در حالی که انتخابات اتاق بازرگانی به تعویق افتاده است زمزمه‌هایی در خصوص توصیه برخی نهادهای خاص به مسعود خوانساری رییس کنونی اتاق تهران برای عدم شرکت در انتخابات اتاق بازرگانی شنیده می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، به نظر می‌رسد سنت ناپسند دخالت دولت در انتخابات نهادهای غیردولتی در اتاق بازرگانی نیز در حال تکرار است و دستگاه‌ها و نهادهای خاص مایل به شرکت یک گروه خاص در انتخابات اتاق بازرگانی نیستند.

این اتفاق پیش از این در سازمان نظام مهندسی، فدراسیون فوتبال، سازمان نظام پزشکی و ... نیز رخ داده است.

بر اساس این گزارش مسعود خوانساری تنها کسی نیست که حالا با توصیه نهادهای خاص از شرکت در انتخابات منع شده است. مهدی کرباسیان، معاون وزیر صمت در دولت روحانی و رییس سازمان ایمیدرو نیز دیگر فردی است که گفته می‌شود صلاحیت وی احراز نشده است .

حالا رسانه‌های اصولگرا در تلاشی همسو در صدد هستند ثبت‌نام مسعود خوانساری و مهدی کرباسیان را دارای اشکالات قانونی اعلام کنند. شنیده‌ها از محافل درون اتاق بازرگانی اما حکایت از آن دارد که توصیه‌هایی جدی برای کناره‌گیری مسعود خوانساری و مهدی کرباسیان دارد. مسعود خوانساری دو دوره پیاپی رییس اتاق بازرگانی تهران بوده است.

سنت دخالت در انتخابات نهادهای غیردولتی

هر چند دخالت در انتخابات نهادهای غیردولتی کمابیش سابقه دارد اما به نظر می‌رسد در یک سال و نیم گذشته این روند تشدید شده است. سال گذشته بود که احمد خرم، رییس پیشین سازمان نظام مهندسی از بدعت‌های خطرناک در انتخابات این نهاد خبر داد.

خرم ۲۵ آبان‌ماه سال گذشته با اشاره به اینکه فشارها برای انصراف برخی از کاندیداها بسیار بالا بود، گفت: تا شب قبل از انتخابات با بسیاری از کاندیداها تماس گرفته و از آن ها خواسته می‌شد نسبت به انصراف اقدام کنند اما وقتی برخی انصراف ندادند، شب انتخابات نسبت به حذف اسامی آن‌ها اقدام کردند که اقدامی تعجب‌برانگیز بود و این برخورد، جامعه مهندسی کشور را با ابهام و علامت سئوال بزرگی روبرو کرده است.

انتخابات عجیب از نوع نظام پزشکی

پانزدهم تیرماه سال گذشته بود که رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور در نامه ای نسبت به روند اعمال شده در رد صلاحیت های انتخابات پیش روی سازمان نظام پزشکی و بی‌توجهی به هشدارها و مذاکرات انجام شده، انتقاد و بر لزوم احقاق حقوق آحاد جامعه پزشکی تأکید کرد.

در انتخابات سال گذشته سازمان نظام پزشکی نیز اعتراض به بدعت‌ها پررنگ بود به طوری که رییس پیشین این سازمان تاکید کرده بود: بسیاری از همکاران ارزشمند و چهره‌های سرشناس و شاخص جامعه پزشکی، تعداد قابل توجهی از اساتید محترم و رؤسای انجمن‌های علمی و افراد مورد توجه و اقبال عموم جامعه پزشکی از دایره انتخابات حذف و رد صلاحیت شدند. در مواردی حتی همکاران ارجمند که در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های نظارت شهرستان‌ها مورد تأیید مرجع قانونی قرار گرفته بودند در لحظه آخر و بدون فرصت و امکان اعتراض در هیأت مرکزی نظارت با ابلاغ رد صلاحیت مواجه شدند.

فدراسیون‌ها هم در امان نیستند

شهاب عزیزی خادم، رییس برکنار شده فدراسیون فوتبال نیز پیش از این در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین نسبت به روند عزل خود اعتراض داشته است. وی در این گفتگو تاکید کرده است: از انتخاباتی دموکراتیک من انتخاب شدم اما با یک پروژه غیرقانونی و بی‌سابقه مرا کنار گذاشتند.من خیلی علاقه‌ای به رئیس سابق بودن ندارم بلکه رئیس عزل شده غیرقانونی هستم. خیلی واضح، آشکار و غیرقانونی مرا از فدراسیون فوتبال کنار گذاشتند. نباید فراموش کنید انسان‌ها نباید وجدان، انصاف خود و وجدان افکار عمومی را به دلیل نگاه شخصی به سمتی ببرند که زیر پا گذاشته شود. فدراسیون فوتبالی را تحویل گرفتم که سیاهی، تاریکی و ناامیدی در آن موج می‌زد.