آریا طاری

چهارمین برد متوالی استقلال در این چهار هفته، روبه‌روی یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ به دست آمد. باز کردن لایه‌های دفاعی پیکان کار ساده‌ای نبود اما دو شوت تماشایی از مهدی قایدی و صالح حردانی، این خطوط را شکست تا استقلال در جدول رده‌بندی لیگ با پرسپولیس هم‌امتیاز شود. چهار هفته قبل، این تیم هشت امتیاز از پرسپولیس عقب بود اما رسیدن به حداکثر امتیازها، این تیم را به یک مدعی بسیار جدی برای بردن لیگ برتر تبدیل کرده است. موتور تیم ساپینتو در بهترین زمان ممکن روشن شده و این تیم دیگر قصد متوقف شدن ندارد.

ساپینتو و دستیارها، یک جنگ ادامه‌دار

ظاهرا ماجرای ریکاردو ساپینتو و کمک‌مربیان لیگ برتر ایران تمام‌شدنی نیست. او این بار با یکی از مربیان پیکان درگیری لفظی پیدا کرد و در کنفرانس خبری نیز حرف‌های عجیبی به زبان آورد. البته که مترجم استقلال تلاش زیادی به خرج داد تا حداکثر سانسور را روی صحبت‌های این مربی داشته باشد اما ترجمه عبارت‌هایی مثل «حیوان» و «جنگل» به زبان فارسی برای مخاطبان این صحنه‌ها چندان دشوار به نظر نمی‌رسید. جالب اینکه ساپینتو در روز نبرد با همین حریف، از سوی کمیته انضباطی دو جلسه محروم و 200 میلیون تومان جریمه شد. در رای دیدار با مس کرمان البته یکی از جلسه‌های محرومیت ساپینتو تعلیقی بود اما به احتمال زیاد با این اظهارنظرها، دوباره این محرومیت فعال می‌شود. ظاهرا قرار نیست مربی پرتغالی برای دو دیدار متوالی این فصل روی نیمکت تیمش بنشیند. او عادت دارد بازی‌ها را از روی سکوها تماشا کند. ساپینتو تا امروز به اندازه بخش قابل توجهی از مبلغ قراردادش در فوتبال ایران جریمه شده است! اگر قرار است او همه این جریمه‌ها را از جیب خودش بپردازد، در پایان فصل دیگر آه هم در بساط نخواهد داشت.

فرمانده کوچک، زنده است

بازگشت مهدی قایدی به فرم ایده‌آل، بهترین اتفاق ممکن برای استقلال بود. او گلزنی را از نبرد با مس شروع کرد و این روند خوب را در هفته‌های بعدی نیز ادامه داد. بازیکنی که در نیم‌فصل اول لیگ فقط یک گل زده بود، حالا در کنار محمد محبی با پنج گل بهترین گلزن این فصل استقلال به شمار می‌رود. ضربه قایدی به پیکان، گل بسیار مهمی بود. اول از همه، او تبحر همیشگی‌اش را در شوت‌زنی نشان داد. حرکت به طرف راست و ضربه زدن به زاویه موافق، اصلا ساده به نظر نمی‌رسید اما مهدی ثابت کرد که اعتماد به نفس بسیار بالایی دارد. او به دروازه‌بانی گل زد که از زمان ورود به پیکان گلی دریافت نکرده بود. تنها نکته تلخ در مورد درخشش قایدی، بازگشت دوباره او به لیگ امارات در پایان فصل خواهد بود. فرمانده کوچک آبی‌ها دوباره در این تیم اوج گرفته اما باید خیلی زود خودش را به الاهلی معرفی کند.

صالح و رویای تیم ملی

صالح حردانی یکی از بازیکنانی بود که تا آخرین روزهای قبل از جام جهانی در اردوها حضور داشت و انتظار می‌رفت یکی از نفرات لیست نهایی نیز باشد اما در نهایت خط خورد و تجربه حضور در جام جهانی را از دست داد. صالح اما با انگیزه‌های بسیار زیادی به لیگ برتر برگشت. او روبه‌روی پیکان به عنوان مهره تعویضی وارد زمین شد و عملکردی فراتر از حد انتظار داشت. شوت دیدنی صالح نشان داد که او چقدر تشنه موفقیت در لباس آبی است. صالح برای فیکس شدن در تیم، باید کوین یامگا را کنار بزند و این مساله اصلا راحت به نظر نمی‌رسد اما انرژی و نیروی جوانی ساق‌های او، شاید ساپینتو را به رقم زدن این تغییر در ترکیب اصلی مجاب کند.

کارت قرمز، به سرعت برق و باد

یکی از چهره‌های عجیب نبرد استقلال و پیکان، محمدجواد آزاده بود. بازیکنی که در دقیقه 76 با تصمیم مجتبی حسینی وارد زمین مسابقه شد و در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، دو بار از داور کارت زرد گرفت. آزاده طوری از کارت زرد دوم داور مسابقه استقبال کرد که انگار منتظر این لحظه بوده است. او حالا رکورددار یکی از زودهنگام‌ترین اخراج‌ها در میان بازیکنان تعویضی لیگ برتر است. در روزی که مجتبی حسینی چند ستاره مثل سامان فلاح را در اختیار نداشت، این کارت قرمز نیز آخرین بارقه‌های امید تیم برای بازگشت به بازی را از بین برد.

ترکیبی که کشف شد

با بازگشت سیدحسین حسینی به خط دروازه، به نظر می‌رسد ریکاردو ساپینتو بالاخره ترکیب ایده‌آل 11 نفره تیمش را کشف کرده است. ترکیبی که با حضور سیدحسین درون دروازه، به تکامل می‌رسد. یامگا، سیلوا، عارف غلامی و جعفر سلمانی نیز چهار مدافع محبوب این مربی هستند. البته شاید با بازگشت مرادمند و جلالی، تغییراتی در خط دفاعی تیم شکل بگیرد. در مرکز زمین نیز مثلث روزبه چشمی، سعید مهری و آرش رضاوند فوق‌العاده ظاهر شده‌اند. مهدی مهدی‌پور کار بسیار سختی برای بازگشت به میانه زمین استقلال دارد. در خط حمله نیز ساپینتو به مثلث محبی، قایدی و مطهری اعتقاد زیادی دارد. این روزها هماهنگی در ترکیب اولیه استقلال موج می‌زند.