لید: هشت مسابقه، 6 برنده، یک تساوی صفر - صفر و 14 گل. اولین هفته لیگ برتر نوزدهم با صدرنشینی سپاهان و حضور شاهین در پایین‌ترین رده جدول به پایان رسید. هفته‌ای جذاب، پربرخورد، پرماجرا و البته بی‌نظم که مشکلات بلیت‌فروشی در آن روی اعصاب هوادارها راه رفت. شوت‌های تماشایی و گل‌های دیدنی، بخش مهمی از جذابیت‌های اولین هفته از فصل جدید بودند. فصلی که به نظر می‌رسد رقابت قهرمانی در آن، از همیشه نزدیک‌تر باشد. 

ضربه چیپ مهدی ترابی به دروازه پارس جنوبی جم، اولین گل فصل قهرمان سه دوره گذشته لیگ برتر را رقم زد. این، اولین گل تماشایی هفته‌ بود اما خیلی زود گل‌های فوق‌العاده دیگری نیز در استادیوم‌های مختلف به ثمر رسید. ضربه مهدی، اولین سه امتیاز در فوتبال ایران را برای کالدرون به دست آورد و این مربی را با خوشحالی از آزادی خارج کرد. یک روز بعد، اتابک نادری در قامت طلایی‌ترین تعویض هفته، دروازه استقلال را با یک ضربه ایستگاهی دیدنی باز کرد. او در آخرین ثانیه‌ها با این ضربه دقیق، سیدحسین حسینی و استقلال را ناکام گذاشت. ایستگاهی دیدنی معین عباسیان به ذوب‌آهن نیز، یکی از باشکوه‌ترین لحظه‌های اولین هفته از لیگ برتر نوزدهم بود. تراکتوری‌ها نیز می‌توانستند در مصاف با نفت مسجدسلیمان، با یک قیچی برگردان استثنایی به گل برسند اما واکنش عالی گلر حریف، مانع از رقم خوردن این گل تماشایی شد و دست دنیزلی و تیمش در هفته اول از پیروزی کوتاه ماند. فوق‌العاده‌ترین گل هفته اما در ورزشگاه فولاد آره‌نا به ثمر رسید. جایی که عقیل کعبی با یک شلیک مهارنشدنی از فاصله زیاد، فولادی‌های میزبان را میخکوب کرد. جواد نکونام در کنفرانس خبری بعد از مسابقه، اصرار داشت که هر صد سال یک بار چنین گلی به ثمر می‌رسد اما ظاهرا در لیگ نوزدهم، بازیکن‌ها جسارت بیشتری برای زدن گل‌های زیاد به دست آورده‌اند و دیگر از شوت زدن به طرف دروازه تیم‌های حریف، هراسی ندارند. روبه‌رو شدن با تیم‌های سابق در این هفته، برای دو نفر به شدت خوش‌یمن بود. اول برای دراگان اسکوچیچ که این بار روی نیمکت صنعت نفت آبادان، فولاد خوزستان را شکست داد و اولین سه امتیاز فصل را از این تیم گرفت. دوم هم برای محمد محبی پدیده فصل گذشته شاهین بوشهر که حالا در لباس سپاهان، دروازه تیم سابقش را باز کرد و سهم زیادی از اولین برد فصل تیم ژنرال داشت. اولین کارت قرمز این فصل، روبه‌روی چشم‌های چراغعلی از ذوب قرار گرفت. محمد دانشگر نیز دومین بازیکن اخراجی اولین هفته لیگ برتر بود. 

بزرگ‌ترین شاهکار این هفته بدون شک توسط سایپا رقم خورد. تیمی که شکست دو بر صفر در زمین ذوب را با پیروزی عوض کرد. سلیمانی با به ثمر رساندن دو گل در این مسابقه، آقای گل هفته اول لیگ برتر شد. در دو فصل گذشته لیگ برتر، هیچ تیمی نتوانسته بود دست به چنین کاری بزند. در واقع برای اولین بار بعد از سال 95، یک تیم چنین کاری در لیگ برتر انجام داد. ابراهیم صادقی و شاگردها با این نتیجه درخشان، ثابت کردند که در فصل جدید دست و پا بسته نخواهند بود. سپاهان در 30 دقیقه پایانی دیدار با شاهین بوشهر، فوق‌العاده ظاهر شد و قدرتش را کاملا به حریف تحمیل کرد. اصفهانی‌ها این فصل به جز قهرمانی، با هیچ نتیجه دیگری راضی نمی‌شوند. در بین تیم‌های مدعی لیگ، پرسپولیس و پدیده نیز پیروزی را جشن گرفتند. گل‌زنی روح‌ا... باقری در ترکیب پدیده یکی از اتفاقات جالب این هفته لیگ محسوب می‌شد. اوضاع برای تراکتورسازی و استقلال اما خوب پیش نرفت. تبریزی‌ها در مسجدسلیمان با تساوی بدون گل متوقف شدند و استقلال نیز در زمین ماشین‌سازی تبریز با یک گل شکست خورد. این باخت، عصبانیت وحشتناک استراماچونی در کنفرانس خبری را رقم زد. آندره‌آ با پرتاب کردن صندلی، عصبانیتش را به نمایش گذاشت. اوضاع برای تیم‌های تازه‌وارد نیز چندان امیدوارکننده نبود. شاهین با شکست سنگین برابر سپاهان، قعرنشین شد و گل گهر نیز تنها یک امتیاز تصاحب کرد. نکته جالب در مورد هر دو تیم تازه‌وارد، به ثمر رساندن یک گل به خودی بود. 

با وجود جذابیت نسبی بعضی از مسابقه‌ها، لیگ برتر در مواجهه با نارضایتی‌های گسترده‌ای قرار گرفته است. هوادارها از طرح لباس‌های تیم‌شان راضی نیستند، بازیکن‌ها کیفیت توپ را مناسب لیگ برتر نمی‌دانند و تماشاگرها نیز برای خرید بلیت اینترنتی و ورود به ورزشگاه‌ها، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. گیت‌های استادیوم‌ها نیز عملا کارایی‌شان را از دست داده‌اند و در اولین تجربه، ناامیدکننده ظاهر شده‌اند. بدون شک مشکلات ساختاری، روی کیفیت بازی‌ها و میزان استقبال از نبردهای مختلف نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. 

اگر این ضعف‌ها برطرف شوند، لیگ برتر با تهدید بزرگی روبه‌رو خواهد شد. برخورد استقلال با فولاد در استادیوم آزادی و البته روبه‌رو شدن تراکتورسازی و پرسپولیس در یادگار امام تبریز، تماشایی‌ترین دوئل‌های هفته دوم لیگ خواهند بود. لیگی که پس از مدت‌ها، به زندگی برگشته و شروع پرهیجانی نیز داشته است. ضربه چیپ مهدی ترابی به دروازه پارس جنوبی جم، اولین گل فصل قهرمان سه دوره گذشته لیگ برتر را رقم زد. این، اولین گل تماشایی هفته‌ بود اما خیلی زود گل‌های فوق‌العاده دیگری نیز در استادیوم‌های مختلف به ثمر رسید.