آریا طاری

صدرنشین لیگ برتر فوتبال ایران این روزها با حاشیه‌های خاصی روبه‌رو شده است. ماجرای سرباز شدن دو بازیکن استقلال که اتفاقا هر دو در خط دفاعی این تیم حضور دارند و همچنین برخورد عجیب مدیرعامل باشگاه با میکروفن یکی از خبرنگارها در کنار داستان محرومیت وریا غفوری از سوی باشگاه، شرایط را برای این تیم کمی پیچیده کرده‌اند. با این حال استقلال در این فصل نتایج فوق‌العاده‌ای گرفته و همچنان مدعی شماره یک قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر است.

حریف امروز استقلال در لیگ برتر یکی از عجیب‌ترین تیم‌های دنیای فوتبال به شمار می‌رود. تیمی که از شروع این فصل لیگ ناچار شده همه بازی‌ها را بیرون از استادیوم خانگی و حتی بیرون از استان مازندران برگزار کند. تیم ساکت الهامی در طول فصل چند بار شهر میزبان بازی‌ها را تغییر داد و این اواخر در مشهد به مصاف رقبا رفته است. معلوم نیست چقدر زمان لازم خواهد بود تا ورزشگاه وطنی به شرایط میزبانی از دیدارهای نساجی برسد. بعید است این اتفاق قبل از پایان این فصل رخ بدهد. حتی ممکن است این روند در فصل آینده نیز ادامه داشته باشد. البته اینکه باشگاهی مثل نساجی به دنبال استادیوم‌های استاندارد با چمن مناسب برای برگزاری بازی‌هایش می‌گردد نشان می‌دهد که آنها به دنبال ارائه فوتبالی اصولی و روی زمین هستند. آنها می‌توانستند یک زمین غیراستاندارد را برای خودشان در نظر بگیرند و به شیوه بکش زیرش فوتبال بازی کنند اما از آنجایی که همواره به مسائل فنی در این تیم اهمیت داده می‌شود، تصمیم گرفتند چمن‌های مسطح و هموار و استادیوم‌هایی مطلوب را برای این کار در نظر بگیرند. با این وجود عوض کردن مداوم محل اردو و بازی‌ها به شدت به این تیم لطمه می‌زند. نساجی شبیه یک تیم خانه‌به‌دوش شده که لیگ را در آوارگی سپری می‌کند. با وجود همه این مشکلات بزرگ، نتایج این تیم در رقابت‌های لیگ بیست و یکم امیدوارکننده به نظر می‌رسد. نساجی‌ امروز باید روبه‌روی مدعی شماره یک قهرمانی لیگ برتر بایستد. تیمی که با نتیجه هفته گذشته روبه‌روی فجرسپاسی رکورددار هفته‌های متوالی بدون شکست در رقابت‌های لیگ برتر شد. آبی‌ها از شروع فصل، در ۱۹ مسابقه حتی یک بار هم طعم شکست را نچشیدند و بهترین شروع تاریخ‌شان در همه ادوار لیگ برتر را پشت سر گذاشتند. آنها با تیم دوم جدول پنج امتیاز اختلاف ایجاد کردند و اگر بتوانند این فاصله را قبل از دربی حفظ کنند با روحیه بسیار خوبی به مصاف رقیب سنتی خواهند رفت. به نظر می‌رسد دوران دوری استقلالی‌ها از جام آرام آرام در حال سپری شدن باشد.

نساجی‌ امروز باید روبه‌روی مدعی شماره یک قهرمانی لیگ برتر بایستد. تیمی که با نتیجه هفته گذشته روبه‌روی فجرسپاسی رکورددار هفته‌های متوالی بدون شکست در رقابت‌های لیگ برتر شد

مسابقه رفت دو تیم در استادیوم آزادی با تساوی بدون گل به پایان رسید. یک بازی سرد و کسل‌کننده که البته یک ویژگی جالب توجه داشت. آن نبرد اولین مسابقه فصل بود که در آن درهای ورزشگاه روی تماشاگرها باز شدند و هواداران استقلال و نساجی توانستند خودشان را به استادیوم آزادی برسانند. تجربه‌ای که می‌توانست برای فوتبال ایران تاریخی باشد اما در فقدان مطلق نظم و آرامش برگزار شد. در همان مسابقه هم بود که ماجرای ورود دخانیات به استادیوم و سیگار کشیدن هوادارها سر و صدای زیادی به پا کرد. تلخ و گزنده است اما آن مسابقه، اولین و آخرین میزبانی استقلال با حضور تماشاگرها در این فصل بود و این اتفاق تنها در یک مسابقه دیگر و این بار برای پرسپولیس رخ داد. حالا دو تیم دوباره در شرایطی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند که این بار هیچ خبری از حضور تماشاگران روی سکوها نیست و مسابقه قرار است در یک استادیوم خالی برگزار شود. تیم ساکت الهامی در پنج مسابقه گذشته هرگز به عنوان برنده از زمین خارج نشده است. نساجی در این پنج مسابقه تنها سه امتیاز به دست آورده‌ است. غیبت حسن نجفی و مهرداد عبدی نیز در این هفته‌ها به شدت به ضرر این تیم تمام شده است. در مقابل استقلال در هر ۶ مسابقه گذشته در لیگ برتر به پیروزی رسیده و در مجموع در ۹ هفته اخیر هشت برد و یک تساوی به دست آورده است. آمار شگفت‌انگیزی که آنها را به اصلی‌ترین شانس قهرمانی لیگ تبدیل می‌کند. با این حال فرهاد و تیمش نگران غیبت دو مدافع مهم خودشان هستند. بعید به نظر می‌رسد سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند در ادامه فصل نیز برای این باشگاه به میدان بروند مدیران استقلال تلاش بسیار زیادی انجام دادند تا آنها را به هر قیمتی حفظ کنند اما با روند فعلی، آبی‌ها باید به مرور زمان خودشان را برای این وضعیت آماده کنند.

برای استقلال هر مسابقه به شدت تعیین‌کننده خواهد بود. چراکه این تیم با هر برد یک قدم به قهرمانی لیگ نزدیک می‌شود. نساجی در هفته‌های گذشته ثابت کرده که تیم بسیار سرسختی است اما به خصوص در نیم‌فصل دوم در نبرد با تیم‌های بزرگ موفق نشان نداده است. ستاره‌های نساجی با جاه‌طلبی از علاقه وافرشان به شکستن رکورد شکست ناپذیری استقلال صحبت می‌کنند اما در هفته‌های گذشته هیچ تیمی نتوانسته استقلال را به این سرنوشت دچار کند. نه فقط شکست دادن تیم فرهاد، بلکه حتی گل زدن به این تیم نیز ماموریت بسیار سختی به نظر می‌رسد. تیمی که حتی اگر دو سرباز را از دست بدهد، هنوز ۱۱ سرباز دیگر در زمین مسابقه دارد.