نتیجه مسابقه با قطر نیز مثل همه دیدارهای تدارکاتی دیگر، اهمیت زیادی ندارد. درست به همان نسبت که نباید نتیجه دیدار تیم ملی با فلسطین را جدی گرفت، دلیلی وجود ندارد تا شکست دادن قطر هم یک برگ برنده بزرگ برای تیم ملی باشد. با این وجود در این مسابقه دوستانه، یک نکته امیدوارکننده وجود داشت و آن، گل‌زنی سردار آزمون و مهدی طارمی بود. زوجی که به بازی در کنار هم خو گرفته‌اند و احتمالا نفرات فیکس تیم ملی در همه دیدارهای ایران در جام ملت‌ها خواهند بود. «گل‌زنی» یکی از دغدغه‌های بزرگ کارلوس کی‌روش برای تیم ملی است و اگر سردار و مهدی در اوج قرار بگیرند، این دغدغه به فراموشی سپرده خواهد شد. حقیقت آن است که هیچ‌کدام از این دو بازیکن، در بهترین سطح از دوران فوتبال‌شان نیستند اما شاید درخشش مقابل قطر، یک شروع دوباره برای آنها تلقی شود. سردار در لیگ روسیه به اندازه دوران بازی برای روستوف گل‌زن نشان نداده و طارمی در لیگ ستارگان قطر آنقدر موقعیت خراب کرده که حالا آینده‌اش در باشگاه الغرافه به خطر افتاده است. آنها امیدهای بزرگ تیم ملی برای گل‌زنی در جام ملت‌ها هستند و نباید هیچ موقعیتی را در این تورنمنت به سادگی و با ضربه‌های سهل‌انگارانه از دست بدهند.

تیم ملی در جام جهانی 2018، بزرگ‌ترین ضربه را از گل‌نزنی ستاره‌هایش خورد. اواخر نیمه اول مسابقه با مراکش، سردار آزمون با گلر حریف تک به تک شد اما توپ را به راحتی خراب کرد تا کار به ثانیه‌های پایانی و گل به خودی حریف کشیده شود. ایران در جدال با اسپانیا نیز چند موقعیت ایده‌آل ساخت اما نه شوت کریم انصاری‌فرد و نه ضربه سر مهدی طارمی، راه خوشبختی را به این تیم نشان ندادند. 

شاهکار بزرگ اما در جدال با پرتغال اتفاق افتاد. جایی که طارمی فرصت مناسبی پیدا کرد تا مهم‌ترین گل زندگی فوتبالی‌اش را به ثمر برساند و در آخرین لحظات بازی، تیم ملی را برای اولین بار در تاریخ به مرحله حذفی جام جهانی ببرد اما با بی‌دقتی توپ را خراب کرد و فرصت جاودانه‌شدن را از دست داد. برای تیمی که اساسا در هر بازی موقعیت‌های زیادی به وجود نمی‌آورد، گل نزدن یک موضوع نگران‌کننده است. در جام جهانی 2014 نیز چنین اتفاقی رخ داد و ایران با وجود ایجاد موقعیت‌های متعدد روی دروازه آرژانتین، نتوانست توپ را از روی خط دروازه آلبی سلسته عبور بدهد. شاید دو بازی ابتدای جام با یمن و ویتنام، شرایط را برای گل‌زنی مهاجمان و بالا رفتن اعتماد به نفس آنها فراهم کند اما حقیقت آن است که ایران در بازی‌های سخت و دشوار مراحل نهایی جام، به مهره‌های فرصت‌طلبی نیاز دارد که هیچ بختی را به راحتی از دست نمی‌دهند. تیم ملی در 6 بازی تدارکاتی بعد از جام جهانی تنها هشت گل به ثمر رسانده است. در 27 بازی اخیر، این تیم تنها یک بار توانسته بیشتر از 2 بار توپ را به تور دروازه رقبا برساند. ایران در خط دفاعی فوق‌العاده به نظر می‌رسد اما برای قهرمانی آسیا باید در فاز هجومی نیز بی‌رحم‌تر ظاهر شود.