خداحافظی ستاره‌ها از تیم ملی

سیدجلال حسینی با انتشار یک نامه در صفحه اینستاگرامش، رسما از دیدارهای ملی خداحافظی کرد. او که در فهرست «استندبای» کارلوس کی‌روش برای جام جهانی روسیه قرار داشت، بزرگ‌ترین حسرتش را بازی نکردن در این تورنمنت دانست. هنوز خیلی‌ها امیدوار بودند سید دوباره به تیم ملی برگردد اما حتی پس از مصدومیت و غیبت چند ستاره در خط دفاعی، کی‌روش حاضر به استفاده دوباره از این بازیکن نشد. مدتی کوتاه بعد از دوران پرفشار پرسپولیس در آسیا، حسینی تصمیمش را برای خداحافظی با رده ملی عملی کرد و به فهرست بازیکنان بزرگی پیوست که در دوران کارلوس کی‌روش با بازی‌های ملی وداع کرده‌اند. فهرستی که احتمالا بعد از جام ملت‌ها مفصل‌تر نیز خواهد شد.

آریا طاری

رضا قوچان‌نژاد

زننده تنها گل تیم ملی در جام جهانی 2014، کلیدی‌ترین نقش را در صعود ایران به این تورنمنت بر عهده گرفت. گوچی کمی دیر به تیم ملی معرفی شد اما همواره آماده بود تا در حساس‌ترین لحظات با حساس‌ترین گل‌ها، سرنوشت بازی‌ها را به سود تیم کی‌روش تغییر بدهد. او به شکل غیرمنتظره‌ای در هر سه مسابقه جام جهانی 2018 روسیه نیمکت‌نشین بود و حتی یک دقیقه نیز به بازی گرفته نشد. درست بعد از پایان کار ایران در این جام، رضا با یک نوشته احساساتی تیم ملی را ترک کرد. نوشته‌ای که رد پای دلخوری در آن مشهود بود. حتی با وجود نیمکت‌نشینی در روسیه نیز، گوچی یکی از محبوب‌ترین مهاجمان یک دهه اخیر تیم ملی به شمار می‌رود. در دوران کارلوس کی‌روش، او 41 بازی برای ایران انجام داد و درست مثل شماره پیراهنش، 16 گل نیز به ثمر رساند.

حسینی تصمیمش را برای خداحافظی با رده ملی عملی کرد و به فهرست بازیکنان بزرگی پیوست که در دوران کارلوس کی‌روش با بازی‌های ملی وداع کرده‌اند. فهرستی که احتمالا بعد از جام ملت‌ها مفصل‌تر نیز خواهد شد

جواد نکونام

«بازی خداحافظی» ستاره‌ها یک رسم همیشگی در کشورهای مختلف است. همین اواخر، انگلیسی‌ها یک بازی خداحافظی برای وین رونی برگزار کردند و استرالیایی‌ها نیز در یک مراسم باشکوه از تیم کیهیل تقدیر به عمل آوردند اما در ایران، فوتبالیست‌های بزرگ همیشه در شرایط تلخ تیم ملی را ترک کرده‌اند. جواد نکونام اما یک استثنا به شمار می‌رفت. او چند ماه بعد از جام ملت‌های 2015، فرصت خوبی پیدا کرد تا در پایان دو دیدار تدارکاتی بزرگ با شیلی و سوئیس، با تیم ملی وداع کند. پیروزی مقابل شیلی، خاطره درخشان جواد در یکی از آخرین دیدارهای ملی‌اش بود. کاپیتان تیم کارلوس کی‌روش، با حضور در این دو مسابقه نهایی، توانست از رکورد علی دایی نیز عبور کند و بیشترین بازی در تاریخ تیم ملی را به نام خودش رقم بزند. او زیر نظر کارلوس، 38 بازی برای تیم ملی انجام داد و 13 گل نیز به ثمر رساند که برای یک هافبک آمار درخشانی به نظر می‌رسد.

علی کریمی

جادوگر با تیم افشین قطبی به جام ملت‌های 2011 نرفته بود اما توسط کی‌روش دوباره به تیم ملی فراخوانده شد. او در اولین مسابقه رسمی کارلوس روی نیمکت ایران روبه‌روی ماداگاسکار بازی کرد و تا یک سال بعد نیز در عضویت تیم ملی قرار داشت. در جریان پیروزی بزرگ تیم ملی با یک بازیکن کم‌تر مقابل کره جنوبی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014، علی کریمی روی نیمکت ایران قرار گرفت. پس از این بازی اما دیگر کی‌روش به هیچ قیمتی حاضر به دعوت از جادوگر نشد. او اعتقاد داشت که کریمی از فوتبال خداحافظی کرده و دیگر نباید در تیم ملی به میدان برود. این در حالی بود که کریمی خداحافظی احساسی‌اش از فوتبال را خیلی زود پس گرفته بود. مرد شماره هشت دیگر توسط کی‌روش به تیم ملی دعوت نشد و به همین خاطر تصمیم گرفت با این تیم وداع کند. او 14 بار در تیم ملی کی‌روش به میدان رفت.

هادی عقیلی

هادی به مرور زمان جایگاهش را در ترکیب ثابت تیم کی‌روش از دست داده بود و به همین خاطر تصمیم به ترک اردوی تیم گرفت و بعد از این اتفاق، دیگر نتوانست پیراهن ایران را بر تن کند و مدتی بعد نیز از فوتبال ملی خداحافظی کرد. او در تیم کی‌روش 15 بازی انجام داد و در همین 15 مسابقه، دو بار موفق به گل‌زنی برای تیم ملی شد.

خسرو حیدری

یک سال و نیم بعد از جام جهانی، خسرو هنوز به تیم ملی دعوت می‌شد اما حضور همزمان در رده ملی و باشگاه با توجه به شرایط سنی برای این بازیکن دشوار شده بود و به همین خاطر در پایان مشورت با کی‌روش، از سطح ملی کناره‌گیری کرد. خسرو حیدری در دوران کارلوس، سه مسابقه در جام جهانی و پنج بازی در جام ملت‌های آسیا انجام داد. از ماداگاسکار تا گوام، حیدری 31 بازی در تیم ملی کی‌روش انجام داد و چهار سال در عضویت این تیم قرار داشت.

مجتبی جباری

بدون پاس او به گوچی در قطر، صعود به جام جهانی 2014 ممکن نمی‌شد. مجتبی در میانه میدان به یک ستاره مهم برای تیم ملی تبدیل شده بود اما درست قبل از آغاز جام جهانی، تصمیم به جدایی از این تیم گرفت و با مسابقات ملی خداحافظی کرد. سه گل و پنج پاس گل، آمار درخشان زیدان آسیا در 15 مسابقه زیر نظر کارلوس کی‌روش است.

سردار آزمون

تنها خداحافظی «نمایشی» دوران کی‌روش، توسط سردار آزمون رقم خورد. این مهاجم بعد از نمایش نه‌چندان دلچسب در جام جهانی 2018 برای کاهش فشارها تصمیم به خداحافظی از تیم ملی گرفت اما همه می‌دانستند که این تصمیم جدی نخواهد بود. او در نهایت بدون توضیح و عذرخواهی، به تیم کی‌روش برگشت.