بمب‌های فعال، بمب‌های خاموش

فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران همچنان با جدیت دنبال می‌شود و هر روز خبر تازه‌ای در مورد جابه‌جایی بازیکن‌ها به گوش می‌رسد. در این پنجره نقل و انتقالات، نام چند ستاره بیشتر از دیگران به گوش می‌رسد. مهره‌هایی که به نام‌هایی جنجالی در پنجره نقل و انتقالات تبدیل شده‌اند و حواشی زیادی در اطراف‌شان شکل گرفته‌ است. جالب اینکه همزمان با غوغای چند باشگاه ثروتمند، تیم‌های متوسط‌تر فوتبال ایران تنها تماشاگر بازی نقل و انتقالات هستند و فعالیت خاصی در این مورد انجام نمی‌دهند. تیم‌هایی که نمی‌توانند به لحاظ مالی، در این رقابت شانسی داشته باشند و به رقابت با تیم‌های متمول و دست به نقد لیگ برتر فوتبال ایران بپردازند.

آریا طاری

ایمان سلیمی؛ بختی که لگد خورد

ایمان سلیمی از آن مدافعان مطمئن و بااستعدادی است که اگر کمی بیشتر قدر خودش را می‌دانست، حتی در همین سن و سال در موقعیت به مراتب بهتری قرار داشت. او در تراکتور، خودی نشان داد و به یک ستاره تبدیل شد. ایمان در همان مقطع، هم از تراکتور پیشنهاد تمدید داشت و هم از سایر تیم‌های قدرتمند فوتبال ایران مثل پرسپولیس، پیشنهاد دریافت کرده بود اما در نهایت تصمیم گرفت راهی یک لیگ خارجی شود و برای یک تیم نه‌چندان شناخته‌شده به میدان برود. این تجربه برای ایمان چندان موفقیت‌آمیز نبود و او در بازگشت به فوتبال ایران، به باشگاه گل گهر سیرجان ملحق شد. باشگاه ثروتمندی که تا همین‌جا چند خرید ایده‌آل داشته و در حال بستن تیمی کاملا قدرتمند است.

همه چیز مهیا بود تا ایمان فصل جدیدی را در لیگ برتر شروع کند اما گفته می‌شود که او در یک مسابقه محلی در زادگاهش دچار پارگی رباط صلیبی شده است. به همین خاطر، باشگاه گل گهر هم تصمیم گرفته قرارداد این بازیکن را فسخ کند. شاید انتظار می‌رود که باشگاه‌ها در چنین شرایطی، حمایت بیشتری از بازیکن‌شان نشان بدهند اما از هر منظری، کار سلیمی به شدت غیرحرفه‌ای بوده و این اتفاق حتی در یک باشگاه اروپایی هم به یک جریمه سنگین برای او ختم می‌شد. به هر حال ایمان برای چندین ماه دور از میادین فوتبال است و حداقل تا نیم‌فصل نمی‌تواند برای هیچ تیمی به میدان برود. شاید در نیم فصل دوم، او برای تیم دیگری در لیگ برتر به میدان برود.

ظاهرا برای ستاره‌های آبی، اینستاگرام آخرین سنگر است. آنها از این فرصت هم برای فشار حداکثری روی مدیران باشگاه استفاده می‌کنند. به هر حال فعلا سیدحسین و رشید مظاهری، هر دو تیم در مانده‌اند و باید دید چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود

اشکان دژاگه؛ بازگشت آخر

نام اشکان در این سال‌ها، چندین بار در اطراف استقلال شنیده شده اما پروسه انتقال او به این باشگاه، هرگز به مرحله تکامل نرسیده است. او حتی وقتی آخرین سال‌های بازی در کشورهای خارجی را سپری می‌کرد، مورد توجه استقلال بود اما در بدو ورود به فوتبال ایران، تراکتور را انتخاب کرد و چند فصل را در این باشگاه گذراند. اگر آبی‌ها به دنبال خرید اشکانِ فولام هستند، چیزی گیرشان نمی‌آید اما دژاگه حتی در همین سطح هم، فوتبالیست بسیار خوبی است و می‌تواند در فوتبال ایران، درخشش زیادی داشته باشد. او در اولین روزهای پیوستن به تراکتور، تاکید داشت که برای «تفریح» به فوتبال ایران سفر نکرده و می‌خواهد بهترین فرمش را در تبریز به نمایش بگذارد اما در مجموع میزان آسیب‌دیدگی‌ها و غیبت‌های او در تمرین باشگاه، کمی بیش از حد انتظار بود. اشکان این روزها به سختی در برلین تمرین می‌کند تا شاید بازگشت دیگری به فوتبال ایران داشته باشد. رقم نجومی قرارداد او با تراکتور، کار را برای راضی کردن این ستاره در استقلال کمی سخت می‌کند اما خود او هم به خوبی می‌داند که دیگر در اوج نیست و حداقل خارج از ایران، هیچ پیشنهاد چشمگیری ندارد.

