شب بیست و نهم!‌

هر کسی که عصر جمعه را عصر بی‌حوصلگی دانسته، قطعا مخاطب فوتبال نبوده است! این جمعه یکی از حساس‌ترین هفته‌های تاریخ لیگ برتر برگزار خواهد شد. جمعه‌ای که حتی ممکن است پرونده قهرمانی یا سقوط را به طور کامل ببندد. هر هشت بازی این هفته، به صورت همزمان برگزار می‌شوند. هشت مسابقه که انتظار می‌رود با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگرها نیز روبه‌رو شوند. با توجه به میزبانی همزمان آزادی، نقش جهان و یادگار امام، احتمالا این پرتماشاگرترین هفته چند سال اخیر لیگ برتر خواهد شد.

آریا رهنورد

 

پرسپولیس-گل‌گهر؛ سودای تاج  و تخت

هر کدام از نبردهای پرسپولیس و گل‌گهر در این فصل، داستان خاص خودشان را داشته‌اند. بازی اول در شرایطی برگزار شد که شاگردان یحیی به شدت تحت فشار انتقادها بودند و سرمربی چاره‌ای به جز تغییر دادن ترکیب اصلی نداشت. همان روز بود که محمد عمری به ترکیب اصلی اضافه شد و نقش مهمی در برد خارج از خانه پرسپولیس ایفا کرد. بازی برگشت نیز در رقابت‌های جام حذفی انجام شد. در شرایطی که سعید الهویی به عنوان سرمربی، روی نیمکت تیم کرمانی نشسته بود. آن مسابقه هم با برتری پرسپولیسی‌ها به پایان رسید. تیم یحیی حالا می‌خواهد سومین پیروزی این فصل را روبه‌روی گل‌گهر جشن بگیرد. نتیجه‌ای که با توجه به فشردگی بالای جدول لیگ، برای این تیم بسیار حساس و تعیین‌کننده به نظر می‌رسد. پرسپولیس در یک صورت حتی می‌تواند همین روز قهرمانی‌اش را مسجل کند. اگر آنها در این بازی به پیروزی برسند و سپاهان در بازی همزمان شکست بخورد، پرسپولیس قهرمان لیگ خواهد شد. اتفاقی که البته کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. گل‌گهر در حالی مهیای این نبرد می‌شود که از زمان حضور در سطح اول فوتبال ایران هرگز نتوانسته پرسپولیس را شکست بدهد. این تیم از چهار مسابقه اخیرش در لیگ فقط دو امتیاز گرفته و شانس رسیدن به سهمیه احتمالی آسیا را هم از دست داده است. شاید این آخرین شانس جانشین قلعه‌نویی برای باقی ماندن روی نیمکت تیم برای فصل آینده باشد. اگر او سومین شکست در ششمین بازی اخیرش را تجربه کند، قطعا این موقعیت را از دست خواهد داد. بازگشت گولسیانی به ترکیب اصلی، بهترین خبر برای پرسپولیسی‌ها در آستانه این مسابقه به شمار می‌رود. آنها برای این نبرد محرومی هم ندارند و سومین بازی متوالی را نیز در آزادی برگزار خواهند کرد. برای قرمزها، این بازی چیزی شبیه مرگ و زندگی است. آنها برای ماندن در صدر، به پیروزی در این نبرد نیاز دارند و هر نتیجه دیگری، ممکن است صدرنشینی را در بدترین زمان ممکن از این تیم دریغ کند.

سپاهان-پیکان؛

آخرین ملاقات با نقش جهان

پیکان در هفته‌های گذشته، شرایط عجیب و غریبی داشته است. آنها در تبریز روبه‌روی هواداران پرشمار تراکتور به میدان رفتند، در وطنی که کاملا پر از تماشاگر شده بود بازی کردند، سپس در جو سنگین آزادی با پرسپولیس جنگیدند و حالا باید در جو وحشتناک نقش جهان مسابقه بدهند. آن هم روبه‌روی یکی از بی‌رحم‌ترین و بهترین تیم‌های این فصل لیگ برتر. سپاهان هنوز شانس زیادی برای قهرمانی دارد و می‌خواهد به هر قیمتی 6 امتیاز باقی‌مانده از لیگ را دشت کند. تا امروز در لیگ برتر 16 تیمی، هرگز تیمی وجود نداشته که 65 امتیاز به دست بیاورد و در نهایت روی سکوی اول لیگ نرود. حتی اگر پایان این مسیر نایب‌قهرمانی باشد، سپاهان می‌خواهد این کار را به بهترین شکل ممکن انجام بدهد. شهریار مغانلو بعد از یک جلسه غیبت، امروز دوباره به ترکیب سپاهان برمی‌گردد. زردها در این فصل بارها نشان داده‌اند که چه کیفیت بالایی دارند و حالا می‌خواهند از آن کیفیت برای رقم زدن یک معجزه استفاده کنند. در نیم‌فصل دوم لیگ برتر، سپاهان فقط یک بار در نقش جهان برنده نشده و آن، نبرد دو هفته قبل با ملوان بوده است. با این حال بازیکنان این تیم امیدوارند در برخورد با تیم دفاعی و فشرده مجتبی حسینی، دوباره بهترین فرم ممکن را به نمایش بگذارند و پیروزی دیگری را جشن بگیرند. بدون شک بخشی از حواس سپاهانی‌ها نیز به بازی همزمان در تهران دوخته خواهد شد.

