داستان صدر

سپاهان اولین صدرنشین این فصل لیگ برتر بود. در ادامه لیگ برتر بیست و دوم اما پنج بار تیم صدرنشین تغییر کرد. تا همین هفته گذشته، باز هم سپاهانی‌ها در بالاترین رده جدول دیده می‌شدند اما تساوی با ملوان، چهاردهمین هفته صدرنشینی پرسپولیس در لیگ را بعد از مدتی غیبت در صدر جدول رقم زد. حالا فقط سه هفته به پایان یکی از مهیج‌ترین دوره‌های لیگ برتر فوتبال ایران باقی مانده است. آیا صدرنشین لیگ باز هم عوض می‌شود؟ آیا غافلگیری دیگری در جدول رده‌بندی رقابت‌ها در کار خواهد بود؟

آریا رهنورد

 

اولین صدرنشین

تیم ژوزه مورایس با شکست دادن استقلال در اولین هفته از لیگ برتر، صدر جدول را به خودش اختصاص داد. در آن هفته هیچ تیمی نتوانسته بود با اختلاف بیشتر از یک گل، حریفش را ببرد و پیروزی دو بر صفر سپاهان در جدول برای صدرنشینی این تیم کافی به نظر می‌رسید. درست به همین دلیل، استقلال نیز فصل را در قعر جدول شروع کرد. تیم مورایس دو بازی بعدی‌اش را هم با پیروزی پشت سر گذاشت و در سه هفته اول لیگ، تیم صدرنشین مسابقه‌ها به شمار می‌رفت. آنها شروع خوبی در این رقابت‌ها داشتند و خیلی زود خودشان را در قامت یک تیم مدعی تثبیت کردند.

صدر به سرقت رفت

سپاهان مورایس، اولین شکست فصل را در هفته چهارم روبه‌روی فولاد تجربه کرد. نتیجه‌ای که به سرعت موجب از دست رفتن صدر جدول برای این تیم شد. پرسپولیس در هفته چهارم نفت آبادان را با درخشش لوکادیا شکست داد و توانست با 10 امتیاز به صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر برسد.  تیم یحیی چهار هفته متوالی صدرنشین لیگ برتر بود و در همان چهار هفته انگیزه‌هایش برای قهرمانی این فصل را نشان داد. صدرنشینی آنها در آن مقطع بیشتر از هر چیزی نتیجه درخشش ادامه‌دار بهترین گلزن‌شان یعنی یورگن لوکادیا بود.

صدرنشین سوم

لیگ برتر بیست و دوم به جز سپاهان و پرسپولیس، فقط یک صدرنشین دیگر داشته است. هشت هفته بعد از شروع رقابت‌های لیگ، سپاهان و پرسپولیس در اصفهان روبه‌روی هم قرار گرفتند و بازی با تساوی بدون گل تمام شد. آن هفته گل‌گهر از فرصت استفاده کرد و با زدن پنج گل به نفت مسجدسلیمان، صدر جدول لیگ را به خودش اختصاص داد.

آن روزها تصور می‌شد گل‌گهر با هدایت امیر قلعه‌نویی یکی از شانس‌های جدی قهرمانی لیگ برتر است اما این تیم خیلی زود دچار افت شد و کورس را از دست داد. بعد از آن هم ژنرال تیم را ترک کرد و به نیمکت تیم ملی رفت تا اوضاع گل‌گهر بد و بدتر شود. تیمی که با هزینه‌های زیاد و خریدهای قابل توجه بسته شده بود، دستاوردی به جز یک هفته صدرنشینی در رقابت‌های این فصل نداشت. آنها به تازگی از جام حذفی نیز

کنار رفته‌اند.

بازگشت سرخ

به محض رسیدن به صدر جدول لیگ برتر، گل گهر در خانه به نساجی باخت و فرصت ادامه صدرنشینی را از دست داد. همان هفته پرسپولیس با شکست دادن نفت مسجدسلیمان، دوباره به رده اول برگشت. تیم یحیی که همچنان در اوج قرار داشت، این بار 9 هفته متوالی را در بالاترین رده جدول سپری کرد و حتی قهرمانی نیم‌فصل لیگ برتر را نیز به دست آورد. این تیم در هشت هفته، 6 برد و دو تساوی را تجربه کرد و با این فرم فوق‌العاده توانست برای مدتی صدرنشینی‌اش را حفظ کند. با این حال در نهایت سروکله رقیب جدیدی پیدا شد و سپاهانی‌ها دوباره به سراغ پرسپولیس آمدند.

سبقت به سبک سپاهان

روند خوب تیم یحیی در لیگ هم اما سرانجام قطع شد و غیبت لوکادیا خودش را نشان داد. سرخ‌ها در هفته هفدهم لیگ بعد از مدت‌ها طعم شکست را چشیدند و همه امتیازهای دیدار خارج از خانه با فولاد را از دست دادند. یک هفته بعد این تیم در روز اخراج زودهنگام علیرضا بیرانوند، روبه‌روی آلومینیوم در تهران به تساوی رسید و این نتیجه به معنی از دست رفتن صدر جدول رقابت‌های لیگ برتر بود. سپاهان مورایس که نیم‌فصل دوم را با سه برد متوالی شروع کرده بود و باز هم موفق شده بود استقلال را شکست بدهد، حالا دودستی به صدر جدول چسبیده بود. جالب اینکه صدرنشینی آنها نیز درست مثل پرسپولیس 9 هفته طول کشید و پس از آن توفانی در مسیر زردها قرار گرفت.

 

باز هم پرسپولیس

شکست دادن استقلال در دربی، پرسپولیس را موقتا به رده اول جدول رده‌بندی لیگ برتر رساند. کافی بود سپاهان یک روز بعد ملوان را ببرد تا صدر جدول همچنان در اختیار این تیم بماند اما تیم اصفهانی به شکل عجیبی به ملوان امتیاز داد و روبه‌روی حریف شمالی‌اش غافلگیر شد. اتفاقی که باعث شد صدر جدول دوباره دست به دست شود و این بار در اختیار پرسپولیس قرار بگیرد. حالا سرنوشت در دستان این تیم است. اگر آنها سه بازی بعدی‌شان را با پیروزی سپری کنند، قهرمانی لیگ را جشن خواهند گرفت.