وقتی مسی ضربه پنالتی‌اش را با تمام قدرت به تور دروازه ناواس کوبید، تصور می‌شد بارسا در مسیر یک پیروزی دلچسب خانگی قرار گرفته اما برای نابودی ارتش آبی‌اناری، یک کیلیان ام‌باپه کافی بود. بارسا باز هم قربانی دفاع فاجعه‌بارش شد و به راحتی هرچه تمام‌تر، روبه‌روی پاریسی‌ها شکست خورد تا عملا دیگر شانسی برای باقی ماندن در لیگ قهرمانان اروپا نداشته باشد. کومان و تیمش قبل از این در لالیگا و کوپا‌دل‌ری هم با سکته‌های بزرگی روبه‌رو شده بودند و حالا آخرین شانس‌شان برای بردن یک جام هم این‌چنین به خاکستر بدل شده است.

برای بارسلونایی‌ها انگار، تاریخ هر سال تکرار می‌شود. آنها مدام با شور و حرارت زیادی به استقبال لیگ قهرمانان اروپا می‌روند و در نهایت، اوج دلسردی را در این جام تجربه می‌کنند. بارسا انگار در اروپا نسبتی با شکست‌های «معمولی» ندارد و حتما باید با «تحقیر» از این مسابقات خارج شود. تیم کومان از شروع سال 2021، جان تازه‌ای گرفته بود و چند نتیجه خوب را در کارنامه داشت اما دو باخت در دو مسابقه حساس و تعیین‌کننده با پی‌اس‌جی و سویا، این تیم را در آستانه حذف از دو جام قرار داده است. بارسا با این فرم و به ویژه این گاف‌های باورنکردنی در دفاع، اصلا شانسی برای رقابت با تیم‌های درجه یک اروپایی نخواهد داشت. آنها به مرور زمان، به یک تیم کاملا معمولی تبدیل شده‌اند که شاید برای دومین سال متوالی، هیچ جامی به دست نیاورد. رونالد کومان که برای ملحق شدن به این تیم، هدایت تیم ملی هلند را در بهترین شرایط رها کرده بود، حالا چیزی به جز یک مربی بازنده نیست. یک مربی که اگر در ماه‌های پیش رو نتواند شرایط تیم را تغییر بدهد، باید خودش را برای یک جدایی تلخ آماده کند. او هم بارسا را در همان وضعیتی در لیگ قهرمانان اروپا قرار داده که پیش از این والورده و ستین قرار داده بودند.

در نقطه مقابل برای پی‌اس‌جی و به ویژه کیلیان ام‌باپه، این یک شب تاریخی به شمار می‌رود. چراکه این بازیکن در اولین حضورش در استادیوم نیوکمپ، دست به یک کار فراموش‌نشدنی زده و هت‌تریک کرده است. کیلیان اولین بازیکنی است که در مرحله حذفی یک مسابقه اروپایی در نیوکمپ بیش از یک بار دروازه آبی‌اناری‌ها را باز می‌کند. نمایش درخشان این ستاره، نشان می‌دهد که پی‌اس‌جی تنها وابسته به نیمار نیست و حتی بدون نیمار و دی‌ماریا هم، یک تیم زهردار خواهد بود. کیلیان در این چند سال هیچ‌وقت به توپ طلا نزدیک نشده اما قهرمانی در اروپا با چاشنی گل‌زنی در بازی‌های بزرگ، می‌تواند او را به این آرزو هم نزدیک کند. این برد برای پوچتینو هم معنای ویژه‌ای دارد. او در دوران سرمربیگری در 12 تقابل با بارسا، فقط یک بار برنده شده بود. پوچ در 11 سال گذشته هرگز نتوانسته بود بارسا را شکست بدهد و حالا ضربه سختی به این تیم وارد کرد. او به خوبی می‌داند که در پاریس نه با بردن جام‌های داخلی، بلکه با عملکردش در لیگ قهرمانان اروپا مورد قضاوت قرار خواهد گرفت. این باشگاه تا امروز هرگز قهرمان اروپا نشده و اگر سرمربی آرژانتینی بتواند این کار را انجام بدهد، یک طلسم دور و دراز در دنیای فوتبال از بین خواهد رفت.

همه تیم‌ها «روزهای» بدی را تجربه می‌کنند. برای بعضی تیم‌ها این روزها به هفته‌های بد تبدیل می‌شود. برای تعدادی از تیم‌ها این هفته‌ها، ماه‌های بدی می‌شوند و برای بعضی تیم‌ها این ماه‌ها یک فصل کابوس‌وار می‌سازند. بارسلونا اما از همه این‌ها عبور کرده و یک «دوران» سیاه را سپری می‌کند. برای باور این فرضیه، کافی است به عملکرد این تیم در چند فصل اخیر لیگ قهرمانان اروپا نگاه کنید. آن حذف باورنکردنی روبه‌روی رم، آن شکست ناباورانه و تلخ در آنفیلد، آن باخت تحقیرآمیز هشت گله برابر بایرن و حالا تحقیر خانگی روبه‌روی پاری‌سن‌ژرمن. وقتی بلوگرانا آن نتیجه را روبه‌روی تیم هانسی فلیک تجربه کرد، خیلی از مهره‌های مسن‌تر تیم اعلام آمادگی کردند تا از باشگاه جدا شوند اما در عمل آنهایی از تیم رفتند که اصلا به دنبال جدایی نبودند. از دست دادن لوئیس سوارز با کم‌ترین قیمت ممکن، یک فاجعه مدیریتی تمام‌عیار بود. ستاره‌ای که همین حالا بهترین گل‌زن لالیگا به شمار می‌رود و تیمش را با اختلاف در صدر جدول لیگ اسپانیا قرار داده است. بارسا بدون سوارز، دیگر حتی شانس چندانی برای بردن لالیگا ندارد و به نظر می‌رسد فصل برای این باشگاه از همین حالا به پایان رسیده است. چهره‌های مغموم پیکه و بوسکتس در لحظات پایانی دیدار با پی‌اس‌جی، نشان از پایان عصر این مهره‌ها در بارسا دارد. باشگاه در این چند سال نتوانسته جانشینی برای آنها پیدا کند و تقریبا همه خریدها در فاز دفاعی برای این تیم به بن‌بست رسیده‌اند. یک شب تلخ اروپایی دیگر، احتمالا دوباره مسی را برای جدایی از کاتالان‌ها مجاب خواهد کرد. او حالا دیگر برای ترک نیوکمپ، به اجازه باشگاه بارسلونا نیز نیاز ندارد و می‌تواند آزادانه تیم بعدی‌اش را انتخاب کند.