تابستان داغ!

پایان این فصل از فوتبال ایران برای استقلال و پرسپولیس، پایانی کاملا متضاد به نظر می‌رسید. قرمزها هر دو جام را بردند و آبی‌ها هر بار در آخرین قدم‌ها با شکست روبه‌رو شدند. با این حال میزان ابهام در مورد سرنوشت این فصل هر دو تیم، کاملا یکسان به نظر می‌رسد. این احتمال وجود دارد که هر دو باشگاه، با تغییرات گسترده‌ای در ترکیب اصلی‌شان روبه‌رو شوند و حتی شاهد رفت و آمد روی نیمکت نیز باشند. به نظر می‌رسد روزهای آینده، روزهای مهمی برای هر دو باشگاه خواهد بود.

آریا رهنورد

 

از ساپینتو تا یحیی؛ احتمال بالای جدایی

حقیقت آن است که هم سرمربی استقلال و هم سرمربی پرسپولیس، فاصله چندانی با ترک این دو باشگاه ندارند. با این تفاوت که قرارداد ریکاردو ساپینتو به پایان رسیده اما هنوز یک فصل از قرارداد یحیی گل‌محمدی با قرمزها باقی مانده است. یعنی در مذاکره با این دو مربی، اوضاع برای باشگاه پرسپولیس بهتر است. بعد از شکست در شهرآورد جام حذفی، مدیران استقلال به شدت عصبانی به نظر می‌رسیدند. آنها علیه ریکاردو ساپینتو موضع گرفتند و رسما اعلام کردند که به دنبال استراماچونی دیگری برای استقلال نیستند. چند روز بعد اما این موضوع کمی تلطیف شد و خشم مدیران استقلال نیز کمی فروکش کرد. حالا حجت کریمی از پیشنهاد 720 هزار یورویی باشگاه به این مربی برای فصل آینده خبر داده و ظاهرا تصمیم نهایی به خود ساپینتو محول شده است. جالب اینجاست که سرپرست باشگاه استقلال تاکید داشته که در صورت دریافت پاسخ منفی از ساپینتو، سرمربی جدید تیم تا پنجشنبه معرفی می‌شود! این همه عجله آن هم در روزهای تعطیل فصل، چه دلیلی دارد؟ آیا مدیران استقلال همین حالا نیز با گزینه جانشینی ساپینتو به توافق رسیده‌اند؟ طبیعتا مذاکره با یک مربی زمان می‌برد و نمی‌توان به همین سرعت با یک گزینه برای هدایت تیمی مثل استقلال توافق کرد. فعلا شرایط این‌طور به نظر می‌رسد که دوران مربی پرتغالی در استقلال تمام شده است. مگر اینکه خود او با یک اظهارنظر یا حرکت غیرمنتظره، شرایط را تغییر بدهد. این را هم از یاد نبرید که این مربی محرومیتی چهار ماهه دارد که از شروع فصل بعدی اعمال می‌شود. ساپینتو تقریبا نیم‌فصل لیگ را از دست می‌دهد و این می‌تواند دلیلی برای این باشد که استقلال قید او را بزند. در نقطه مقابل، یحیی گل‌محمدی هم بیشتر از هر چیزی به دنبال استراحت است. ظاهرا فشارهای این فصل او را کمی خسته کرده و یحیی به کنار رفتن از پرسپولیس فکر می‌‌کند. با این حال مدیران باشگاه پرسپولیس اصلا دوست ندارند یحیی را از دست بدهند و همچنان در حال مذاکره برای حفظ او در باشگاه هستند. بازیکنان تیم نیز خواهان ماندن یحیی هستند و فعلا اخبار جدایی این مربی جدی نشده‌اند. در یک مرور کلی، به نظر می‌رسد در این لحظه یحیی به ماندن و ساپینتو به رفتن نزدیک‌تر باشند.

در مورد ستاره‌های خارجی هر دو تیم نیز ابهام‌های بزرگی وجود دارد. اگر دستورالعمل دولت مبنی بر ممنوعیت امضای قرارداد با مهره‌های خارجی به واقعیت تبدیل شود، عملا ادامه حضور نفرات خارجی در این تیم‌ها غیرممکن خواهد بود

بیرو و سیدحسین؛ گلرها می‌روند؟

در مورد خط دروازه دو باشگاه نیز ابهام‌های بسیار زیادی وجود دارد. بیرانوند با قرمزها قرارداد دارد اما رسما اعلام کرده که اگر پیشنهاد خوب اروپایی داشته باشد، از این تیم جدا خواهد شد. بیرو رفته رفته در آستانه 30 سالگی نیز قرار دارد و این همان زمانی است که او را به یک بازیکن سرباز تبدیل خواهد کرد. هرچند که خود او از ادامه تحصیل صحبت به میان می‌آورد اما این محدودیت زمانی سرانجام به پایان خواهد رسید. با این حال به احتمال زیاد بیرانوند یک سال دیگر نیز با پرسپولیس ادامه خواهد داد. او یک فصل استثنایی را در پرسپولیس سپری کرده و فرم درخشانی را در مسیر بردن هر دو جام از خودش نشان داده بود. در سوی مقابل اما اوضاع برای سیدحسین حسینی اصلا خوب به نظر نمی‌رسد. کاپیتان استقلال این اواخر با هجمه‌های زیادی روبه‌رو شده است. آن هم در شرایطی که او به هیچ وجه روی گل‌های دریافتی استقلال در شهرآورد حذفی مقصر نبود. حسینی فصل کم‌نوسانی را در استقلال سپری کرده اما به خاطر چند بازیکن آخر، تحت فشار قرار دارد و حتی گفته می‌شود که باشگاه با اخباری و پورحمیدی برای فصل بعد مذاکره داشته است. اگر چنین خبری صحت داشته باشد، جدایی حسینی از تیم بعید نیست اما خود او نیز بعد از دریافت بازوبند کاپیتانی و تبدیل شدن به یکی از مهره‌های پرتجربه استقلال، دوست ندارد تصمیم عجولانه‌ای بگیرد. حسینی چندین بار در آستانه ترک باشگاه بوده و هر بار، ناگهان همه چیز را عوض کرده و دوباره روزهای خوبی را در این تیم پشت سر گذاشته است. این سنگربان برای شروع فصل جدید نیز چنین برنامه‌ای در ذهن دارد. او سال‌ها برای ایستادن در این موقعیت جنگیده و حالا اصلا دوست ندارد چنین فرصتی را از دست بدهد.

