یکشنبه تعطیل نیست!

شاید از همین حالا بتوان سرنوشت قهرمانی در چند لیگ اروپایی را حدس زد اما همه چیز را هم نباید به سرنوشت قهرمانی خلاصه کرد. خیلی از نبردها در لیگ‌های مختلف بر سر ماجراهایی مثل رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان شکل می‌گیرند. امشب جدال‌های جذابی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود اما سه مسابقه تماشایی در انگلیس، اسپانیا و ایتالیا، لحظات جذابی برای هواداران فوتبال خواهد ساخت. این یکی از هیجان‌انگیزترین یکشنبه‌های سال خواهد بود. جایی که می‌توان از تماشای دیدارهای نفس‌گیر و دیدنی، سیراب شد و بی‌نهایت لذت برد.

 آریا طاری

 

لیورپول-یونایتد؛ آتش در آنفیلد

«جو آنفیلد به نفع ما نیست، اما از آن لذت می‌برم». اریک تن‌هاگ قبلا به عنوان مربی در آنفیلد حضور داشته اما حضورش در این ورزشگاه هیچ‌وقت به اندازه امشب، حساس نبوده است. او در یکی از مهم‌ترین رقابت‌های فوتبال انگلیس با انبوهی از کری و دشمنی شرکت خواهد کرد. مسابقه فوق‌العاده‌ای که بدون شک ماجراهای جذابی خواهد داشت.

شاید اگر در شروع فصل می‌شنیدید که در زمان انجام دیدار برگشت این فصل یونایتد و لیورپول، شیاطین سرخ در جدول بالاتر از تیم کلوپ هستند، حیرت‌زده می‌شدید اما حقیقت آن است که منچستر در این فصل، تیم به مراتب بهتری بوده است. تیمی که با بردن جام اتحادیه، اولین قهرمانی فصل را جشن گرفته، در اروپا بارسا را کنار زده و در جام حذفی نیز پیروزی لحظه آخری مهمی روبه‌روی وستهم به دست آورده است. آنها هنوز هم در لیگ خودشان را یک مدعی می‌دانند.

انگار روزهای خوب طرفداران یونایتد بالاخره از راه رسیده است. در مقابل روزهای طلایی لیورپول به پایان رسیده است. تیمی که در همین استادیوم پنج گل از رئال مادرید خورده و در جدول لیگ برتر نیز اصلا حال و روز خوشی ندارد. با این حال لیورپول از سال 2016 به بعد هرگز در خانه تسلیم یونایتد نشده است. آنها در 6 دیدار خانگی اخیر برابر منچستر، بدون شکست بوده‌اند.  یونایتد از همان سال دیگر موفق نشده لیورپول را در دو دیدار رفت و برگشت یک فصل شکست بدهد. اگر تیم تن‌هاگ امشب برنده باشد، این برای نهمین بار در تاریخ است که یونایتد در یک فصل 6 امتیاز از حریف سنتی‌اش می‌گیرد.

شیاطین سرخ در سه تجربه قبلی حضور در آنفیلد گل نزده‌اند و در هفت بازی اخیرشان در این ورزشگاه فقط یک بار به گل رسیده‌اند. با این حال شرایط تیم تن‌هاگ این روزها کاملا با گذشته فرق دارد. این تیم فقط در یک بازی از 11 نبرد گذشته‌اش در لیگ برتر بازنده شده است.

یونایتد بعد از پایان وقفه جام جهانی، 23 امتیاز گرفته و از این حیث، صدرنشین تیم‌های لیگ برتر به شمار می‌رود. تیم کلوپ انگیزه‌های فوق‌العاده‌ای برای این بازی دارد. بردن یونایتد همیشه بهانه خوبی برای فاصله گرفتن از یک فرم بد است اما بردن تیم تن‌هاگ، حس و حال متفاوتی برای هواداران لیورپول خواهد داشت.

به نظرمی‌رسد در آنفیلد، یک نبرد سریع، مرگبار و دیوانه‌وار بین این دو تیم شکل خواهد گرفت. این یک مسابقه هیجان‌انگیز خواهد بود. اگر لیورپول برنده مسابقه باشد، رویای قهرمانی یونایتد را دیگر باید کاملا از دست رفته بدانیم. اگر هم یونایتد بتواند حریفش را شکست بدهد، رویای سهمیه لیورپول از دست رفته است.

چرا این بازی بسیار دیدنی خواهد بود؟ چون تساوی در آن به کار هیچ تیمی نمی‌آید. مساوی شدن این بازی هر دو تیم را از رویای‌شان دور خواهد کرد. کلوپ می‌خواهد ثابت کند که دوران طلایی‌اش در لیورپول هنوز به اتمام نرسیده است. در مقابل اما تن‌هاگ به خوبی می‌داند که برای ماندن در قلب منچستری‌ها، هیچ راهی بهتر از شکست دادن لیورپول وجود ندارد.

بارسلونا-والنسیا، یک هیچ بعدی؟

کم‌تر کسی توقع داشت بارسا در غیاب پدری، دمبله و لواندوفسکی با پیروزی از برنابئو برگردد اما این اتفاق رخ داد و ژاوی چهارمین بردش در ششمین کلاسیکو به عنوان سرمربی را جشن گرفت. این اولین بار بود که ژاوی در یک مسابقه کوپا‌دل‌ری رئال مادرید را می‌برد.

