آریا رهنورد

تلاش بی‌وقفه هواداران پرسپولیس برای باز کردن زوایای جدیدی در پرونده بازیکن گابنی گل‌گهر بیشتر از آن‌که تلاشی در جهت احیای عدالت باشد، تلاشی برای کم کردن امتیازهای تیم رقیب به نظر می‌رسد. پرسپولیس در پنج سال گذشته قهرمان لیگ برتر شده و آنقدر تیم خوبی بوده که برای بردن لیگ به چنین کارهایی نیاز نداشته باشد. یحیی و پسرانش همین حالا هم می‌توانند بدون نیاز به این صحبت‌ها، برای قهرمانی مبارزه کنند و خودشان را به حریف برسانند. چنین کارهایی بیشتر  از همه، روی ذهنیت و تمرکز بازیکنان خود این تیم تاثیر منفی خواهد داشت.

بهترین راه برای قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر، این است که آنها در تک تک دیدارهای باقی‌مانده به برتری برسند و در انتظار لغزش حریف باقی بمانند. این همان باوری است که در ذهن یحیی و شاگردانش در پرسپولیس وجود دارد. همه آنها در مصاحبه‌های متوالی‌شان، مدعی شده‌اند که به قهرمانی امیدوار شده‌اند و این موفقیت را دور از دسترس نمی‌بینند. معلوم نیست چرا در چنین شرایطی اصرار بیش از حدی از سوی هوادارها در پرونده تکراری باشگاه گل‌گهر شکل می‌گیرد. اصراری که بدون تردید تاثیر مخربی روی روحیه و انگیزه بازیکنان تیم در ادامه مسیر لیگ برتر خواهد گذاشت. بازیکنی که این موج جدید را می‌بیند، بیشتر از هر چیزی «ناامیدی» هوادار را احساس می‌کند. چراکه در شرایط عادی، طرفداران پرسپولیس نباید برای بردن لیگ در انتظار چنین اتفاقی باشند. علاوه بر این چنین رفتاری، راه را برای روحیه توجیه‌گری در بین بازیکنان تیم هموار می‌کند. با این مدل برخورد آنها هر اتفاقی را به آن پرونده ربط می‌دهند. آن هم در حالی که حتی اگر چنین پرونده‌ای وجود نداشت، استقلال باز هم در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر بود. قرمزها باید بپذیرند که حریف آبی‌شان تا اینجا در این فصل بهتر کار کرده و بهتر نتیجه گرفته اما هنوز دلیلی برای ناامیدی وجود ندارد. پرسپولیس فقط یک راه برای قهرمانی دارد و آن راه، باز کردن پرونده‌های قدیمی کمیته انضباطی نیست. آنها در این پنج هفته باقی مانده اصلا باید فراموش کنند که تیمی به اسم استقلال در لیگ برتر وجود دارد. تیم یحیی باید در اوج تمرکز، هر پنج بازی‌اش را ببرد تا شانس قهرمانی داشته باشد و بعد از آن همه چیز را به سرنوشت واگذار کند. اصرار افراطی به باز شدن دوباره یک پرونده اما گامی در خلاف جهت درست است و شانس پرسپولیس در ادامه فصل را به حداقل می‌رساند.

قرمزها باید بپذیرند که حریف آبی‌شان تا اینجا در این فصل بهتر کار کرده و بهتر نتیجه گرفته اما هنوز دلیلی برای ناامیدی وجود ندارد. پرسپولیس فقط یک راه برای قهرمانی دارد و آن راه، باز کردن پرونده‌های قدیمی کمیته انضباطی نیست

اگر در پرونده بایناما «دخالت» صورت گرفته و رسیدگی به شکل دقیق انجام نشده، ماجرا باید به شکل شفاف به هواداران فوتبال در ایران گفته شود. این هوادارها حق دارند بدانند که حرف و حدیث‌های تازه در این خصوص از کجا نشات می‌گیرند. به طور کلی رای صادر شدن در این پرونده، اشکالات زیادی داشت. چراکه نقش فدراسیون و به خصوص کمیته روابط بین‌الملل را در این گاف تاریخی روشن نکرد. این فدراسیون بود که در درجه اول، به این بازیکن غیرمجاز فرصت بازی داد و برای او کارت بازی هم صادر کرد. با این حال تردیدی وجود ندارد که این بازیکن به شکل غیرمجاز در فوتبال ایران به میدان رفته است. چراکه در مورد سوابق ملی او، دروغ گفته شده و اریک حتی در یک دیدار ملی هم حاضر نبوده است. در حقیقت اگر قرار به صدور رای تازه‌ای هم باشد، بعید است که ماجرای شکست انضباطی باشگاه گل گهر تغییر کند. در واقع آنها مرتکب یک تخلف شدند و هر رای تازه‌ای، فقط میزان افراد درگیر در پرونده را بیشتر خواهد کرد. در نتیجه به کار بردن عبارت‌هایی مثل گل گهر گیت قرار نیست چیزی را در خصوص شکست‌های تیم قلعه‌نویی تغییر بدهد. هوادارانی که این روزها دائما در مورد این ماجرا صحبت می‌کنند، دغدغه‌ای به جز عدالت دارند. آیا اگر یکی از این نبردهای گل گهر روبه‌روی پرسپولیس انجام شده بود، باز هم چنین صحبت‌هایی از سوی قرمزها مطرح می‌شد؟ به هر حال راهی که آنها برای بالا بردن شانس قهرمانی تیم‌شان در نظر گرفته‌اند، روش چندان مطلوبی نیست. روشی که در درجه اول تهدیدی برای خود این تیم محسوب می‌شود و می‌تواند تاثیر منفی آشکاری روی شرایط روحی و روانی سرخ‌ها داشته باشد.

نپذیرفتن موفقیت دیگران و زیر سوال بردن آنها، عادت همیشگی این سال‌های فوتبال ایران است. عادتی که در این سال‌ها از سوی هواداران تیم‌های مختلف تکرار شده است. استقلالی‌ها نمی‌توانند گلایه‌ای از این وضعیت داشته باشند. چراکه خودشان در این سال‌ها چندین بار مرتکب این رفتار شده‌اند و شایستگی رقبا برای موفقیت را نپذیرفته‌اند. با این حال اگر قرار است چیزی تغییر کند و رایی صادر شود، این اتفاق باید به سرعت رخ بدهد. تصور اینکه حتی بعد از پایان لیگ برتر و جشن قهرمانی همچنان قرار است این پرونده سوژه زمزمه‌های فوتبال ایران باشد، به شدت نگران‌کننده به نظر می‌رسد. اتفاقی که بخش مهمی از جنجال‌ها را به بعد از آخرین سوت پایان لیگ موکول خواهد کرد.