جنگ ایران و پرتغال!

تنها چهار قسمت به پایان سریال جذاب لیگ برتر بیست و دوم باقی مانده است. فصلی که یک کورس قهرمانی فوق‌العاده را به فوتبال ایران هدیه داد. از بین همه مربیان این فصل لیگ، حالا سه نفر هستند که هنوز می‌توانند جام قهرمانی را لمس کنند. دو مربی از پرتغال و یک مربی از ایران که به شکل عجیبی نامزد داخلی هدایت تیم ملی نبوده و به همین دلیل، انگیزه‌های زیادی برای موفقیت دارد. هر سه مربی، فصل خوبی را سپری کرده‌اند اما برای تبدیل کردن این فصل به یک لیگ فراموش‌نشدنی، باید خودشان را به سکوی قهرمانی برسانند.

آریا رهنورد

 

ژوزه مورایس

مورایس به عنوان دستیار، در جریان موفقیت‌های بزرگی کنار ژوزه مورینیو بوده است. او روی نیمکت تیم‌های مطرحی مثل رئال مادرید، چلسی و اینتر نشسته و دوران درخشانی را در کنار ژوزه سپری کرده است. به عنوان سرمربی نیز، مورایس توانسته در لیگ‌های عربستان و کره‌جنوبی به قهرمانی برسد. اگر او امسال قهرمان لیگ برتر ایران شود، شاید یکی از اولین مربیان دنیای فوتبال لقب بگیرد که سه لیگ مطرح قاره آسیا را فتح کرده است. سبک کاری مورایس برای هواداران سپاهان جذاب به نظر می‌رسد. چراکه او علاقه زیادی به ارائه فوتبال هجومی دارد. مورایس رابطه خوبی نیز با ستاره‌های سپاهان برقرار کرده و تاثیر قابل توجهی روی آنها گذاشته است. نفراتی مثل رامین رضاییان فصل گذشته در فرم خوبی نبودند اما بازی زیر نظر مورایس کاری کرد که رامین بهترین فصل فوتبال باشگاهی‌اش در ایران را پشت سر بگذارد. این مربی امید نورافکن را نیز به خط هافبک برد و به بهترین شکل ممکن از این بازیکن بازی گرفت. مورایس در طول فصل کمتر بهانه گرفته و بیشتر روی فوتبال متمرکز بوده است. البته بعد از شکست روبه‌روی پرسپولیس در جام حذفی، او چند بار به کنایه در مورد تصمیم‌های داوری آن مسابقه صحبت کرده است. به نظر می‌رسد آن شکست هیچ‌وقت از ذهن این مربی بیرون نمی‌رود. به هر حال در صورت قهرمانی در لیگ برتر ایران، پیشنهادهای زیادی به مورایس خواهد رسید. هرچند که سپاهانی‌ها امیدوارند آینده طولانی‌تری با این مربی داشته باشند.

مورایس به عنوان سرمربی توانسته در لیگ‌های عربستان و کره‌جنوبی به قهرمانی برسد. اگر او امسال قهرمان لیگ برتر ایران شود، شاید یکی از اولین مربیان دنیای فوتبال لقب بگیرد که سه لیگ مطرح قاره آسیا را فتح کرده است

ریکاردو ساپینتو

یکی از اولین جمله‌هایی که در نقد رزومه ریکاردو ساپینتو گفته می‌شد، این بود که او قبل از آمدن به لیگ برتر ایران فقط یک جام در همه دوران مربیگری‌اش به دست آورده است. ریکاردو اما تا همین لحظه یک جام در فوتبال ایران برده و بعد از فتح سوپرجام، برای قهرمانی در لیگ نیز مبارزه می‌کند. مرد پرتغالی، مسئولیت سنگینی در استقلال داشت. او سرمربی تیمی شد که فصل گذشته بدون شکست لیگ برتر را فتح کرده بود. وقتی استقلال مدل ساپینتو در همان اولین تجربه رسمی شکست خورد، خیلی‌ها او را جانشین نامناسبی برای فرهاد می‌دانستند اما این مربی چیزی بیشتر از حفظ رکورد بی‌شکستی برای این تیم می‌خواست. او به مرور زمان تیمی ساخت که عالی فوتبال بازی می‌کرد. تیمی دونده که گل‌های زیادی می‌زد و نتایج خوبی هم می‌گرفت. آبی‌ها در نیم‌فصل دوم لیگ برتر فوق‌العاده ظاهر شده‌اند و کاملا مهارنشدنی بوده‌اند. این در حالی است که به صورت موازی، باشگاه با بزرگ‌ترین حواشی مدیریتی برخورد کرده و حتی از لیگ قهرمانان آسیا نیز کنار رفته است. دستاوردهای ساپینتو در اولین فصل مربیگری در فوتبال ایران بسیار قابل احترام به نظر می‌رسند. او استقلال را در فرم مطلوبی قرار داده و کاری کرده که این تیم تا آخرین روز، مدعی بردن جام قهرمانی باشد. به نظر می‌رسد دربی پیش رو برای این مربی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. اگر او بتواند در اولین فصل حضور در لیگ برتر پرسپولیس را هم ببرد، صاحب محبوبیت فوق‌العاده‌ای روی سکوهای آبی خواهد شد.

 

یحیی گل‌محمدی

بین این سه مربی که حالا نبرد جذاب قهرمانی لیگ را برگزار می‌کنند، یحیی تنها کسی است که سابقه بردن این لیگ را داشته است. او لیگ برتر ایران را بهتر از مورایس و ساپینتو می‌شناسد. یحیی دو بار با قرمزها قهرمان لیگ برتر ایران شده است. جالب اینکه هنوز هم بیشترین هفته‌های صدرنشینی در این فصل به او و تیمش تعلق دارند. تیم یحیی در مقطعی از فصل دچار لغزش شد و اختلاف امتیازی که با دو حریف مستقیمش ایجاد کرده بود را از دست داد. بدترین اتفاق ممکن برای این تیم، شکست روبه‌روی سپاهان در آزادی در آخرین ثانیه‌ها بود. اتفاقی که پرسپولیسی‌ها را به لبه پرتگاه کشاند و این تیم را تا رده سوم جدول رده‌بندی پایین برد. با این حال گل‌محمدی به خوبی توانست از این بحران عبور کند و دوباره تیمش را به مسیر پیروزی برگرداند. حالا پرسپولیس فقط یک امتیاز با سپاهان صدرنشین فاصله دارد و با کوچک‌ترین لغزشی از سوی این حریف، آماده پس گرفتن صدر جدول خواهد شد. یحیی دربی‌های زیادی را هم پشت سر گذاشته اما بازی این هفته برایش بسیار حیاتی به نظر می‌رسد. اگر او بتواند جام را در نبرد سخت با این مربی خارجی بگیرد، عملا ارزشمندترین جام دوران مربیگری‌اش را تصاحب کرده است.