زلزله در منچستر!

بمب لئو مسی، هرگز در سیتی منفجر نشد اما باشگاه حالا در معرض یک بمب خبری تمام‌عیار قرار گرفته است. سیتیزن‌ها دو فصل از حضور در لیگ قهرمانان اروپا محروم شده‌اند. اتفاقی که برای باشگاهی در قواره‌های سیتی، یک سکته بزرگ و یک ضرر هنگفت محسوب می‌شود. آنها هنوز این شانس را دارند که در این فصل از لیگ قهرمانان به کارشان ادامه بدهند اما اگر تغییری در این رای به وجود نیاید، من‌سیتی ستاره‌های زیادی را از دست خواهد داد. حتی شائبه‌هایی درباره کسر امتیاز از این تیم در لیگ و سقوط آنها به دسته‌های پایین‌تر فوتبال انگلیس نیز شنیده می‌شود.

آریا رهنورد

حدود دو سال قبل بود که یک نشریه معتبر آلمانی با بررسی همه شواهد مربوط به باشگاه سیتی و البته دست یافتن به اسنادی خاص، درباره هزینه‌های غیرقانونی این تیم از منایع خارج از باشگاه افشاگری کرد. بلافاصله، تحقیقات در یوفا نیز آغاز شد و حالا پس از سپری شدن دو سال، اتحادیه فوتبال اروپا باشگاه انگلیسی را نقره داغ کرده است. جریمه 30 میلیون دلاری برای سیتی، رقم سنگینی به نظر نمی‌رسد اما محرومیت از حضور در دو فصل بعدی لیگ قهرمانان، برای هر باشگاهی ویرانگر خواهد بود. بر اساس گزارش جنجالی نشریه اشپیگل، سیتی همه قوانین مربوط به فیرپلی مالی یوفا را دور زده است. تنها بخش بسیار کوچکی از درآمدهای این تیم، به حامیان مالی مربوط هستند و ظاهرا سایر بودجه سیتی، به کمک فرآیندهایی غیرفوتبالی به دست می‌آید. اتحادیه فوتبال اروپا، ساز و کار فیرپلی مالی را به این خاطر وضع کرده تا اجازه ندهد شفافیت در تهیه بودجه باشگاه‌ها از بین برود. بر اساس این سازوکار، درآمدها و هزینه‌ها در یک باشگاه باید متناسب باشند و هیچ باشگاهی اجازه ندارد بیشتر از درآمدهای قانونی از فوتبال و حامیان مالی، هزینه انجام بدهد. باشگاه سیتی بلافاصله به محرومیت سنگین از سوی یوفا واکنش نشان داده و مدعی شده که چنین گزارشی، بر حقیقت منطبق نبوده است. باشگاه اعلام کرده که از این اتفاق «ناامید» اما «تعجب» نکرده است. چراکه حتی قبل از شروع بررسی‌ها نیز اظهارنظر رییس یوفا، نشان از محرومیت احتمالی این تیم داشت. سیتی، این پرونده را با اعتراض رسمی، به دادگاه عالی ورزش کشانده و تلاش می‌کند تا این حکم را لغو کند و یا حداقل میزان محرومیت از حضور در رقابت‌های اروپایی را از دو سال به یک سال کاهش بدهد. روی پینتو، هکری بود که به اطلاعات محرمانه باشگاه سیتی دسترسی پیدا کرد و این اطلاعات را با نشریه اشپیگل در میان گذاشت. او البته مدتی بعد از این اتفاق دستگیر شده و هنوز هم در زندان به سر می‌برد. این گزارش، نشان می‌دهد که باشگاه سیتی در سندهای مالی دست برده و میزان درآمدش را با فرمول‌های غیرواقعی محاسبه کرده است. در واقع آنها درآمدزایی چندانی از خود فوتبال انجام نمی‌دهند و ثروت خانواده حاکم ابوظبی، مستقیما به این باشگاه تزریق می‌شود. آنها سازوکار پیچیده‌ای برای دور زدن فیرپلی مالی داشته‌اند اما حالا دیگر همه چیز آشکار شده است. نقض قوانین یوفا، می‌تواند محرومیت‌های داخلی را نیز برای تیم انگلیسی به وجود بیاورد. اتحادیه فوتبال انگلیس، همه چیز را از نزدیک بررسی می‌کند و ممکن است در آینده‌ای نزدیک، خبر سقوط سیتزین‌ها به دسته پایین‌تر نیز منتشر شود. هواداران این باشگاه حالا کاملا در شوک هستند اما هنوز بارقه‌های امیدی برای عوض شدن شرایط و تغییر رای یوفا وجود دارد. با این حال بسیار بعید به نظر می‌رسد که سیتی در فصل آینده، بخشی از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا باشد.

جریمه 30 میلیون دلاری برای سیتی، رقم سنگینی به نظر نمی‌رسد اما محرومیت از حضور در دو فصل بعدی لیگ قهرمانان، برای هر باشگاهی ویرانگر خواهد بود. بر اساس گزارش جنجالی نشریه اشپیگل، سیتی همه قوانین مربوط به فیرپلی مالی یوفا را دور زده است

تا همین چند روز قبل، هواداران منچسترسیتی مشغول رویاپردازی برای جذب لئو مسی در همین تابستان بودند. آنها تصور می‌کردند می‌توانند با استفاده از نارضایتی لئو از شرایط بارسا، بهترین فوتبالیست دنیا را به خدمت بگیرند و تیمی بدون رقیب داشته باشند اما حالا نه‌تنها مسی به این باشگاه نزدیک نشده و نخواهد شد، بلکه پپ گواردیولا نیز در آستانه ترک سیتیزن‌ها به نظر می‌رسد. ظرف چند روز، همه چیز برای این تیم تغییر کرده است. پپ همین چند هفته قبل، اعلام کرد که اگر از سوی باشگاه اخراج نشود، برای یک فصل دیگر به مربیگری در من‌سیتی ادامه می‌دهد اما همه می‌دانند که او قصد دارد برای اولین بار پس از ترک بارسا، فاتح لیگ قهرمانان اروپا شود و اگر این اتفاق در این فصل برای آبی‌های منچستر رخ ندهد، او به دلیل این محرومیت، تیم را ترک خواهد کرد. نگرانی بزرگ هواداران سیتی، در درجه اول به ماجرای جدایی پپ و ستاره‌ها از تیم مربوط می‌شود. هم گواردیولا و هم همه ستاره‌های این باشگاه، دوست دارند هر فصل بخشی از لیگ قهرمانان باشند و عضویت در تیمی که برای دو فصل متوالی شانس اروپایی‌ شدن را از دست داده، اصلا دورنمای جذابی ندارد. این موضوع برای تیم‌هایی مثل یونایتد، آرسنال، تاتنهام و چلسی اما، کاملا دلچسب به نظر می‌رسد. چراکه آنها حالا شانس بیشتری برای اروپایی شدن دارند. هواداران سیتی امیدوارند که راهی برای تغییر این رای وجود داشته باشد. چراکه در غیر این صورت، باشگاه با یک دوره سخت و دردسرساز روبه‌رو خواهد شد.