 سپاهان هنوز شانس زیادی برای قهرمانی دارد و می‌خواهد به هر قیمتی 6 امتیاز باقی‌مانده از لیگ را دشت کند. حتی اگر پایان این مسیر نایب‌قهرمانی باشد، سپاهان می‌خواهد این کار را به بهترین شکل ممکن انجام بدهد

مس رفسنجان-استقلال؛

ساپینتو    و آخرین قدم‌ها

حالا دیگر دشوار به نظر می‌رسد که برای قهرمانی استقلال در لیگ، شانسی قائل شویم. جالب اینکه حتی سرپرست تیم هم با ناامیدی محض از دو هفته پایانی حرف زده اما فصل برای استقلال هنوز تمام نشده است. آنها خیلی خوب می‌دانند که برای راضی نگه داشتن هوادارها، باید در دو بازی باقی‌مانده هم با همه وجود مبارزه کنند و 6 امتیاز به دست بیاورند. شاید این دو بازی استقلال را قهرمان لیگ نکند اما تاثیر زیادی روی نوع نگاه‌ها به فصل باشگاه خواهد گذاشت. حتی بعد از این دو بازی هم فصل برای استقلال تمام نمی‌شود و این تیم باید در رقابت‌های جام حذفی بازی کند. در حقیقت استقلال هنوز شانس خوبی برای بردن یک جام در این فصل دارد و مبارزه این تیم در لیگ برتر هم هنوز تمام نشده است. اگرچه برنامه دو بازی باقی‌مانده استقلال، کمی سخت به نظر می‌رسد و آنها بعد از مس، باید با تراکتور روبه‌رو شوند. تیم ساپینتو در این بازی، مقابل بهترین خط دفاعی لیگ قرار می‌گیرد. تیمی که بعد از زدن چهار گل به ملوان، حالا روحیه بسیار خوبی پیدا کرده و اخیرا، سریع‌ترین گل تمام ادوار لیگ برتر را نیز به نام خودش زده است. بردن این بازی بعد از توقف هفته قبل در آزادی، برای استقلال بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

ملوان-مس کرمان؛

کابوس در سن سیروس

مازیار زارع و فرزاد حسین‌خانی، جوان‌ترین مربیان این فصل لیگ برتر بودند. مربیانی که خودشان تیم‌های دوران بازی را به لیگ برتر آوردند و در این تیم‌ها هم یک مسئولیت بزرگ داشتند. اینکه جلوی سقوط را بگیرند. نه ملوان در این فصل خوب بسته شده و نه مس در حد و اندازه‌های لیگ برتر بوده است. حالا نبرد امروز در اوج حساسیت برای هر دو تیم برگزار خواهد شد. بهترین سناریوی ممکن برای مس، این است که آنها امروز ببرند و نفت در آبادان شکست بخورد. در این صورت بقای مس از همین حالا قطعی خواهد شد. با این حال آنها فعلا تنها به خاطر بازی رودررو بالاتر از تیم عبدا... ویسی هستند. ملوان نیز هنوز خطر را احساس می‌کند و اگر در آخرین بازی خانگی فصل بازنده شود، با یک بحران غیرمنتظره روبه‌رو خواهد شد.

صنعت نفت-ذوب آهن؛

برزیل به دنبال ناجی

اعتماد به نفس، گمشده بزرگ نفتی‌ها در این فصل بود. تیمی که مدام مربی عوض می‌کرد اما نمی‌توانست وضعیت دلخواهش را تجربه کند. با ورود عبدا... ویسی، این روند کاملا تغییر کرد. حالا نفت تیمی شده که از استقلال ساپینتو روبه‌روی هواداران پرشمارش امتیاز می‌گیرد. مسابقه امروز، آخرین جدال خانگی این فصل نفت به شمار می‌رود. آنها برای ماندن در لیگ، باید به هر قیمتی این بازی را ببرند و در انتظار لغزش مس در انزلی باشند. نفت در هیچ شرایطی این هفته نمی‌تواند بقا در لیگ را قطعی کند اما می‌تواند به این رویا، نزدیک‌تر شود. با این حال تیم‌های مهدی تارتار همیشه در هفته‌های پایانی اوج می‌گیرند و بازی‌های بهتری را به نمایش می‌گذارند.

