جمعه سبز!

دو مدعی جدی قهرمانی و سه تیم در خطر سقوط، امروز دیدارهای‌شان در شروع هفته بیست و هشتم لیگ برتر را برگزار می‌کنند. این یکی از حساس‌ترین جمعه‌های فوتبالی سال به شمار می‌رود. البته که پرونده این هفته از لیگ، روز شنبه بسته می‌شود اما این چیزی از حساسیت دیدارهای فردا کم نمی‌کند. شاید بخشی از معادله‌های قهرمانی و سقوط در دیدارهای فردا مشخص شود. حالا دیگر همه چیز به محدوده سبز زمین فوتبال بستگی دارد و رقابت رفته رفته به نقطه اوج خودش خواهد رسید.

آریا رهنورد

 

غافلگیرشوندگان

در چند روز گذشته، جنجال تازه‌ای در فضای فوتبال ایران شکل گرفته که سوژه اصلی‌اش داوری نیست. این بار استقلال و سپاهان به همزمان نبودن بازی‌شان با پرسپولیس اعتراض داشتند. آنها معتقد بودند که با توجه به این رقابت نزدیک، سه هفته پایانی لیگ برتر باید همزمان باشد. فدراسیون اما بر اساس رویه مرسوم به دنبال برگزاری همزمان دو هفته پایانی لیگ بود. جالب اینکه ابتدا اعلام شد با درخواست این دو باشگاه موافقت شده و سه هفته پایانی لیگ همزمان است اما ساعاتی بعد دوباره اعلام شد که نهادهای مربوطه مجوز نداده‌اند و بازی‌ها بر اساس همان برنامه قبلی انجام می‌شوند. شاید مشکل برگزاری همزمان بازی‌های استقلال و پرسپولیس در تهران باشد. به هر حال هرچه هست، میزان تصمیم‌های دقیقه نودی از سوی سازمان لیگ و تغییر مداوم برنامه‌ها، نشان می‌دهد مدیران فوتبال ایران برای هیچ چیز برنامه درازمدت ندارند و مدام در حال غافلگیرشدن هستند. این نوع تصمیم‌ها حتی در آماتورترین لیگ‌های دنیای فوتبال هم به دقیقه 90 موکول نمی‌شوند.

27 هفته از لیگ برتر سپری شده و تعداد شکست‌های این فصل سپاهان با تعداد بردهای این فصل نفت مسجدسلیمان برابری می‌کند. سپاهان برای قهرمانی لیگ، دیگر فرصت لغزش ندارد و رسیدن به سه برد متوالی، آخرین شانس‌ها را برای قهرمانی‌شان در لیگ زنده نگه می‌دارد

استقلال-نفت آبادان؛

ریکاردو علیه پپ!‌

برای هر دو طرف ماجرا، این بازی بی‌نهایت حساس به نظر می‌رسد. استقلال بعد از شکست در دربی، حالا قهرمانی را در خطر می‌بیند. تیمی که 120 دقیقه هم روبه‌روی پارس جنوبی بازی کرده و حالا یک بازی پرفشار مقابل صنعت نفت خواهد داشت. نفت بعد از ورود ویسی، کاملا متحول شده است. تیمی که یک نبرد عالی را روبه‌روی سپاهان سپری کرد و به سختی برابر این مدعی شکست خورد و سپس در سه هفته، مس کرمان و نساجی را برد و با پیکان هم مساوی کرد. در مقابل آبی‌ها قبل از شکست در دربی، بردهای بسیار خوبی در لیگ برتر به دست آورده بودند. نفت آبادان حالا فقط یک امتیاز با منطقه امن جدول فاصله دارد و هر سه بازی باقی‌مانده برایش حیاتی هستند. استقلال هم فعلا در رده سوم جدول است اما در صورت لغزیدن رقبا هنوز می‌تواند خودش را به صدر جدول برساند. نکته مهم برای آبی‌ها در این جدال غیبت کوین یامگا خواهد بود. بازیکنی که تا پایان فصل نمی‌تواند تیمش را همراهی کند. نبردهای استقلال و نفت معمولا همیشه به شدت نزدیک و فشرده هستند. در پنج برخورد اخیر دو تیم، هیچ تیمی نتوانسته بیشتر از یک گل به ثمر برساند. هر دو بازی آخر آنها نیز با برتری یک بر صفر استقلال به پایان رسیده است. انتظار می‌رود این بازی با استقبال بسیار خوب هواداران استقلال روبه‌رو شود. هرچند که هنوز هم هیچ‌کس نمی‌داند چه تعداد بلیت برای این نبرد در اختیار آبی‌ها قرار می‌گیرد. این یک لحظه بسیار کلیدی از دوران مربیگری ساپینتو و ویسی است. ساپینتو دست به هر کاری می‌زند تا در فوتبال ایران یک جام دیگر به دست بیاورد و ویسی به خوبی می‌داند که اگر ماموریت غیرممکن بقای نفت را ممکن کند، دوباره به سال‌های اوج دوران کاری‌اش برمی‌گردد.