محسن فروزان؛ قلعه‌نویی در نقش معلم

همین دو هفته قبل بود که محسن فروزان در استودیوی برنامه فوتبال برتر، به شدت از قلعه‌نویی تمجید کرد، به انتقاد از رای کمیته انضباطی علیه او پرداخت و این مربی را یک «معلم» دانست. وقتی خبر انتقال این گلر به گل گهر شنیده شد، خیلی‌ها به دلیل واقعی این تمجیدها پی بردند. البته رابطه این دو نفر از قبل هم یک رابطه ایده‌آل بود. چراکه امیر عملا اولین سرمربی لیگ برتری به شمار می‌رود که در تراکتور، به فروزان فرصت بازی داد و او را در قامت یک پدیده در لیگ برتر فوتبال ایران مطرح کرد. اعتماد به علی حقیقی، برای قلعه‌نویی بسیار ناامیدکننده بود و این سنگربان، فصل بدی را در سیرجان سپری کرد. حالا امیر از این تصمیم دنده عقب گرفته، با حقیقی وداع کرده و سنگربان فصل گذشته فولاد را به خدمت گرفته است. اعتماد به نفس، مهم‌ترین خصلت محسن فروزان به شمار می‌رود. گلری که خودش را مرد روزهای سخت می‌داند، حالا باید خودش را برای روزهای سخت بازی در گل گهر آماده کند.  

سیدحسین حسینی؛  رفت و برگشت

حسینی که اساسا علاقه بسیار زیادی به واکنش‌های اینستاگرامی دارد، در همان اینستاگرام با هواداران باشگاه استقلال وداع کرد. او با شرح اینکه برای ماندن هر کاری انجام داده، دست روی این نکته گذاشت که مدیران استقلال تلاشی برای حفظ او نداشته‌اند. تنها ساعاتی بعد سیدحسین این نوشته اینستاگرامی را از صفحه رسمی‌اش برداشت تا شائبه‌های جدایی‌اش را کمرنگ کند. ظاهرا برای ستاره‌های آبی، اینستاگرام آخرین سنگر است. آنها از این فرصت هم برای فشار حداکثری روی مدیران باشگاه استفاده می‌کنند. به هر حال فعلا سیدحسین و رشید مظاهری، هر دو تیم در مانده‌اند و باید دید چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود. از آن‌جایی که سپاهان به شدت به دنبال جذب گلر در بازار است، بعید نیست یکی از آنها در شروع فصل جدید برای تیم محرم نویدکیا به میدان برود و پیراهن سپاهانی‌ها را بر تن کند.

مهدی قایدی؛ در مسیر احمدنور

شرایط نقل و انتقالات استقلال، ایده‌آل بود و هواداران باشگاه کاملا از شرایط رضایت داشتند تا اینکه ماجرای جدایی مهدی قایدی تایید شد. درست وقتی در تهران مدیران باشگاه از لغو فروش او می‌گفتند، اماراتی‌ها تصویری از تمرین کردنش با شباب الاهلی را به نمایش گذاشتند. کار تمام شده بود و خود مهدی هم با یک پست، رسما از باشگاه جدا شد. مهدی با این انتقال، درآمد قابل توجهی را هم نصیب باشگاه کرد اما پر کردن جای خالی چنین بازیکنی برای تیم بسیار دشوار خواهد بود. او حالا همبازی احمد نور در باشگاه الاهلی است. آن هم در لیگی که اصلا سال‌های خوبی را نمی‌گذراند و کیفیتی در حد و اندازه‌های گذشته‌اش ندارد. رفتن مهدی به لیگ امارات آن هم در سال جام جهانی، یک تصمیم نسبتا نگران‌کننده برای آینده فوتبالی این ستاره خواهد بود.

اعتماد به علی حقیقی، برای قلعه‌نویی بسیار ناامیدکننده بود و این سنگربان، فصل بدی را در سیرجان سپری کرد. حالا امیر از این تصمیم دنده عقب گرفته، با حقیقی وداع کرده و سنگربان فصل گذشته فولاد را به خدمت گرفته است

محمد آبشک؛ 34 هم دیر نیست

پروسه انتقال محمد آبشک به پرسپولیس همچنان قطعی نشده اما به نظر می‌رسد این انتقال ظرف روزهای آینده صورت خواهد گرفت. آبشک یکی از ستاره‌های به شدت بااستعداد فوتبال شمال بود اما نتوانست مسیرش را متناسب با این استعداد سپری کند. او وقت زیادی را هدر داد اما در باشگاه فولاد سرانجام از افول فاصله گرفت و دوباره به یک ستاره تبدیل شد. آبشک حالا در آستانه انتقال به قهرمان پنج دوره اخیر فوتبال ایران است. تجربه‌ای که نشان می‌دهد حتی 34 سالگی هم برای رسیدن ستاره‌های فوتبال به آرزوهای‌شان دیر نیست.

لوسیانو پریرا؛ لباس آبی

با توجه به فرم دیاباته و جدایی قایدی، آبی‌ها نیاز مبری به خرید یک مهاجم داشتند. مهاجمی که از لیگ برتر ایران و باشگاه فولاد انتخاب شده است. لوسیانو پریرا سابقه درخشیدن در ترکیب سپاهان و آقای گلی در لیگ برتر ایران را در ترکیب فولاد دارد. او به خوبی شرایط فوتبال ایران را می‌شناسد و یک مهاجم به شدت چارچوب شناس به شمار می‌رود. ورود لوسیانو به استقلال، می‌تواند نرخ تبدیل شوت به گل را در این تیم بیشتر کند.

سروش رفیعی؛ بقا در اصفهان

هنوز قراردادش را با سپاهان تمدید نکرده اما بعید است که مقصد دیگری را برای خودش در نظر بگیرد. سروش از استقلال و چند تیم دیگر پیشنهادهایی داشته اما ظاهرا ترجیح می‌دهد بعد از یک فصل خوب، به پیراهن سپاهان وفادار بماند. بهترین پاسور لیگ بیستم، روزهای درخشانی را زیر نظر نویدکیا سپری کرد و حالا هم به نظر می‌رسد سپاهان، ایده‌آل‌ترین انتخاب برای ادامه فوتبال این ستاره خط میانی خواهد بود.