خون اول!

اولین جام این فصل فوتبال انگلیس، سهم منچسترسیتی شد. پپ گواردیولا و شاگردانش که فصل گذشته به عنوان اولین تیم در دوران لیگ برتر، «سه‌گانه داخلی» را تصاحب کرده بودند، حالا نیز فاتح سوپرجام شدند تا ثابت کنند هرگز از جام گرفتن سیر نمی‌شوند. البته که لیورپول نیز برای دقایقی از پیله‌اش خارج شد و در نیمه دوم نمایش خوبی ارائه کرد. با این وجود جام در نهایت روی دستان کاپیتان سیتی بالا رفت. حالا قرمزهای آنفیلد باید خودشان را برای شروع فصل جدید لیگ برتر و البته دیدار سوپرکاپ اروپا آماده کنند. آنها تا امروز تابستان نگران‌کننده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند.

آریا رهنورد

مصدومیت لروی سانه، کابوس بزرگ سیتی در دیدار کامیونیتی‎شیلد بود. اتفاقی که البته این وینگر بااستعداد را از بایرن‌مونیخ نیز دور خواهد کرد. با وجود آسیب‌دیدگی این ستاره، سیتی نیمه اول مسابقه با لیورپول در سوپرجام انگلیس را با تک گل رحیم استرلینگ به سود خودش تمام کرد. درخشش جان استونز در رقم خوردن این نتیجه بی‌تاثیر نبود. نیمه دوم مسابقه نیز با برتری محسوس سیتزین‌ها آغاز شد اما تعویض‌های کلوپ و به ویژه ورود نبی کیتا به زمین، جهت بازی را به سود قرمزها عوض کرد. آنها برای دقایقی به خط دفاعی سیتی فشار آوردند و در نهایت یکی از مهره‌های تعویضی مرد آلمانی، گل تساوی را وارد دروازه حریف کرد. گل تساوی لیورپول، با همکاری دو مدافع میانی تیم کلوپ به دست آمد. اتفاقی که دوباره ثابت می‌کند در این تیم، همه بازیکنان برای حمله کردن و گل زدن آماده هستند. ویرجیل فن‌دایک به زیبایی هرچه تمام‌تر توپ را روی دروازه فرستاد و جوئل ماتیپ با یک ضربه سر دقیق، دروازه کلودیو براوو را باز کرد تا همه چیز به تساوی کشیده شود. سیتی در نیمه دوم بهترین موقعیت ضربه زدن به رقیب را با حرکت استرلینگ از دست داده بود. این مهاجم در موقعیت تک به تک به راحتی می‌توانست اختلاف را دو برابر کند اما توپ را به آلیسون سپرد. شاید همین صحنه، جان دوباره‌ای به لیورپول داد و بازیکنان این تیم را برای رسیدن به تساوی مصمم‌تر کرد. پس از رسیدن قرمزها به گل تساوی، بازی کاملا به نفع تیم کلوپ جریان داشت. آنها چند بخت خوب گل‌زنی را تباه کردند اما بالاخره نشانه‌هایی از آمادگی را بروز دادند. ضربه سر محمد صلاح، لیورپول را به یک قدمی قهرمانی رساند اما کایل واکر با یک حرکت استثنایی و حتی باورنکردنی، اجازه نداد توپ از خط دروازه عبور کند. در شرایطی که گلر سیتی نیز دیگر کاملا ناامید شده بود، واکر با یک حرکت آکروباتیک توپ را از روی خط دروازه بیرون کشید. مسابقه بلافاصله پس از پایان 90 دقیقه به ضربات پنالتی رفت. همه پسران پپ، پنالتی‌های‌شان را به تور دروازه حریف رساندند اما در لیورپول، جورجینیو واینالدوم ضربه‌اش را به بدن کلودیو براوو کوبید و همین ضربه، برای از دست رفتن یک جام کافی بود.

هواداران لیورپول، حالا نگران تیم‌شان هستند. تیمی که در تابستان تنها دو بازیکن را به خدمت گرفته و برای جذب سپ فن دربرگ و هاروی اولویت، مجموعا یک و نیم میلیون پوند پرداخت کرده است!

گروهی از ستاره‌های لیورپول، تابستان فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشتند. فن دایک و واینالدوم با تیم ملی هلند، به فینال لیگ ملت‌های اروپا رسیدند و آلیسون در کنار فیرمینیو، پس از سال‌ها برزیل را قهرمان کوپا کردند. سادیو مانه نیز با درخشش در ترکیب سنگال، این تیم را به فینال لیگ ملت‌های آفریقا برد. اردوی پیش‌فصل تیم کلوپ اما چندان امیدوارکننده دنبال نمی‌شد. آنها در شروع دیدارهای تدارکاتی در تور تابستانی، ترنمر و بردفورد را به سادگی از پیش رو برداشتند اما در آمریکا، نتیجه را به بوروسیا دورتموند واگذار کردند. لیورپول مقابل سویا نیز در حالی با نتیجه دو بر یک شکست خورد که حریف 15 دقیقه پایانی را با یک بازیکن کم‌تر پشت سر گذاشت. قهرمان فصل گذشته اروپا، در مقابل اسپورتینگ لیسبون را نیز از دست داد. شکست سه بر صفر مقابل ناپولی در اسکاتلند، ضربه بزرگ دیگری بود که به این تیم وارد کرد. با این وجود لیورپول پس از بازگشت چند بازیکن اصلی، لیون را در آخرین دیدار دوستانه‌اش از پیش رو برداشت. هواداران لیورپول، حالا نگران تیم‌شان هستند. تیمی که در تابستان تنها دو بازیکن را به خدمت گرفته و برای جذب سپ فن دربرگ و هاروی اولویت، مجموعا یک و نیم میلیون پوند پرداخت کرده است! آنها در ترکیب اصلی، هنوز هم تیم درجه یکی به نظر می‌رسند و همه مهره‌های کلیدی فصل گذشته را نیز حفظ کرده‌اند. روی نیمکت اما هیچ اتفاق جذابی برای لیورپول رخ نداده است.

در دقایق کوتاهی از مسابقه با سیتی، لیورپول شباهت‌هایی با تیم رویایی فصل گذشته داشت. همان تیم هم البته در نهایت، به قهرمانی لیگ برتر دست پیدا نکرد. آنها برای کنار زدن پپ و تیمش، باید حتی از فصل گذشته بهتر باشند. به نظر می‌رسد کلوپ در روزهای کوتاه باقی‌مانده تا شروع فصل جدید لیگ برتر، باید تیمش را به لحاظ روحی ریکاوری کند. قرمزها باید همه ماجراهای تابستان را به فراموشی بسپارند و با قدرت برای شروع لیگ آماده شوند. چراکه از دست دادن هر امتیاز در فصل جدید، آنها را از بزرگ‌ترین هدف‌شان دور خواهد کرد.