برای تراکتور بازی با مس اصلا بی‌اهمیت نیست. چراکه این تیم این روزها برای حفظ رده چهارم جدول لیگ می‌جنگد و این احتمال وجود دارد که آنها طی شرایطی، در صورت رسیدن به رده چهارم راهی لیگ قهرمانان آسیا شوند

نفت مسجدسلیمان-سپاهان؛

زرد و طلایی

27 هفته از لیگ برتر سپری شده و تعداد شکست‌های این فصل سپاهان با تعداد بردهای این فصل نفت مسجدسلیمان برابری می‌کند. مسجدسلیمانی‌ها در این فصل فقط برنده سه بازی شده‌اند و حالا شاید برای ماندن در رقابت‌های لیگ برتر به همین تعداد برد نیاز داشته باشند! نفت مسجدسلیمان پنج امتیاز با منطقه بقا در جدول رده‌بندی لیگ برتر فاصله دارد. پس این بازی حتی می‌تواند نبرد سقوط آنها نیز باشد. اگر نفت امروز شکست بخورد و مس کرمان به یک تساوی دست پیدا کند، با توجه به برتری مس روبه‌روی نفت در دیدارهای رودررو، مسجدسلیمان رسما از لیگ برتر جدا خواهد شد. آنها در چند سال گذشته همیشه در آخرین لحظات در لیگ مانده‌اند اما شاید این بار همه چیز فرق کند. سپاهان در شرایطی مهیای این بازی می‌شود که هفته گذشته، دو امتیاز بسیار حساس را در بازی با ملوان از دست داده و اصلا دوست ندارد این اتفاق دوباره تکرار شود. پیروزی در جدال امروز، آنها را موقتا به صدر جدول می‌رساند و فشار را روی پرسپولیس بیشتر و بیشتر می‌کند. تیم ژوزه مورایس در نیم‌فصل اول لیگ برتر، چهار بار دروازه نفت مسجدسلیمان را باز کرد. جالب اینکه آنها در اخرین دیدار فصل گذشته نیز چهار گل به این حریف زده بودند. به طور کلی نفت مسجدسلیمان، حریف ایده‌آل سپاهان در لیگ برتر به حساب می‌آید. تیم اصفهانی در سه مسابقه گذشته با نفت مسجدسلیمان، توانسته 11 گل به این تیم بزند. سپاهان برای قهرمانی لیگ، دیگر فرصت لغزش ندارد. البته که سرنوشت دیگر در دستان این تیم نیست اما آنها به خوبی می‌دانند که رسیدن به سه برد متوالی، آخرین شانس‌ها را برای قهرمانی‌شان در لیگ زنده نگه می‌دارد.

مس-تراکتور؛ به یاد فینال

نبرد کرمان هم بین مس و تراکتور، فوق‌العاده مهیج خواهد بود. تا چند هفته قبل تصور می‌شد مس بدون نیاز به تلاش بیش از حد، در لیگ برتر می‌ماند اما احیای نفت همه چیز را برای این تیم پیچیده کرد. حالا درست همزمان با نبرد تیم ویسی در آزادی، تیم حسین‌خانی میزبان تراکتور است و انتظار می‌رود مسی‌ها استادیوم را در این بازی حساس برای تیم‌شان کاملا پر کنند. این بازی برای تراکتور، یادآور خاطره بسیار خوبی است. چراکه قرمزهای تبریز با شکست دادن مس در کرمان، اولین جام‌شان در فوتبال ایران را به دست آوردند و فاتح جام حذفی شدند. نارنجی‌های کرمان در هر سه مسابقه گذشته لیگ بازنده بوده‌اند و از هفته بیستم به بعد، نتوانسته‌اند هیچ مسابقه‌ای را با پیروزی تمام کنند. آنها اما برای بقا در رقابت‌های لیگ برتر، دیگر به هیچ قیمتی نباید طعم شکست را بچشند. برای تراکتور هم این بازی اصلا بی‌اهمیت نیست. چراکه این تیم این روزها برای حفظ رده چهارم جدول لیگ می‌جنگد و این احتمال وجود دارد که آنها طی شرایطی، در صورت رسیدن به رده چهارم راهی لیگ قهرمانان آسیا شوند. این بازی برخورد چند گلزن برتر رقابت‌های لیگ برتر نیز هست. از رضا اسدی و محمد عباس‌زاده در تراکتور تا عارف رستمی که فصل درخشانی را در مس پشت سر گذاشته است.

ملوان-مس رفسنجان؛

بزم بقا در بندر

حتی با وجود تساوی ارزشمند و دلچسب هفته گذشته روبه‌روی سپاهان، ماندن ملوان در لیگ برتر هنوز قطعی نیست. با این حال پیروزی در مسابقه امروز می‌تواند بقای شاگردان مازیار را دو هفته قبل از پایان لیگ کاملا مسجل کند. ملوان این هفته در خانه روبه‌روی مس رفسنجان قرار می‌گیرد. یک بازی بسیار مهم که احتمالا ورزشگاه دیگری را لبریز از جمعیت خواهد کرد. ملوان در پنج بازی گذشته‌اش بردی به دست نیاورده اما دو تساوی این تیم مقابل تیم‌هایی مثل تراکتور و ملوان، نشان از کیفیت خوب سفیدها دارند. در یک شرایط عادلانه، آنها حتی باید تراکتور را هم شکست می‌دادند. دیدار رفت این دو تیم در رفسنجان، با تساوی بدون گل تمام شد اما شاید این بازی، ماجراهای جذاب‌تری داشته باشد. ملوان با یک شمایل هجومی روبه‌روی بهترین خط دفاعی این فصل لیگ برتر قرار خواهد گرفت.

ذوب آهن-فولاد؛ نبرد بی‌تاثیر!

این تنها مسابقه امروز است که تاثیری در جدول لیگ برتر ندارد. فولاد در بهترین حالت در رده هفتم جدول باقی خواهد ماند و ذوب هم حتی در صورت پیروزی در این نبرد از رده نهم جدا نمی‌شود. شاید برخورد بین تارتار و منصوریان به عنوان دو مربی پرسپولیسی و استقلالی، تنها جذابیت این بازی بین ذوب و فولاد باشد. علیمنصور سابقه مربیگری در ذوب را دارد و چهره‌ای آشنا در فولادشهر به نظر می‌رسد. با این حال به نظر می‌رسد خود اصفهانی‌ها این هفته مشغول تماشای نبرد سپاهان باشند!