نکته‌ای که بعد از این بازی سروصدای زیادی به راه انداخت، تاکتیک‌های دفاعی ژاوی برای این نبرد بود. بعضی از هواداران بارسا اعتقاد داشتند که تیم‌شان در این بازی به فلسفه همیشگی باشگاه پشت کرده است. برخی دیگر از بارسایی‌ها اما از این حرف می‌زدند که اگر تیم محبوب‌شان به سراغ یک روش هجومی می‌رفت، قطعا در این بازی بازنده می‌شد. به هر حال ژاوی و تیمش عصر امروز در نیوکمپ میزبان والنسیا خواهند بود. مسابقه‌ای که همیشه حساس و هیجان‌انگیز بوده است.

بارسا در آخرین بازی‌اش در لالیگا شکست خورده و برای از دست ندادن اقتدارش در صدر جدول، باید والنسیا را ببرد. خفاش‌ها اصلا شرایط امیدوارکننده‌ای در رقابت‌های این فصل لالیگا ندارند. این تیم که همیشه یکی از بالانشین‌ها بوده، حالا به شکل ناباورانه‌ای در رده هجدهم دیده می‌شود و حتی ممکن است در پایان این فصل به دسته پایین‌تر سقوط کند. آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟ همه چیز به دیدارهای باقی مانده بستگی دارد.

به نظر می‌رسد ژاوی و تیمش برای این بازی نیز به دنبال یک برتری یک بر صفر دیگر هستند. غیبت لوا، پدری و دمبله نیز همچنان ادامه دارد و به احتمال زیاد باز هم نفراتی مثل فرانک کسی، فران تورس و رافینیا در ترکیب اصلی تیم دیده خواهند شد.

بارسا در هر چهار بازی گذشته‌اش روبه‌روی والنسیا برنده شده است. اگر آنها امروز هم برنده باشند، با رکورد طولانی‌ترین بردهای متوالی مقابل این حریف برابر خواهند شد. بعد از سال 2016، بارسا دیگر در خانه به والنسیا نباخته و در 6 دیدار متوالی در نیوکمپ روبه‌روی این حریف بازنده نبوده است. از زمانی که ژاوی هدایت بارسا را بر عهده گرفته، این تیم هرگز در دو بازی متوالی لالیگا بازنده نبوده است. آنها به هیچ وجه نمی‌خواهند این ماجرا بعد از شکست هفته گذشته روبه‌روی آلمریا برای‌شان تکرار شود.

با این حال بارسا در غیاب ستاره‌ای مثل لوا و بدون پدری که یکی از گلزنان مهم این فصل تیم بوده، کار راحتی برای باز کردن دروازه رقبا ندارد. والنسیا هفته گذشته برد مهمی برابر سوسیه‌داد به دست آورد و به پنج شکست متوالی مقابل رقبای لالیگایی پایان داد.

خفاش‌ها امیدوارند بتوانند روند خوب هفته قبلی را در نیوکمپ نیز حفظ کنند. بارسا در این فصل یک آمار جالب دیگر هم دارد. 98 درصد گل‌های این تیم در این فصل از درون محوطه جریمه به ثمر رسیده‌اند. کاتالان‌ها از این حیث، صاحب بالاترین رکورد در پنج لیگ معتبر فوتبال اروپا هستند.

رم-یووه؛ تخصص آقای خاص!

در مورد مورینیو نکات زیادی وجود دارد اما یک حقیقت کلیدی در مورد این مربی، تنفرش از یوونتوس است. تنفری که در سال‌های حضور در اینتر شروع شده و همچنان ادامه دارد.

اگر در این فصل 15 امتیاز از یووه کم نشده بود، این تیم همین حالا 6 امتیاز بیشتر از رم داشت اما فعلا جالوروسی در جدول، 9 امتیاز جلوتر است. فاصله‌ای که اگر امشب به 6 امتیاز برسد، یووه نیز به کسب سهمیه اروپایی امیدوار می‌شود. تیم آلگری این اواخر عالی بوده و بعد از برد دربی تورین، می‌خواهد به روند خوبش ادامه بدهد.

رم در طول تاریخ حضور در سری آ، بیشتر از هر تیمی از یوونتوس شکست خورده است. در چهار تقابل اخیر دو تیم هم بیانکونری سه بار توانسته رقیبش را شکست بدهد. جالب اینکه دیدارهای دو تیم معمولا یک گل زودهنگام دارد. در هفت برخورد اخیر دو تیم در سری آ، اولین گل بازی به صورت میانگین در دقیقه دوازدهم به ثمر رسیده است.

در 12 برخورد اخیر دو تیم در استادیوم المپیک، همه چیز مساوی بوده است. چهار برد برای رم، چهار تساوی و چهار برد نیز برای یوونتوس. تیم مورینیو اما این اواخر در خانه عالی بوده و چهار برد و چهار کلین‌شیت متوالی را جشن گرفته است. این تیم از سال 2017 هرگز در پنج دیدار خانگی پیاپی برنده نشده و امشب به خلق این رکورد فکر می‌کند.

یووه نیز در 6 بازی از هفت دیدار خارج از خانه اخیرش در سری آ به برتری رسیده و برای دیدار امشب با رم، بسیار آماده به نظر می‌رسد. برخورد دوباره پوگبا و مورینیو نیز از ماجراهای جذاب این نبرد خواهد بود.