آریا طاری

در 20 دوره سپری شده از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، تا امروز 9 مربی ایرانی توانسته‌اند به قهرمانی دست پیدا کنند. اگر قهرمانی استقلال با فرهاد قطعی شود، او تبدیل به دهمین مربی ایرانی خواهد شد که توانسته لیگ را از آن خودش کند. جالب اینکه از بین 9 مربی ایرانی قهرمان تاریخ لیگ برتر، 6 نفر دیگر نتوانسته‌اند این موفقیت را تکرار کنند و اولین قهرمانی‌شان در این رقابت‌ها به آخرین قهرمانی‌شان تبدیل شده است. داستانی که بدون تردید فرهاد قصد دارد مقابل آن بایستد. هرچند که قهرمانی تیم او در لیگ برتر هنوز قطعی نشده است.

علی پروین

سرمربی نوستالژیک قرمزها، اولین مربی ایرانی بود که لیگ برتر را فتح کرد. داستان قهرمانی پرسپولیس در آن فصل، دیگر یک داستان کاملا تکراری است و بارها مرور شده است. قرمزها در سه هفته پایانی لیگ چهار امتیاز کم‌تر از رقیب داشتند و اصلا تصور نمی‌کردند شانسی برای قهرمانی به دست بیاورند اما استقلال پورحیدری ناگهان دچار افت شدید شد و نتوانست خودش را در مسیر موفقیت حفظ کند. شکست ناباورانه استقلال در دیدار پایانی روبه‌روی ملوان و برد نزدیک و میلی‌متری پرسپولیس روبه‌روی فجرسپاسی، سرخ‌ها را به شکل عجیبی صاحب جام قهرمانی کرد. اولین قهرمانی تاریخ لیگ، آخرین قهرمانی پروین در تاریخ فوتبال ایران نیز به شمار می‌رفت و این مربی هرگز نتوانست چنین موفقیتی را تکرار کند. حتی خود پرسپولیسی‌ها نیز برای بردن دوباره لیگ برتر در فوتبال ایران، 6 سال صبر کردند. به هر حال پروین اولین مربی ایرانی بود که توانست یک دوره از رقابت‌های لیگ برتر را فتح کند.

فرهاد کاظمی

یک سال بعد از موفقیت پرسپولیس، نوبت به یک تیم شهرستانی رسید که لیگ برتر را از آن خودش کند. سپاهان با هدایت فرهاد کاظمی، تیم شایسته‌ای برای بردن جام به نظر می‌رسید. تیمی که از آرمناک پطروسیان در خط دروازه تا عبدالوهاب ابولهیل و... ستاره‌های زیادی را در اختیار داشت. سپاهان در طول فصل فاصله امتیازی نسبتا خوبی با رقبا ایجاد کرد و در نبرد با پرسپولیس، توانست قهرمان زودهنگام رقابت‌های دومین دوره لیگ برتر شود. خیلی‌ها انتظار داشتند این شروع موفقیت‌های بزرگ فرهاد کاظمی در فوتبال ایران باشد اما او هم مثل پروین بعد از اولین قهرمانی‌اش در لیگ برتر، دیگر هرگز نتوانست در چنین موقعیتی قرار بگیرد. کاظمی هدایت تیم‌های بسیار زیادی را بر عهده گرفت اما هرگز حتی نزدیک به قهرمانی لیگ هم نشد و در مربیگری مسیر چندان رو به جلویی نداشت.

مجید جلالی

یک موفقیت بزرگ که تکرار آن حتی در رویاها نیز اتفاق نیفتاد. عجیب است که سرنوشت مجید جلالی بعد از بردن لیگ برتر هم شبیه مربیان قبلی شد. جلالی در سومین دوره لیگ برتر با پاس تهران به تخت قهرمانی تکیه زد. تیمی که با ستاره‌هایی مثل جواد نکونام و آرش برهانی ساخته شده بود، توانست استقلال را در کورس قهرمانی مغلوب کند و جام بگیرد. این آخرین قهرمانی جلالی در رقابت‌های لیگ برتر بود و او هم مثل مربیان قبلی نتوانست این موفقیت را دوباره تکرار کند. این بار علاوه بر خود جلالی، حتی باشگاه پاس تهران هم قادر به تکرار این موفقیت نبود. باشگاهی که پس از مدتی به همدان منتقل شد و سپس به طور کامل طعم انحلال را چشید.

امیر قلعه‌نویی

پرافتخارترین مربی تاریخ رقابت‌های لیگ برتر، اولین مربی ایرانی بود که توانست در این لیگ از قهرمانی‌اش دفاع کند و موفقیت‌های بیشتری را نیز به دست بیاورد. ژنرال اولین بار در لیگ برتر پنجم با استقلال روی سکوی اول ایستاد و این موفقیت بزرگ را در لیگ برتر هشتم تکرار کرد. او در لیگ‌های نهم و دهم نیز با سپاهان به قهرمانی رسید و آخرین قهرمانی‌اش در لیگ برتر تا امروز را در دوازدهمین دوره با استقلال تجربه کرد. پنج قهرمانی در 21 فصل، موفقیتی فوق‌العاده برای این مربی به شمار می‌رود. قلعه‌نویی یکی از دو مربی تاریخ لیگ برتر است که توانسته لیگ را با دو تیم مختلف از آن خودش کند.

