آریا طاری

درست در همان روزهایی که خیلی‌ها مشغول جشن گرفتن جایگاه تیم‌شان در لیگ‌های درجه یک اروپایی هستند، شرایط برای بعضی تیم‌های دیگر به شکلی کابوس‌وار پیش می‌رود. تیم‌هایی که انگار طلسم شده‌اند و راه خروج‌شان از بحران را پیدا نمی‌کنند. تیم‌هایی که انگار درگیر یک هزارتوی بی‌پایان شده‌اند و همچنان قرار است بخشی از این هزارتو بمانند. آنها یک فصل سخت و نفرینی برای هواداران‌شان ساخته‌اند و باید دید این دشواری چه زمانی به پایان خواهد رسید. این تیم‌ها تا اینجا به جایگاهی در جدول گره خورده‌اند که با گذشته‌شان کاملا بی‌تناسب است.

 

یوونتوس؛ ملاقات با بانوی سالخورده

مدیران باشگاه یوونتوس در نوع خودشان پیش‌بینی‌ناپذیر هستند. آنها خودشان هم نمی‌دانند که دقیقا چه چیزی از تیم‌شان می‌خواهند. یووه با مائوریتسیو ساری، قهرمان سری آ شده بود اما آنها تصمیم به برکناری این مربی و جذب یک مربی دیگر گرفتند. تصمیم عجیبی که قرار بوده یووه را به قهرمانی در اروپا برساند اما حتی شانس قهرمانی در ایتالیا را هم از این تیم گرفته است. تیم آلگری تبدیل به یکی از بدترین یوونتوس‌های دو دهه اخیر شده است. تیمی که در هفت مسابقه از این فصل سری آ فقط دو بار برنده بوده و روزهای کابوس‌واری را سپری کرده است. یووه این هفته در حالی روبه‌روی مونزا باخت که باشگاه حریف تا امروز هرگز در یک دیدار خانگی در تاریخ سری آ به برتری نرسیده بود. تیم ایتالیایی در اروپا نیز مقابل بنفیکا شکست خورد تا اعتراض‌ها علیه آلگری به اوج برسند. با این روند بعید است که تغییری در کادر فنی یووه اتفاق نیفتد. آلگری در حال سپری کردن آخرین روزها در این باشگاه است، مگر اینکه بتواند یک تحول بزرگ در ترکیب بیانکونری رقم بزند.

 

لیورپول؛ خبری از هوی‌متال نیست

لیورپول فصل گذشته شانس بردن هر چهار جام را داشت اما در نهایت فقط تورنمنت‌های حذفی داخلی را فتح کرد و در لیگ قهرمانان و لیگ برتر به هدفش نرسید. شاید این اتفاق، یک ضربه روحی بزرگ برای آنها بوده است. ضربه‌ای که موجب شده این تیم فصل را بسیار بد شروع کند. تیم کلوپ در 6 بازی ابتدای این فصل، فقط دو برد را جشن گرفته و به رده هشتم جدول تبعید شده است. این تیم همین حالا فاصله بسیار زیادی با آرسنال، سیتی و اسپرز دارد و بعید است که دیگر شانسی برای قهرمانی لیگ برتر داشته باشد. اوضاع لیورپول در اروپا هم اصلا خوب نیست. این تیم در مسابقه اول اروپایی این فصل روبه‌روی ناپولی تحقیر شد و چهار گل از این حریف دریافت کرد. این نتیجه برای تیمی که فصل گذشته هر 6 بازی مرحله گروهی‌اش را برده بود یک فاجعه به شمار می‌رفت. لیورپول در نبرد دوم نیز آژاکس را به سختی و با کمک گل دقیقه 90 ماتیپ شکست داد. این تیم تا اینجا اصلا شباهتی به لیورپول‌های همیشگی کلوپ نداشته است. تیمی که نه فوق‌العاده فوتبال بازی می‌کند، نه ریتم خوبی دارد و نه نتایج دلچسبی به دست می‌آورد.

 

سویا؛ توفان در اندلس

نقطه قوت مهم سویا در چند سال گذشته، خط دفاعی این تیم بود اما آنها هر دو مدافع مرکزی‌شان را به فروش رساندند تا در شروع فصل با مشکلات دفاعی پرشماری روبه‌رو شوند. تیم لوپتگی شرایط بسیار ناامیدکننده‌ای دارد و در 6 هفته ابتدای این فصل، فقط طعم یک برد را چشیده است. آنها فصل گذشته حتی مدعی بردن لالیگا بودند و حالا در بحران گرفتار شده‌اند. سویا در این 6 بازی 11 گل نیز دریافت کرده و حالا تیم پانزدهم جدول لالیگا به شمار می‌رود. آنها با این کیفیت شانسی برای رسیدن به رقابت‌های اروپایی سال آینده ندارند. در لیگ قهرمانان هم، سویا شانس چندانی برای صعود از گروه سیتی و دورتموند نخواهد داشت. امسال اصلا سال خوبی برای تیم لوپتگی به شمار نمی‌رود.

 

لورکوزن؛ بن‌بست تمام‌نشدنی

هیچ‌کس نمی‌داند در تابستان چه بر سر لورکوزن آمده که آن تیم رویایی فصل گذشته این‌چنین ضعیف و آسیب‌پذیر شده است. لورکوزن سال گذشته یک فصل درخشان را پشت سر گذاشت و توانست سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را نیز به دست بیاورد. آنها در این فصل اما تنها سایه‌ای از تیم فصل گذشته هستند. آن‌ هم در شرایطی که عملا هیچ بازیکن مهمی را از دست نداده‌اند و روی کاغذ ترکیب‌شان اصلا ضعیف‌تر نشده است. لورکوزن در هفت بازی این فصل فقط صاحب یک برد شده و فقط یک پله بالاتر از منطقه سقوط دیده می‌شود. موضوعی که برای سردار آزمون و هم‌تیمی‌ها به شدت نگران‌کننده است. آنها البته در اروپا یک برد خوب و غیرمنتظره را روبه‌روی آتلتی جشن گرفتند اما این برد به تنهایی برای خروج‌شان از بحران کافی نیست. بایر تا اینجا امتیازهای زیادی را از دست داده و بعید است که بتواند فاصله‌اش با تیم‌های بالای جدولی در فوتبال آلمان را جبران کند. خیلی از هواداران این باشگاه امیدوارند فصل برای تیم‌شان هرچه زودتر تمام شود.