حقیقت آن است که هم سرمربی استقلال و هم سرمربی پرسپولیس، فاصله چندانی با ترک این دو باشگاه ندارند. با این تفاوت که قرارداد ریکاردو ساپینتو به پایان رسیده اما هنوز یک فصل از قرارداد یحیی گل‌محمدی با قرمزها باقی مانده است

سرنوشت خارجی‌ها چه می‌شود؟

در مورد ستاره‌های خارجی هر دو تیم نیز ابهام‌های بزرگی وجود دارد. اگر دستورالعمل دولت مبنی بر ممنوعیت امضای قرارداد با مهره‌های خارجی به واقعیت تبدیل شود، عملا ادامه حضور نفرات خارجی در این تیم‌ها غیرممکن خواهد بود. استقلال در شرایط فعلی دو مهره خارجی دارد که روی هر دوی آنها حساب ویژه‌ای باز می‌کند. رافا سیلوا و کوین یامگا، فصل خوبی را در این باشگاه سپری کرده‌اند و در مجموع، مهره‌های بسیار باکیفیتی هستند. پرسپولیسی‌ها نیز امید زیادی به حفظ گئورگی گولسیانی دارند که شاید بهترین بازیکن فصل باشگاه بوده است. مدافعی که هم کارهای دفاعی را به خوبی انجام داده و هم پشت ضربه پنالتی، بی‌نهایت متمرکز ظاهر شده است. سایر خارجی‌های پرسپولیس مثل هنانوف، دیاباته و پریرا اما در این تیم استثنایی کار نکرده‌اند و حتی بعید نیست در فهرست خروج یحیی باشند. به هر حال استقلال و پرسپولیس بیشتر از هر تیم دیگری، چوب این قوانین لحظه‌ای را می‌خورند. جالب اینجاست که از یک سو، ظرفیت مهره‌های خارجی بیشتر می‌شود و از سوی دیگر، امضای قرارداد دلاری با آنها را برای تیم‌های دولتی ممنوع می‌کنند! این به آن معنی خواهد بود که پرسپولیس در رقابتی به شدت ناعادلانه با تیم‌های صنعتی و خصوصی قرار می‌گیرد و بعید است فصل آینده برای این دو تیم، فصل چندان موفقیت‌آمیزی باشد.

استقلال و مساله یک به اضافه دو

شاید جدی‌ترین نگرانی استقلالی‌ها به ماجرای مهدی قایدی و محمد محبی مربوط باشد. دو بازیکنی که به صورت قرضی در این تیم حضور داشتند و بر اساس قوانین جدید فوتبال ایران، دیگر نمی‌توانند به صورت قرضی برگردند! مهدی در مالکیت باشگاه الاهلی امارات است و این باشگاه نیز تنها در صورت دریافت یک رقم قابل توجه، او را به فروش می‌رساند. برای محبی نیز استقلال باید هزینه‌ای حدود 600 هزار یورو پرداخت کند تا بند خرید در قرارداد این بازیکن اعمال شود. با توجه به ماجراهای سقف بودجه و محدودیت‌های موجود، شاید حفظ همزمان این دو بازیکن برای استقلال نزدیک به صد میلیارد هزینه داشته باشد که خودش یک‌سوم سقف بودجه است! از سوی دیگر ابوالفضل جلالی نیز قراردادش را با باشگاه فسخ کرده اما مدیران استقلال همچنان به حفظ او در فصل آینده امید دارند و درها را برای مذاکره با این مدافع نبسته‌اند. شاید سرنوشت ابوالفضل جلالی در استقلال، تا حدود زیادی به ماندن یا نماندن ساپینتو در این باشگاه برای فصل آینده بستگی داشته باشد.

پرسپولیس؛ دشواری حفظ تیم برنده

حفظ تیم‌های قهرمان همیشه کار سختی است و حالا پرسپولیس برای فصل جدید ماموریت مهمی خواهد داشت. باشگاه باید از یحیی تا شاگردها، چهره‌های زیادی را حفظ کند و با توجه به پایان قرارداد خیلی از نفرات تیم، کار برای مدیران پرسپولیس اصلا ساده نخواهد بود. نکته مهم در مورد پرسپولیس این است که آنها اصلا و ابدا به یک فصل شلوغ نقل و انتقالات نیاز ندارند. باشگاه نهایتا چند بازیکن در بازار می‌خواهد اما به شرطی که بتواند نفرات اصلی‌اش را نگه دارد. در غیر این صورت پرسپولیس نیز ناچار به رقم زدن تغییرات زیادی خواهد شد. به نظر می‌رسد فعلا حفظ یحیی، بیرو، گولسیانی و مهدی ترابی، اصلی‌ترین اولویت‌های این فصل باشگاه را می‌سازند. این تیم درصورت حفظ شدن، در آینده نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.