علی دایی

قهرمانی علی دایی در لیگ برتر در قامت یک مربی، در نوع خودش عجیب بود. چراکه او این موفقیت را به عنوان بازیکن-مربی به دست آورد. شهریار بازیکن سایپا بود که ورنر لورانت بعد از تنها چند هفته این تیم را ترک کرد. باشگاه نیز به ستاره‌اش اعتماد کرد و او را به عنوان بازیکن-مربی در تیم قرار داد. نقشه‌ای که کاملا جواب داد و دایی اولین قهرمانی تاریخ سایپا در لیگ برتر را رقم زد. دایی مدتی بعد از این اتفاق سرمربی تیم ملی شد اما نه در این تیم موفق بود و نه با تیم دیگری توانست لیگ برتر را ببرد. او در سال‌های بعدی مربیگری‌اش فقط دو جام به دست آورد که هر دو جام با پرسپولیس در رقابت‌های حذفی فوتبال ایران به دست آمدند. دایی در دوران خودش جوان‌ترین مربی قهرمان لیگ برتر به حساب می‌آمد.

افشین قطبی

داستان قهرمانی افشین قطبی در فوتبال ایران نیز داستان عجیبی بود. قطبی که در هلند و کره جنوبی سابقه کار کردن داشت، برای فوتبال ایران چهره شناخته شده‌ای به شمار نمی‌رفت اما ناگهان سرمربی پرسپولیس شد و به سرعت توانست محبوبیت زیادی در تیم به دست بیاورد. افشین از همان هفته‌های ابتدایی به هواداران تیمش قول قهرمانی داد و با کلیدواژه‌هایی مثل «قلب شیر» به دنبال رسیدن به موفقیت بود. تیم او البته حواشی زیادی داشت. چراکه رابطه پرنوسانی بین قطبی و دستیارانش استیلی و مرزبان و همچنان برخی ستاره‌های تیمش مثل نیکبخت وجود داشت. آن تیم با ماجرای عجیبی مثل کسر 6 امتیاز هم روبه‌رو شد اما با یک برد فراموش نشدنی مقابل سپاهان، توانست قهرمانی لیگ را به دست بیاورد تا قطبی هم به قولش عمل کرده باشد. این تنها موفقیت قطبی در فوتبال ایران بود. مردی که فصل بعد در پرسپولیس، مدتی بعد در تیم ملی و چند سال بعد در فولاد خوزستان دیگر اصلا موفق نبود.

شگفت‌انگیزترین قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر بدون شک برای حسین فرکی و استقلال خوزستان به دست آمده است. تیمی که هیچکس انتظار نداشت بتواند قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شود

حسین فرکی

قبل از هدایت فولاد در لیگ برتر سیزدهم، دستیاری برانکو در جریان جام جهانی 2006 مهم‌ترین تجربه کاری فرکی در فوتبال ایران به شمار می‌رفت. فرکی اما یک نسل تازه از ستاره‌های فولاد را به قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر رساند. تیمی که ستاره‌هایی مثل بختیار رحمانی، آرش افشین و سروش رفیعی را در اختیار داشت. این قهرمانی در نبرد سخت با پرسپولیس به دست آمد. فرکی بعد از موفقیت در فولاد، راهی باشگاه سپاهان شد و با این تیم هم به شکل عجیبی قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. این قهرمانی از آن جهت عجیب بود که تا آخرین لحظات تراکتور در بازی همزمان روی سکوی اول قرار داشت اما تراکتوری‌ها برد را از دست دادند و سرانجام این سپاهان بود که با حضور سرمربی‌ مسنش قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شد. این دومین قهرمانی پیاپی فرکی در فوتبال ایران به حساب می‌آمد.

مربی تاریخ رقابت‌های لیگ برتر، اولین مربی ایرانی بود که توانست در این لیگ از قهرمانی‌اش دفاع کند و موفقیت‌های بیشتری را نیز به دست بیاورد. ژنرال اولین بار در لیگ برتر پنجم با استقلال روی سکوی اول ایستاد و این موفقیت بزرگ را در لیگ برتر هشتم تکرار کرد

عبدالله ویسی

شگفت‌انگیزترین قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر بدون شک برای حسین فرکی و استقلال خوزستان به دست آمده است. تیمی که هیچکس انتظار نداشت بتواند قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شود. استقلال خوزستان یک سال بعد از صعود به رقابت‌های لیگ برتر از دسته‌های پایین‌تر، در آستانه سقوط قرار داشت و به سختی در لیگ ماندگار شد. همان تیم اما با جذب چند ستاره فولادنوین مثل حسن بیت‌سعید، ناگهان نسخه ایرانی باشگاه لسترسیتی را ساخت و در نهایت به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس، قهرمان رقابت‌های لیگ برتر لقب گرفت. بعد از این موفقیت، ویسی راهی سپاهان شد اما در این تیم و تیم‌های بعدی‌اش اصلا موفق نبود.

یحیی گل‌محمدی

دوران نسبتا طولانی انتظار یحیی برای بردن لیگ، سرانجام در پرسپولیس به پایان رسید. او بعد از یک دوره کار در این باشگاه و هدایت چند تیم دیگر، به جمع قرمزها برگشت و با این تیم به قهرمانی لیگ برتر نوزدهم دست پیدا کرد. یحیی و تیمش در لیگ برتر بیستم هم قهرمان شدند و حالا برای بردن لیگ بیست و یکم مبارزه می‌کنند. هرچند که شانس زیادی برای رقم زدن این اتفاق ندارند و بعید است که بتوانند در این رقابت‌ها شانسی برای قهرمانی داشته باشند.