آریا رهنورد

ترکیب کمک‌داور ویدئویی با منچسترسیتی و تاتنهام ظاهرا همیشه قرار است به پایان‌های دراماتیک ختم شود و همیشه هم این ستاره‌های اسپرز هستند که لبخند آخر را می‌زنند. مدتی بعد از نبرد فراموش‌نشدنی دو تیم در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان در ورزشگاه اتحاد، سیتی و اسپرز دوباره در همین استادیوم روبه‌روی هم قرار گرفتند. باز هم در آخرین ثانیه‌های این بازی گل رد و بدل شد و باز هم تیم میزبان، پس از جشن گرفتن این گل متوجه شد که نمی‌تواند روی برتری‌اش حساب چندانی باز کند. باید پذیرفت که کمک‌داور ویدئویی، چهره فوتبال را عوض کرده و دوران تازه‌ای برای این ورزش ساخته است. برقرار کردن عدالت در زمین، بهترین اتفاق ممکن است اما گاهی هم سختگیری بیش از حد، بی‌رحمی را در جریان یک مسابقه به اوج می‌رساند.

خلق نزدیک به 30 موقعیت گل‌زنی روی دروازه اسپرز، نتوانست منچسترسیتی را به دومین پیروزی‌اش در دومین هفته از فصل جدید لیگ برتر برساند. آنها دو بار از حریف پیش افتادند و هر دو بار، این برتری را به حراج گذاشتند. جاگیری فاجعه‌بار ادرسون مورائس روی صحنه گل اول اریک لاملا، دوباره ثابت کرد که چرا این دروازه‌بان در تیم ملی ذخیره آلیسون بکر است. تعویض طلایی پوچیتینو نیز در نیمه دوم، برای دومین بار نفس سیتی را گرفت. تصمیم پپ گواردیولا برای تعویض سرخیو آگرو اصلا به این مذاق این مهاجم خوش نیامد و او اعتراضش را به صورت مستقیم به سرمربی اسپانیایی نشان داد. این دو نفر کنار زمین تا مرز درگیری فیزیکی هم پیش رفتند اما در نهایت این میکل آرتتا بود که با دخالت، تنش‌ها را کمرنگ کرد. با این وجود هنوز هم پپ و سرخیو آشکارا عصبانی به نظر می‌رسیدند. در آخرین ثانیه‌های مسابقه اما، همه چیز تغییر کرد. گابریل ژسوس با یک شلیک دیدنی توپ را به تور دروازه هوگو لوریس رساند و آگرو به سرعت به سراغ پپ رفت تا با این مربی جشن بگیرد و از یک بحران بزرگ در تیم جلوگیری کند. این دو نفر برای دقایقی طولانی در آغوش هم قرار گرفتند اما در نهایت متوجه شدند که گل ژسوس قرار است از حافظه این مسابقه پاک شود. برخورد توپ به دست لاپورته قبل از رسیدن آن به گابریل، موجب شد که صحنه برای بازبینی به وی.ای.آر برود و در نهایت رای داور، به سود اسپرز رقم خورد. باورکردنی نبود اما در ورزشگاه اتحاد، تاریخ دوباره تکرار شد. درست مثل آخرین مسابقه دو تیم در این استادیوم، سیتی پیش افتاد، برتری‌اش را از دست داد، در ثانیه‌های پایانی به یک گل حساس رسید، برای دقایقی این گل را با شور و حرارت جشن گرفت و در نهایت، ناچار شد با یک شوک بزرگ و فراموش‌نشدنی کنار بیاید. کمک‌داور ویدئویی، سرنوشت این مسابقه را به سود اسپرز تغییر داد. حالا دیگر در انگلیس، تیم‌ها در حال عادت کردن به ورود تکنولوژی به متن داوری‌های فوتبال هستند. با این حال هنوز هم کنار آمدن با بعضی از تصمیم‌های سختگیرانه و میلی‌متری وی.ای.آر برای بسیاری از ستاره‌های دنیای فوتبال و مربیان‌شان دشوار به نظر می‌رسد. تیم‌هایی که پرستاره‌تر هستند، بیشتر موقعیت می‌سازند و بیشتر گل می‌زنند، طبیعتا بیشتر با کمک‌داور ویدئویی سرشاخ خواهند شد. این موضوع حالا به یک چالش بزرگ برای منچسترسیتی تبدیل شده است.

کمک‌داور ویدئویی خیلی زود تاثیرش را روی لیگ برتر هم گذاشت. اتحادیه فوتبال انگلیس فصل گذشته با اضافه شدن وی.ای.آر مخالفت کرده بود اما از آن‌جایی که آزمایش این تکنولوژی در کشورهای دیگر تا حدود زیادی موفقیت‌آمیز بود، سرانجام آنها نیز مقابل این موج عمومی تسلیم شدند و چاره‌ای به جز موافقت با آن نداشتند. در اولین هفته از لیگ جزیره، گل رحیم استرلینگ به وستهم در حالی توسط وار مردود اعلام شده که فاصله این بازیکن با مدافع حریف، تنها در حد چند میلی‌متر به نظر می‌رسید. خیلی زود اعتراض‌ها علیه کمک‌داور ویدئویی و تصمیم‌های چند میلی‌متری در خط آفساید به راه افتاد. در همان هفته اول، گل زودهنگام کریس وود به ساوتهمپتون نیز توسط کمک‌داور ویدئویی مردود اعلام شد. این سرنوشت در انتظار گل برتری وولوز به لسترسیتی نیز بود. بدون وی.ای.آر بسیاری از نتایج این هفته از لیگ برتر، طور دیگری رقم می‌خوردند. درست مثل دیدار سیتی و اسپرز که بدون دخالت کمک‌داور ویدئویی، احتمالا با برتری تیم میزبان به پایان می‌رسید.

به کمک وی.ای.آر سرنوشت بازی‌ها دیگر با اشتباه داوری تعیین نمی‌شود. کمرنگ ‌کردن نقش خطاهای انسانی در متن مسابقه‌های فوتبال، در نگاه اول امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما خط‌کشی‌های خاص تکنولوژی، تصویر انسانی فوتبال را هدف قرار می‌دهد. فوتبال با این روش رفته رفته به یک ورزش ماشینی تبدیل می‌شود و بعید نیست روزی از راه برسد که در آن به جای داورها، ربات‌ها در میانه زمین مشغول سوت زدن مسابقه‌ها باشند. برای سال‌ها، از تکنولوژی استفاده زیادی در فوتبال نشد. چراکه همه نهادهای تاثیرگذار این رشته ورزشی، با ورود بیش از اندازه تکنولوژی مخالف بودند. حالا اما دیگر نمی‌توان مقابل این سیل ایستاد و جلوی آن را گرفت. وی.ای.آر اولین قدم به سمت تکنولوژیک‌تر شدن فوتبال است و دیر یا زود قدم‌های دیگری نیز از راه خواهند رسید.