هرکول به تخته برمی‌گردد؟

حضور ماموران کمیته ضد دوپینگ در ایران و رفتن آنها سراغ بهداد سلیمی برای گرفتن تست دوپینگ، وزنه‌بردار ایران را وارد فاز تازه‌‌ای کرد. بهداد در بازی‌های آسیایی که به هت‌تریکش در کسب مدال طلای این مسابقات ختم شد، کفش‌هایش را از پا درآورد تا یک خداحافظی طلایی داشته باشد. او خیلی زود با پیشنهاد همکاری فدراسیون هم مواجه شد و حتی خبر رسید قرار است در یک دوره سه ماهه مربیگری هم حضور پیدا کند. با این حال شایعات اخیر پیرامون بهداد بوی بازگشت هرکول به تخته را می‌دهد. این شایعات وقتی قوت بیشتری می‌گیرد که بهداد هنوز برگه بازنشستگی‌اش را امضا نکرده است. فدراسیون با توجه به اینکه وزنه‌برداران محدودی را می‌تواند در لیست آدامز برای تحت پوشش بودن تا المپیک ۲۰۲۰ به فدراسیون جهانی معرفی کند، می‌خواهد بهداد سلیمی را از لیست خارج و یک وزنه‌بردار جدید را وارد این لیست کند. اما مشخص نیست دلیل تعلل و تردید بهداد در امضا کردن این نامه چیست. این وزنه‌بردار به صورت شفاهی به ماموران وادا اعلام کرده که از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده، اما تا زمانی که این موضوع کتبا اعلام نشود، رسمی نخواهد شد. قابل توجه است که بهداد در مصاحبه اخیرش غیرمستقیم از احتمال بازگشت صحبت کرد. او گفت باید شرایطش را بسنجد و بعد تصمیم بگیرد. شاید هرکول ته ذهنش به این فکر می‌کند که پس از استراحتی طولانی بار دیگر به نبرد پولاد سرد برود و مدالی دیگر به نام خود بزند. پیش از این سهراب مرادی هم که فدراسیون رضازاده او را به فدراسیون جهانی بازنشسته اعلام کرده بود، چون برگه‌ای را امضا نکرده بود، توانست به میادین برگردد.

    


ماندانا دهقان در تیم هلندی

دوچرخه‌سواری در ایران چندان روی نوار خوش‌خبری نمی‌چرخد اما حضور بانوی رکابزن کشورمان در یک تیم هلندی لبخند را به صورت این ورزش برگرداند. ماندانا دهقان بانوی رکابزن تیم ملی کشورمان با تیم «واترزلی» هلند قرارداد همکاری امضا کرد تا اولین دوچرخه‌سواری باشد که در تیم‌های اروپایی رکاب خواهد زد. نماینده 27 ساله کشورمان در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا که به عنوان اولین بانوی کورسی‌سوار حاضر در بازی‌های آسیایی امسال شرکت کرده بود، سال گذشته هم به عضویت یک تیم اماراتی درآمده بود و تجربه حضور در چندین رویداد بین‌المللی را کسب کرد. او که هدف کسب سهمیه المپیک را در سر دارد، پس از پیگیری و برقراری ارتباط با سرپرست تیم «مکس واترزلی» به دومین ورزشکار خانم آسیایی تبدیل شد که به این تیم دعوت می‌شود. او از ماه مارچ سال ۲۰۱۹ تا پایان سال ۲۰۱۹ در عضویت این تیم بین‌المللی خواهد بود.

    


یک فدراسیون در خطر تعلیق!

بر اساس قوانین موجود در کشور، همه امور اصلاح نژاد و ژنتیک دام‌های موجود زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی و مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور است. با این وجود در سال‌های اخیر و همکاری صورت گرفته، شناسنامه و تعیین نژاد و تبارنامه نژادهای مختلف اسب‌های ورزشی با هماهنگی میان فدراسیون سوارکاری ایران و مرکز اصلاح نژاد امور دام کشور صورت می‌گرفت، اما در چند ماه اخیر مرکز اصلاح نژاد با ورود مستقیم به موضوع تعیین ژنتیک، میکروچیپ‌گذاری و شناسنامه و تبار اسب‌های ورزشی مشکلات بسیار زیادی را برای مالکان اسب‌های مختلف کورسی از نژاد عرب و تروبرد و اسب‌های پرشی به وجود آمده، به‌ طوری‌که با توجه به شرایط ویژه سوارکاری ایران، فدراسیون سوارکاری ایران تا مرز تعلیق پیش رفته و همه عملیات شناسنامه‌دار کردن اسب‌های ورزشی متوقف شده است. شنیده شده وزیر ورزش و جوانان دو نامه در این خصوص به وزارت جهاد کشاوری فرستاده و مشکلات موجود را اعلام کرده، اما این نامه در پیچ و خم‌های اداری بی‌اثر مانده و حالا جایگاه خوب ایران در خطر جدی است.