آریا   رهنورد

به نظر می‌رسد سرمربی تیم ملی تا حدود زیادی از لژیونرهای مدنظرش برای حضور در جام جهانی مطمئن شده اما هنوز در مورد دعوت از بازیکنان داخلی تردید دارد. کی‌روش هیچ‌وقت طرفدار جدی لیگ برتر ایران نبوده و همین مساله همیشه یک دغدغه جدی برای این مربی به شمار می‌رود. با این وجود از فهرست جدید او برای مینی کمپ تیم ملی، می‌توان به بخشی از سلایق و ایده‌های کی‌روش برای استفاده از مهره‌های داخلی پی برد. فهرستی که چند غافلگیری و البته یک بازگشت قابل توجه دارد.

گلرها و آخرین رقابت

این هفته در لیگ برتر، علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند روبه‌روی هم قرار گرفتند و هر دو نفر نیز موفق به بسته نگه داشتن دروازه شدند. پیام روی یک کرنر ارسالی، واکنش خوبی داشت و بیرو نیز یک تک به تک را از سپاهان گرفت. به جز این، دو گلر دیگر با هیچ چالش دشواری روبه‌رو نشدند. سیدحسین حسینی نیز با بازوبند کاپیتانی استقلال، روی خط دروازه قرار گرفت و با وجود دریافت یک گل از فولاد، نمایش خوبی مقابل این تیم داشت. این سه نفر حالا در اردوی تازه تیم ملی نیز حاضر خواهند بود. کی‌روش دیگر باید تصمیم نهایی‌اش را در مورد خط دروازه تیم ملی بگیرد. آیا امیر عابدزاده جایگزین یکی از این سه نفر در تیم ملی خواهد شد؟ اگر این‌طور باشد، از بین نیازمند و حسینی چه کسی جام جهانی را از دست خواهد داد؟ آیا احتمال دارد همین سه نفر به جای امیر راهی جام جهانی شوند؟ فعلا روی کاغذ شانس بیرو، حسینی و عابدزاده برای جام جهانی بیشتر به نظر می‌رسد اما سی کیو، همیشه مرد غافلگیری‌های بزرگ بوده است.

چشم کی‌روش به چشمی

بازگشت غافلگیرکننده این فهرست، بازگشت روزبه چشمی به تیم ملی بوده است. بازیکنی که در چند سال گذشته جایی در این تیم نداشته و حتی در فهرست اول کی‌روش نیز غایب بوده است. چشمی در حالی به تیم ملی دعوت شده که در استقلال، در خط میانی به زمین می‌رود. با این حال کی‌روش همیشه به او علاقه داشته و این بازیکن را زمانی مدرن‌ترین مدافع 10 سال اخیر فوتبال ایران نامیده است. بازگشت چشمی نشان می‌دهد احتمال هر تصمیمی در خصوص تیم ملی وجود دارد و ممکن است ترکیب خط دفاعی زیر و رو شود. فرم مرتضی پورعلی‌گنجی یا مصدومیت شجاع، ممکن است روی تصمیم سرمربی تیم ملی در مورد تیمش تاثیر بگذارد. به هر حال چشمی صاحب یک شانس مجدد شده و یک دعوت دقیقه نودی به کمپ تیم ملی را تجربه کرده است. شاید او دیرهنگام‌ترین مسافر جام جهانی قطر برای فوتبال ایران باشد!

محمد و محمد؛ زمانی برای امیدواری

کی‌روش تصمیم گرفت محمد خدابنده‌لو را با خودش به اتریش نبرد اما این بازیکن بعد از درخشش خیره‌کننده در مسابقه با نفت مسجدسلیمان، حالا دوباره بخشی از فهرست تیم ملی است. او یکی از جوان‌های آینده دار فوتبال ایران به حساب می‌آید و شاید برای سال‌ها در خط میانی تیم ملی به میدان برود. شاید همین حالا نیز کی‎روش می‌تواند جسارت بیشتری به خرج بدهد و محمد را جایگزین مرد مسنی مثل امید ابراهیمی کند. به هر حال خدابنده‌لو اگر می‌خواهد در تیم ملی بماند، باید در همین مینی کمپ‌ها خودی نشان بدهد. به جز او، یک محمد دیگر نیز بعد از غیبت در اردوی اتریش دوباره به تیم ملی فراخوانده شده است. محبی مرد گل‌زن این روزهای استقلال است و توانسته آمار خوبی در تیم ساپینتو به جای بگذارد. او هم حالا صاحب یک شانس مجدد برای حضور دوباره در تیم ملی شده است.

سخت است اما غیرممکن نه!

آرمین سهرابیان و سامان فلاح نیز دوباره از سوی کی‌روش به کمپ تیم ملی دعوت شده‌اند. آرمین در گل گهر عملکرد خوبی داشته و سامان نیز در لباس پیکان، یکی از پدیده‌های این فصل لیگ برتر بوده است. کی‌روش نگاهی به این دو نفر دارد و می‌خواهد آنها را آماده نگه دارد تا در صورت بروز هر اتفاقی، جایگزینی برای مدافعان اصلی‌اش داشته باشد. فعلا شانس حضور این دو نفر در جام جهانی چندان زیاد نیست. با این حال در فوتبال هر اتفاقی ممکن خواهد بود و این یک فرصت دوباره به این دو نفر است تا شاید نظر مثبت سرمربی تیم ملی را جلب کنند.

رویایی نزدیک به فراموشی

فهرست جدید کی‌روش، شانس برخی ستاره‌ها برای رفتن به قطر را به صفر نزدیک کرده است. یکی از آنها محمدرضا اخباری است که در تراکتور عالی ظاهر می‌شود اما در ترافیک خط دروازه تیم ملی باقی مانده است. کی‌روش روی نام صالح حردانی نیز قلم قرمز کشیده است. بازیکنی که با تیم ملی به اتریش رفت و البته اصلا برای ایران در این اردو بازی نکرد. با نمای‍ش‌های خوب صادق و حضور رامین، بعید است حردانی شانسی برای رفتن به قطر داشته باشد. در بین هافبک‌ها، سعید صادقی، سروش رفیعی و رضا اسدی شانسی برای رفتن به قطر ندارند و در بین مهاجم‌ها نیز به نظر می‌رسد قایدی و کاوه رضایی، فعلا از تیم ملی کنار گذاشته شده‌اند.