آلومینیوم-نفت مسجدسلیمان؛

آماده اشک باشید!

هر لیگ، دو روی متفاوت دارد؛ درست همزمان با جنگ تیم‌ها برای قهرمانی و بلندترین فریادها، در پایین جدول نیز منظومه‌ای از اشک و آه به راه خواهد افتاد. نفت مسجدسلیمان اگرچه هنوز راهی دسته پایین‌تر نشده اما اگر امروز امتیاز از دست بدهد، رسما سقوط خواهد کرد. به نظر می‌رسد این اتفاق تلخ در اراک برای نفتی‌ها رخ خواهد داد. تیم مهدی رحمتی، یکی از جان‎سخت‌ترین تیم‌های لیگ به حساب می‌آید. تیمی که در نیم‌فصل دوم لیگ برتر، فقط یک بار شکست خورده است. آنها پنالتی‌گیرترین گلر این فصل لیگ را در اختیار دارند و به لحاظ دفاعی نیز تیم منسجمی هستند. با این کیفیت، کاملا بعید است که آنها روبه‌روی نفت مسجدسلیمان هیچ امتیازی را از دست بدهند. احتمالا در این روز تکلیف اولین تیم سقوط‌کننده از رقابت‌های لیگ برتر مشخص خواهد شد.

هر کدام از نبردهای پرسپولیس و گل‌گهر در این فصل، داستان خاص خودشان را داشته‌اند. تیم یحیی حالا می‌خواهد سومین پیروزی این فصل را روبه‌روی گل‌گهر جشن بگیرد. نتیجه‌ای که با توجه به فشردگی بالای جدول لیگ، برای این تیم بسیار حساس و تعیین‌کننده به نظر می‌رسد

تراکتور-نساجی؛ یادگار پر می‌شود؟

همه میزبانی‌های این هفته، آخرین میزبانی فصل تیم‌ها به شمار می‌رود و تراکتور نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین خاطر انتظار می‌رود طرفداران تیم قرمزپوش تبریز هم سکوها را برای تیم محبوب‌شان پر کنند و در آخرین میزبانی فصل، شور و حال عجیبی به تیم پاکو خمز بدهند. این بازی اما اصلا یک بازی تشریفاتی نیست. چراکه نساجی همچنان خطر سقوط را احساس می‌کند. این تیم 26 امتیازی اگر امروز بازنده باشد، خطر افتادن به دسته یک را به شکل جدی‌تری احساس خواهد کرد اما شاید حتی یک تساوی هم برای ماندن نساجی در لیگ کافی باشد. از یاد نبریم که این تیم در نیم‌فصل دوم لیگ برتر، حتی یک برد هم نداشته است. آنها دو هفته فرصت دارند تا به این روند پایان بدهند. نساجی نماینده ایران در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان به شمار می‌رود و روندش در این فصل، بسیار نگران‌کننده است. از سوی دیگر تراکتور، در جنگ برای تصاحب سکوی چهارم حضور دارد. تراکتور فعلا با سه امتیاز اختلاف نسبت به مس رفسنجان، این رده را به خودش اختصاص داده اما در بازی‌های رودررو به این تیم باخته است. اگر آنها امروز ببرند و مس به پیروزی دست پیدا نکند، چهارمی تراکتور در لیگ قطعی خواهد بود.

هوادار-فولاد؛ تنها نبرد تشریفاتی

این تنها مسابقه هفته است که هیچ تاثیری در سرنوشت قهرمانی، سهمیه یا سقوط نخواهد داشت. برخورد شاگردان الهامی و منصوریان، تنها بازی تشریفاتی این هفته لیگ به شمار می‌رود. دو تیمی که شاید انگیزه‌های زیادی ندارند و تنها با این هدف به زمین می‎روند که عملکرد این فصل‌شان را کمی ارتقا بدهند. این بازی تماشاگری ندارد و طبیعتا بیننده تلویزیونی هم نخواهد داشت! شاید حتی حواس بعضی از بازیکنان دو تیم در جریان این بازی هم به مسابقه‌های همزمان دوخته شده باشد!