربی در جریان برگزاری یک جام، ابدا یک اتفاق مرسوم در اروپا، آمریکا و حتی آفریقا نیست. در جام جهانی 2018 روسیه نیز اسپانیایی‌ها بعد از جنجال‌های برکناری لوپتگی در فاصله دو روز تا شروع جام، با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شدند و سرانجام ضربه سختی از این تصمیم خوردند. در آسیا اما فدراسیون‌ها برای مربی‌های بازنده صبر نمی‌کنند و در ثانیه، حکم اخراج می‌دهند. شاید 24 تیمی شدن جام ملت‌ها نیز در چنین تصمیم‌هایی موثر باشد.


تغییرات ادامه دارد؟!

سرمربی تایلند، اولین قربانی نتایج ضعیف در جام ملت‌ها بود. این مربی بعد از شکست غیرمنتظره و وحشتناک تیمش مقابل هند، از کار برکنار شد. میلوران رایوواچ 65 ساله در تیم‌های ملی الجزایر و قطر نیز سابقه کار دارد و حالا یکی از بدترین تجربه‌های دوران مربیگری را در تایلند سپری کرده است. تایلندی‌ها به جای رایوواچ از سیریساک یودیارتای استفاده کردند. مردی که به عنوان دستیار در تیم ملی مشغول به کار بود و حالا باید تیمش را برای فرار از بحران هدایت می‌کرد. این تغییر در تایلند جواب داد و آنها با سرمربی جدید با یک نمایش بی‌نقص در مسابقه دوم، بحرین را شکست دادند تا شانس زیادی برای صعود از گروه به عنوان یکی از تیم‌های دوم و یا سوم داشته باشند. تردیدی وجود ندارد که رایوواچ نیز در این پیروزی سهم داشته اما شوک برکناری او، تایلندی‌ها را به لحاظ روحی برای رسیدن به موفقیت در هر شرایطی تهییج کرده است. نتیجه مثبت این شوک، موجب شد که سوری‌ها نیز دست به چنین کاری بزنند. پس از شکست برابر اردن و قرار گرفتن در یک قدمی حذف از جام ملت‌های آسیا، برند اشتانگه 70 ساله از هدایت تیم ملی سوریه برکنار شد و فجر ابراهیم به جای سرمربی اسبق تیم ملی آلمان شرقی، 

روی نیمکت سوریه نشست. ماموریت بزرگ فجر، شاید این باشد که دوباره گل‌زنی را به یاد مهاجمان پرآوازه تیمش بیاورد. آنها برای بقا در جام فقط به اندازه یک مسابقه فرصت دارند. شاید اگر تغییر سرمربی در سوریه نیز نتیجه بدهد، تیم‌های دیگری نیز در روزهای آینده چنین تصمیمی برای نیمکت‌شان بگیرند!