هر چقدر که زمان بیشتری سپری می‌شود، واضح‌تر به نظر می‌رسد که داستان انتخاب یک سرمربی خارجی برای تیم ملی از سوی فدراسیون برای جانشینی کی‌روش، چندان جدی نبوده است. ظاهرا این فقط یک بازی رسانه‌ای از سوی مهدی تاج و رفقا بوده اما در عمل آنها توانایی انجام این کار را در خودشان نمی‌بینند.

تاج و همکارانش در فدراسیون فوتبال مدام در حال سنجش افکار عمومی با انتشار اخبار ضد و نقیض هستند و حالا دیگر به خوبی متوجه شده‌اند که هواداران تیم ملی مربی خارجی می‌خواهند. با این وجود به نظر می‌رسد قدرت لازم برای انجام این کار در فدراسیون وجود ندارد.

تاج نگران این موضوع است که رسوایی ویلموتس دوباره تکرار شود. کافی است برای چند ماه حقوق مربی را ندهیم تا او بتواند قراردادش را به صورت یک‌طرفه با فدراسیون فسخ کند. اما سوال بزرگ اینجاست که آیا تاج قبل از بازگشت به فدراسیون به این موضوع فکر نکرده بود؟ آیا او نمی‌دانست که انتقال پول به مربی خارجی همیشه دردسرساز است؟

جالب اینکه مهدی تاج نایب رییس ای.اف.سی نیز هست اما این کرسی کوچک‌ترین کمکی به حل مشکلات بین‌المللی فوتبال ایران نمی‌کند. درست همان‌طور که ملاقات‌های او با اینفانتینو هم نتوانسته مشکلات بزرگ فوتبال ایران را کاهش بدهد. تاج قبل از بازگشت به فدراسیون، مدام تاکید می‌کرد که در ابعاد بین‌المللی همه مسائل را در فوتبال ایران حل می‌کند اما در واقعیت چنین چیزی هرگز اتفاق نیفتاده است. از فهرست تعیین شده برای تیم ملی امید هم می‌شود فهمید که شرایط فدراسیون چگونه است.

حالا در تازه‌ترین اخبار، قلعه‌نویی نامزد جدی هدایت تیم ملی شده است. این اولین بار نیست که نام او در اطراف این تیم شنیده می‌شود. امیر چندین سال قبل وقتی هنوز در اوج دوران مربیگری بود، هدایت تیم ملی را پذیرفت و با این تیم در جام ملت‌ها شکست خورد. او به سرعت این موقعیت را از دست داد و از کار برکنار شد. جالب اینکه در همه سال‌های بعدی نیز عملکرد او اصلا در تراز یک مربی موفق نبوده است.

ژنرال آخرین بار بیش از یک دهه قبل قهرمان لیگ برتر شد و پس از آن هیچ جامی به دست نیاورد. او در تیم‌هایی مثل تراکتور، سپاهان و گل گهر به قهرمانی هیچ تورنمنتی نرسید تا رزومه‌اش برای حضور دوباره در تیم ملی، شدیدا با تردید روبه‌رو شود. جالب اینکه نام دو دستیار برای همراهی او در تیم ملی نیز مطرح می‌شود. کریم باقری و وحید هاشمیان! هر دو نفر زمانی عضوی از کادر فنی اسکوچیچ بودند. یعنی مهدی تاج که خودش اسکوچیچ را از تیم ملی برکنار کرد، به این نتیجه رسیده که باید همان نیمکت را فقط بدون حضور اسکوچیچ و با حضور قلعه‌نویی روی نیمکت بسازد.

آیا واقعا این یک پیشرفت برای تیم ملی خواهد بود؟ آیا کریم و وحید در دوران دستیاری دراگان، توانستند کمک شایانی به تیم ملی کنند؟ این انتخاب فقط فوتبال ایران را در سردرگمی بیشتری فرو خواهد برد. انتخابی که شاید در نهایت حتی به ضرر خود قلعه‌نویی و دستیاران احتمالی‌اش نیز تمام شود.