خاد‌م‌الشریعه نایب‌قهرمان جهان شد

شطرنج‌بازان ایران با اینکه از پرواز جاماندند و برای حضور در مسابقات قهرمانی سریع جهان دیر به سرزمین تزارها رسیدند، در روسیه کولاک به پا کردند. در ادامه موفقیت‌های نمایندگان شطرنج کشورمان، ساراسادات خادم‌الشریعه دست به کار بزرگی زد و توانست در روز سوم و پایانی رقابت‌ها عنوان باارزش نایب‌قهرمانی جهان را به نام خود بزند. خادم‌الشریعه با کسب 9 امتیاز از 12 امتیاز ممکن عنوان دوم جهان را ازآن خود کرد. در این بخش جو ونجون چینی با کسب 10 امتیاز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و گوریاچکینا از روسیه عنوان سوم را از آن خود کرد. او با این نایب‌قهرمانی صاحب جایزه 25 هزار دلاری مسابقات شد. همچنین در بخش آزاد علیرضا فیروزجا در میان بزرگان شطرنج جهان عنوان ارزشمند ششمی را به دست آورد. او با کسب 10 امتیاز از 15 امتیاز ممکن عملکرد قابل قبولی از خود به جا گذاشت. ریتینگ عملکردی فیروزجا در این مسابقات فراتر از 2800 بود.

    


قلم قرمز «بنا» روی قدیمی‌ها

محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی 44 کشتی‌گیر را به اردوی تیم ملی دعوت کرد. در بین این نفرات اما نامی از چهره‌های شاخص مثل امید نوروزی و قاسم رضایی که زمزمه بازگشت‌شان به گوش می‌رسید به چشم نمی‌خورد. بنا معتقد است صلاح نمی‌بیند که این نفرات بعد از دو سال دوری از کشتی بار دیگر به تشک برگردند و این بازگشت کار بسیار سختی برای آنهاست. همچنین قرار نیست که همه بزرگان کشتی تا آخر عمرشان کشتی بگیرند و باید با هرکسی طبق شرایطی که دارد برخورد شود. بنا می‌خواهد برای پیشرفت و موفقیت به نسل جدید تکیه کند و این شاید بزرگ‌ترین دلیل برای این باشد که سرمربی کشتی فرنگی قلم قرمز به دست بگیرد و روی نام قدیمی‌ها بکشد. به این ترتیب به نظر می‌رسد حمید سوریان هم هوس پوشیدن دوبنده تیم ملی را نکند. او بعد از ناکامی در المپیک ریو، با رفتن بنا از کشتی فاصله گرفت و همان زمان اعلام کرد بعید است به کشتی برگردد. اردوی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان روزهای ۱۲ تا ۲۱ دی در محل خانه کشتی عبدا... موحد مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار می‌شود.

    


طلایی به جوانان نمی‌رود؟!

پس از تغییر و تحولاتی که با استعفای رسول خادم شکل گرفت، قرار شد محمد طلایی از تیم بزرگسالان به جوانان کوچ کند و هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. او در حالی برای این سمت معرفی شد که پیش از آن حمید بنی‌تمیم از ابقای تقی اکبرنژاد در تیم ملی جوانان خبر داده بود و این مربی که تیمش امسال در رده سومی جهان قرار گرفته بود، به عنوان سرمربی تیم ملی در جام شاهد نیز حضور داشت. همین جابه‌جایی ناراحتی و انتقاد شدید اکبرنژاد را به همراه داشت و او اعلام کرد که در خصوص برنامه‌های تیم ملی چندین جلسه با سرپرست فدراسیون داشته و حتی صبح همان روزی که حکم محمد طلایی صادر شد او قرار بود لیست 10 کشتی‌گیر جوان برای حضور در جام تختی را در اختیار فدراسیون قرار دهد. همین صحبت‌ها و ناراحتی اکبرنژاد کافی بود تا طلایی نسبت به پذیرش این سمت دچار تردید شود. او در همین خصوص صحبت‌هایی با تقی اکبرنژاد داشته و هنوز در هیچ یک از مصاحبه‌هایش صحبتی در مورد برنامه‌هایی که برای تیم ملی جوانان دارد، نداشته است. او می‌گوید که «ما آمدیم که کار جلو برود، نه اینکه جلوی کار را بگیریم.» با این حساب باید دید او که برای همکاری با غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی اعلام آمادگی کرده و در اردوی اول نیز عضو کادرفنی تیم ملی بزرگسالان بود، به کارش تنها در این رده ادامه خواهد داد یا اینکه هدایت تیم ملی جوانان را برعهده خواهد گرفت.