آریا طاری

فقط چهار تیم هستند که هنوز دیدارهای رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان را برگزار نکرده‌اند. چهار تیمی که امشب دو بازی حساس و مهم را پشت سر می‌گذارند تا دیدارهای دور رفت این مرحله تکمیل شده باشد. آلمان و ایتالیا، میزبان این دو بازی حساس و دیدنی خواهند بود. تیم پپ گواردیولا یکی از جدی‌ترین مدعیان فتح جام به شمار می‌رود. تیمی که قدرتش را در دور گروهی نشان داده و حالا امشب دیدارهای حذفی را کلید خواهد زد. مهدی طارمی و هم‌تیمی‌ها نیز ماجراجویی جذابی در سن سیرو خواهند داشت.

لایپزیش-من‌سیتی؛ اژدها وارد می‌شود

آن‌چه در سال‌های گذشته فرصت قهرمانی اروپا را از سیتی گرفته، از دست دادن موقعیت‌های پرشمار گلزنی بوده است. حالا اما آبی‌ها با داشتن هالند، دیگر هیچ بختی را به سادگی از دست نمی‌دهند. تیم پپ این فصل در لیگ برتر استثنایی نبوده و صدر جدول را نیز به آرسنال واگذار کرده است. با این حال آنها امیدوارند در اروپا درخشش ویژه‌ای داشته باشند و جام را از آن خودشان بکنند. بسیاری از کارشناس‌ها، سیتی را شانس مسلم قهرمانی این دوره می‌دانند. دو تیم فصل گذشته نیز در لیگ قهرمانان با هم روبه‌رو شدند و نبردشان 12 گل داشت. سیتی در بازی اول با نتیجه عجیب 6-سه برنده شد و در دیدار برگشت با نتیجه دو-یک شکست خورد تا یکی از جذاب‌ترین تقابل‌های این سال‌های لیگ قهرمانان خلق شود. این سومین بار است که لایپزیش در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان با انگلیسی‌ها روبه‌رو می‌شود. آنها قبلا تاتنهام را در همین مرحله حذف کرده‌اند و به دست لیورپول در همین مرحله حذف شده‌اند. سیتی مقابل رقبای آلمانی در اروپا، آماری درخشان دارد. این تیم تنها در یکی از 17 مسابقه گذشته‌اش برابر آلمانی‌ها بازنده بوده است. آنها در این دیدارها به طور میانگین 2.6 گل در هر بازی به ثمر رسانده‌اند. جالب اینکه تنها شکست این تیم در این 17 بازی روبه‌روی همین لایپزیش رقم خورده است! حریف آلمانی امشب سیتی، سرنوشت عجیبی در مراحل حذفی لیگ قهرمانان داشته است. این تیم هر سه بازی اولش در این مراحل را با برد پشت سر گذاشته اما در سه بازی بعدی، نه برنده بوده و نه حتی گلی به ثمر رسانده است. این بازی می‌تواند نود و هشتمین پیروزی پپ گواردیولا در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا باشد. در بین مربیانی که حداقل 50 بار در این تورنمنت مربیگری کرده‌اند، او بیشترین درصد پیروزی را دارد. همه می‌دانند که این جام چقدر برای مرد اسپانیایی مهم است. او از زمان ترک بارسا، دیگر هرگز روی سکوی اول این رقابت نرفته است. پپ نه با بایرن و نه با سیتی قهرمان این جام نشده و حالا قصد دارد این ماموریت ناتمام را تمام کند. او به خوبی می‌داند که پرونده سیتی و تخلفات لیگ برتر ممکن است باشگاه را به بیراهه بکشاند. در نتیجه شاید این آخرین شانس جدی باشگاه برای رفتن روی سکوی اول لیگ قهرمانان اروپا تلقی شود. گواردیولا برای قهرمانی این فصل، هر کاری خواهد کرد.

اینتر-پورتو؛ زندگی در شرایط سخت

هم اینتر و هم پورتو، صعود سختی از دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا داشتند. در مقطعی از رقابت‎ها به نظر می‌رسید هر دو تیم حذف خواهند شد اما آنها ماندند، جنگیدند و همه چیز را عوض کردند. پورتو که جام را بد شروع کرده بود، صدرنشین گروهش شد و اینتر اینزاگی نیز موفق شد بالاتر از بارسا خودش را به این مرحله برساند. این دو تیم حالا در اولین مرحله حذفی با هم روبه‌رو می‌شوند. جالب اینکه هر چهار مسابقه قبلی دو تیم در لیگ قهرمانان در سال 2005 برگزار شده است. در این چهار بازی، اینتر دو بار برنده شد و پورتو نیز یک بار زمین را به عنوان تیم برنده ترک کرد. این دهمین بار است که اینتر در یک رقابت اروپایی از یک حریف پرتغالی میزبانی می‌کند. در 9 تجربه قبلی، این تیم هرگز در سن سیرو به یک تیم پرتغالی نباخته است. اینتر در هشت بازی از این 9 مسابقه برنده شده و آمار درخشانی روبه‌روی پرتغالی‌ها در خانه دارد. با این حال پورتو نیز تنها در یکی از هفت بازی اخیرش روبه‌روی ایتالیایی‌ها در رقابت‌های اروپایی شکست خورده است. هنوز خیلی‌ها شگفتی بزرگ این تیم مقابل یوونتوس در ایتالیا را از یاد نبرده‌اند. وقتی که آنها برخلاف همه انتظارها، رونالدو و هم‌تیمی‌ها را از جدول لیگ قهرمانان خارج کردند و به حضور در این تورنمنت ادامه دادند. اینتر در هر دو دیدار خانگی اخیرش در لیگ قهرمانان برنده بوده است. این تیم فقط یک بار توانسته سه دیدار خانگی متوالی را در این تورنمنت ببرد و در همان سال، قهرمان جام شده است! پورتو نیز در چهار دیدار آخرش در لیگ قهرمانان برنده بوده و اگر امشب به پیروزی دست پیدا کند، با بهترین رکورد بردهای متوالی‌اش در این جام برابر خواهد شد. این یک فرصت ویژه برای مهدی طارمی است تا در ایتالیا بدرخشد و نگاه‌ها را به طرف خودش بکشاند.