آریا طاری

برای دومین سال متوالی، فروردین برای استقلالی‌ها با ایستادن روبه‌روی پیکان آغاز می‌شود. آنها در مسابقه شروع سال 1400 نتوانستند پیکان را شکست بدهند اما کیفیت این فصل استقلال، قابل مقایسه با چند فصل گذشته نیست. برای آبی‌ها، نبرد امروز یکی از هفت جدال تعیین‌کننده در مسیر قهرمانی لیگ برتر است. آنها نه فقط در جست‌وجوی قهرمانی، بلکه در جست‌وجوی یک فصل کامل بدون شکست و کسب بهترین نتایج تمام تاریخ‌شان در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران هستند. پسران فرهاد قصد دارند این فصل را برای همیشه در ذهن هواداران‌شان ماندگار کنند.

بزرگ‌ترین آزمون برای استقلال در پایان سال گذشته، نبرد با رقیب سنتی در دربی بود. نزدیک‌ترین تجربه تیم فرهاد به شکست در این فصل هم اما در نهایت به ناامیدی هواداران این باشگاه ختم نشد. این درست همان نبردی بود که تفاوت استقلال با تیم چند سال اخیرش را به نمایش گذاشت. آبی‌ها در این چند سال بارها در حساس‌ترین لحظات هر مسابقه زانو زده‌ بودند اما این فصل دیگر خبری از تسلیم‌ شدن نبود و آبی‌ها به هر قیمتی به دربی برگشتند تا هم روند بدون شکست‌شان را حفظ کنند و هم بتوانند با فاصله 6 امتیازی با رقیب سنتی به تعطیلات بروند. صدرنشین لیگ برتر برای سومین بار در این فصل به مصاف پیکان می‌رود. این تیم در لیگ برتر به راحتی و با کم‌ترین دردسر ممکن پیکان را شکست داد اما در جام حذفی، کار سخت‌تری داشت و با دشواری به تیم مجتبی حسینی غلبه کرد. در حقیقت پیکان در این فصل روبه‌روی استقلال بازی به بازی بهتر شده و حالا می‌خواهد بهترین نمایش‌اش را روبه‌روی این تیم پشت سر بگذارد. برای آبی‌ها در این جدال، دو نکته مثبت وجود دارد. اول اینکه آنها با تمام قوا و همه نفرات روبه‌روی پیکان قرار می‌گیرند و دوم اینکه آبی‌ها در این جدال تماشاگران‌شان را در استادیوم خواهند داشت. یک اتفاق مثبت که انگیزه‌های این تیم را در این نبرد به اوج می‌رساند و مسابقه را زیباتر می‌کند. این اتفاق فشار مضاعفی روی شانه‌های پیکان قرار خواهد داد. پیکان یکی از جوان‌ترین تیم‌های این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود. تیمی که نفرات مستعد زیادی دارد و در این فصل نتایج خوبی به دست آورده است. آنها به هیچ وجه حریف ساده‌ای برای استقلال نیستند. چراکه دوندگی بالا در این تیم جوان و همچنان بازی تاکتیکی آنها، سد محکمی روبه‌روی تیم میزبان خواهد ساخت.

بین استقلال و پیکان در جدول لیگ برتر، تفاوت محسوسی وجود دارد. استقلال در 23 بازی گذشته، 16 بار برنده شده و حتی یک بار هم شکست نخورده است. پیکان اما هفت بار طعم برد را چشیده و پنج بار هم به عنوان تیم بازنده از زمین خارج شده است. استقلال در این فصل 33 گل به ثمر رسانده و سهم پیکان 22 گل بوده است. در خط دفاعی هم دروازه استقلال فقط هشت بار باز شده و پیکان 19 گل خورده داشته است. با وجود همه این تفاوت‌های بزرگ و کلیدی، آبی‌ها نباید تصور کنند که در چنین مسابقه‌ای از پیش برنده هستند. فراموش نکنیم پیکان در این فصل تیمی مثل سپاهان را شکست داده و نتایجی فراتر از حد انتظار را به دست آورده است. با این وجود بسیاری از نفرات این تیم هرگز در یک مسابقه باتماشاگر در آزادی به زمین نرفته‌اند. این تیم از شروع ژانویه 2021، جوان‌ترین میانگین سنی فیکس را در بین همه لیگ‌های آسیایی داشته و این یک دستاورد بسیار بزرگ برای پیکانی‌ها به حساب می‌‌آید. آنها بعد از استقلال، باید روبه‌روی سپاهان و پرسپولیس قرار بگیرند و هفته‌های بسیار سختی در رقابت‌های لیگ برتر انتظارشان را می‌کشد. برای استقلالی‌ها تنها یک مساله در این مسابقه اهمیت دارد و آن، شکست دادن رقیب و نزدیک‌تر شدن به قهرمانی لیگ برتر است. اگر استقلال در این بازی به برتری برسد، در فاصله تنها 6 هفته به پایان لیگ «حداقل» 6 امتیاز از حریف نزدیکش جلوتر خواهد بود. موضوعی که موجب می شود آنها فصل را با آرامش بسیار بیشتری دنبال کنند و بتوانند بدون ذره‌ای اضطراب، روبه‌روی رقبا قرار بگیرند. استقلال فعلا در بهترین موقعیت برای بردن لیگ قرار دارد و تک تک نبردهای بعدی می‌توانند این موقعیت را برای این تیم تقویت کنند.

قهرمانی در لیگ برتر تنها با بردن تیم‌های بزرگ به دست نمی‌آید. برای بردن لیگ، باید در معمولی‌ترین نبردها هم به برتری رسید و استقلال فرهاد این موضوع را خیلی خوب درک کرده است. این تیم تک تک بازی‌ها را جدی می‌گیرد و هیچ امتیازی را به سادگی از دست نمی‌دهد. استقلال با این کیفیت می‌تواند پایان بسیار خوبی برای این فصل رقم بزند. با این وجود تیم‌های مقابل آنها نیز معمولا انگیزه‌های زیادی دارند و می‌خواهند به هر قیمتی آخرین خط تیره جدول را از بین ببرند. فرهاد و تیمش تا امروز روبه‌روی هیچ حریفی تسلیم نشده‌اند و دست به هر کاری می‌زنند تا این روند تا آخرین ثانیه از رقابت‌های این فصل لیگ برتر ادامه پیدا کند.