وعده‌های بی‌سرانجام آقای وزیر

حالا که دوباره صحبت از وی.ای.آر شده و حمید سجادی وعده تازه‌ای در این خصوص داده، بد نیست مهم‌ترین وعده‌های او در مورد فوتبال ایران را مرور کنیم. وعده‌هایی که تا امروز هیچ سرانجامی نداشته‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند. وزیر ورزش تا امروز نه فوتبالی‌ها را راضی کرده و نه طرفداران سایر رشته‌های ورزشی از عملکردش رضایت دارند. او از مجلس هم سه اخطار گرفته و با این وجود هنوز بر مسند وزارت باقی مانده است. آیا این احتمال وجود دارد که وعده تازه او در مورد کمک‌داور ویدئویی به حقیقت تبدیل شود؟

آریا طاری 

خصوصی‌سازی؛ دو ماه آینده چه شد؟

یکی از اولین وعده‌های سجادی در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی بعد از «دو ماه» بود. از آن دو ماه، دو سال گذشته و این دو باشگاه هنوز به دولت تعلق دارند. تنها اتفاقی که در مورد این دو تیم رخ داده، واگذاری بخشی از سهام به هوادارها از طریق بورس بوده است. تصمیمی که به نظر می‌رسد بیشتر در جهت درآمدزایی اتفاق افتاد و خروجی دیگری برای این دو تیم نداشت. گاهی از گوشه و کنار شنیده می‌شود که این دو باشگاه مشتریانی جدی از بخش خصوصی دارند اما در عمل کسی برای خرید این دو تیم اقدام نمی‌کند. چون شرایطی که وزارت تحت مدیریت سجادی برای این فروش در نظر گرفته، اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد. در حقیقت همچنان دولت علاقه زیادی به حفظ مالکیت این دو باشگاه دارد و همین مساله، بزرگ‌ترین مانع برای عملی ‌شدن وعده خصوصی‌سازی به نظر می‌رسد.

نظارت روی قراردادها! 

سجادی در برنامه ارائه‌شده به مجلس، از سازوکار نظارت روی قراردادها در تیم‌های دولتی صحبت کرده بود. از اینکه اگر میزان قرارداد یک چهره از مبلغی خاص فراتر برود، وزارت ورزش حتما روی ماجرا نظارت می‌کند تا جلوی فساد و شبهه را بگیرد. در عمل اما این اتفاق هرگز رخ نداد. وقتی فلان باشگاه به یک گلر نیمکت‌نشین میلیاردها تومان پول می‌داد، نظارتی از سوی وزارت ورزش صورت نگرفت. وقتی بدهی به استراماچونی هر روز بیشتر و بیشتر می‌شد، خبری از نظارت وزارت ورزش نبود. به طور کلی وزارت ورزش اصلا نتوانسته در دوران سجادی، نقش نظارتی روی  فدراسیون داشته باشد. این یک نمره منفی بزرگ برای وزارت تحت مدیریت سجادی به شمار می‌رود.

بازسازی اماکن ورزشی

سجادی از همان ابتدای وزارتش، تاکید داشت که اماکن ورزشی مهم در ایران به سرعت بازسازی می‌شوند اما این کار به شکل جدی صورت نگرفته و حالا پروسه بازسازی ورزشگاه آزادی تازه شروع شده است. شرایط بد آزادی حتی موجب شد که بازیکنان تیم ملی روسیه در تهران، به تیم ملی ایران به خاطر چکه کردن سقف ورزشگاه و امکانات کم استادیوم، کنایه بزنند. اگر آزادی در یک مقیاس بزرگ‌تر نوسازی نشود، به زودی شانس میزبانی از رقابت‌های بزرگ را از دست می‌دهد. حتی همین حالا هم مسجل نیست که این ورزشگاه میزبان قطعی نمایندگان ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا باشد. بخشی از سکوهای استادیوم این روزها در حال تعمیر هستند اما آزادی به تغییرات گسترده‌تری نیاز دارد.

ورود بانوان به استادیوم

وزیر ورزش بارها قول داده که به محض فراهم شدن شرایط، بانوان می‌توانند بدون هیچ مشکلی راهی استادیوم شوند اما آیا این اتفاق واقعا تا امروز رخ داده است؟ خانم‌ها تنها در نبردهای ملی به استادیوم وارد می‌شوند و ظرفیت هم برای ورودشان بسیار محدود است. فصل گذشته البته در چند بازی لیگ هم این اتفاق رخ داد اما باز هم این تجربه بسیار کوتاه بود. وزارت ورزش باید در فصل جدید شرایط را برای حضور خانم‌ها در استادیوم‌های مختلف مهیا کند. بسیار مهم است که این ماجرا فقط به تهران محدود نشود و طرفداران خانم فوتبال ایران بتوانند در هر شهری دیدارهای تیم محبوب را از نزدیک ببینند.

استقلال حذف نمی‌‌شود! 

سجادی یکی از افرادی بود که اصرار به ماندن استقلال در آسیا داشت و در هر مصاحبه، تاکید می‌کرد که این تیم هنوز از آسیا کنار نرفته است. حالا که حذف آبی‌ها قطعی شده، ندیده‌ایم و نشنیده‌ایم که وزیر واکنش خاصی نشان بدهد. به هر حال از همان ابتدا نیز مشخص بود که استقلال از آسیا کنار خواهد رفت. وزارت ورزش هم یکی از مقصران اصلی این اتفاق محسوب می‌شد. جدا از انتخاب مدیران ناکارآمد برای باشگاه، سجادی وقتی شرایط وام گرفتن استقلال را فراهم کرد که این باشگاه دیگر شانسی برای بازگشت به رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نداشت.

وی.ای.آر

از وعده سه ماهه سجادی برای ورود کمک‌داور ویدئویی به فوتبال ایران، ماه‌های زیادی سپری شده است. او این بار هم وعده داده که وی.ای.آر به فصل جدید لیگ برتر می‌رسد اما خود کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران، چنین نظری ندارد! زمان زیادی طول می‌کشد تا فوتبال ایران آماده استفاده از این فناوری شود. با این حال معلوم نیست سجادی با چه هدفی برای کمک‌داور ویدئویی زمان تعیین می‌کند و در نهایت مجبور می‌شود این زمان را در وعده بعدی تغییر بدهد.