پرونده یک قتل!

پرونده شکایت از بازیکن گابنی باشگاه گل گهر، جدول لیگ برتر را به طور کامل تغییر داده است. از آن‌جایی که این قبیل پرونده‌ها در فوتبال ایران عموما با مسامحت حل شده‌اند، انتظار می‌رفت این بار هم همه چیز مسکوت بماند اما رای کمیته انضباطی، باشگاه فوتبال گل گهر سیرجان را به معنی واقعی کلمه نقره داغ کرد و سپاهان را به صدر جدول لیگ برتر رساند. با این حال در این پرونده هنوز ابهامات و نکته‌هایی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود. فدراسیون حتی بعد از این جریمه، نمی‌تواند مسئولیت خودش را در قبال این پرونده نادیده بگیرد.

آریا طاری

استقلال اولین باشگاهی بود که به شکایت از استفاده «غیرقانونی» گل گهر از بازیکن جدید گابنی‌اش پرداخت. به تبع این تیم، رقبای بعدی گل گهر هم اقدام به شکایت کردند و مدعی شدند که استفاده از این بازیکن برای این باشگاه مجاز نبوده است. درگیری کلامی بین این چند باشگاه، برای چند هفته ادامه پیدا کرد و سرانجام کمیته انضباطی، حق را به شاکیان گل گهر داد تا این تیم که در سه مسابقه متوالی هفت امتیاز به دست آورده بود، تک تک این امتیازها را به سادگی از دست بدهد و در کنار آن، با جریمه سنگین هفتصد میلیونی هم روبه‌رو شود. بر اساس قوانینی که در اساسنامه فوتبال ایران درج شده، هر بازیکن از یک کشور آفریقایی مثل گابن تنها در صورتی می‌تواند به تیمی از لیگ برتر ایران ملحق شود که در یک سال گذشته حداقل چهار بازی ملی داشته باشد. بایناما اما چنین شرایطی نداشته و با این وجود پیراهن گل گهر را به تن کرده است. گره بزرگ این پرونده اما به نامه‌های ارسال شده فدراسیون فوتبال گابن مربوط می‌شود. آنها ابتدا با ارسال نامه‌ای به باشگاه گل گهر، «ملی‌پوش» بودن اریک را تایید کرده‌اند و سپس با ارسال نامه دیگری به فدراسیون فوتبال، از چهار مسابقه مختلف به عنوان دیدارهای ملی این فوتبالیست نام برده‌اند. این در حالی است که دو مسابقه، اصلا برگزار نشده و بایناما در دو مسابقه دیگر هم به هیچ وجه حضور نداشته است. اصرار به خرید بازیکنی با این شرایط که اتفاقا کیفیت فنی قابل توجهی هم دارد، یک گاف بزرگ از سوی گل گهری‌ها بوده است. البته که در گذشته هم نفراتی مثل کی‌روش استنلی و پاتوسی با شرایط نسبتا مشابه، راهی فوتبال ایران شدند و برخوردی با باشگاه‌ها بر سر جذب آنها صورت نگرفت. احتمالا به همین خاطر گل گهری‌ها انتظار داشتند این پرونده هم رفع و رجوع شود و پای برخورد انضباطی در میان نباشد. آنها نمی‌توانند اشتباه‌شان را در خرید این بازیکن انکار کنند. اشتباهی که همه زحمات فنی این تیم را در مسیر صدرنشینی لیگ برتر زیر سوال برده است. با این حال گل گهر تنها مقصر این وضعیت نیست و نقش فدراسیون در امضای این قرارداد، انکارنشدنی به نظر می‌رسد.

فدراسیون فوتبال برخورد سختی با باشگاه گل گهر داشته و سه رقیب این تیم در لیگ برتر را برنده اعلام کرده اما در این حکم، هیچ خبری از برخورد احتمالی با مسئول کمیته بین‌الملل خود فدراسیون دیده نمی‌شود

فدراسیون فوتبال برخورد سختی با باشگاه گل گهر داشته و سه رقیب این تیم در لیگ برتر را برنده اعلام کرده اما در این حکم، هیچ خبری از برخورد احتمالی با مسئول کمیته بین‌الملل خود فدراسیون دیده نمی‌شود. این کمیته نامه ارسال شده از سوی فدراسیون فوتبال گابن را تایید کرد و حتی امضای رییس آن در زیر این نامه قرار گرفت. در حقیقت فدراسیونی‌ها به جای بررسی دقیق‌تر ماجرا، به ادعای گابنی‌ها صحه گذاشتند و «کارت بازی» بایناما را صادر کردند تا این بازیکن به لحاظ قانونی هیچ مشکلی برای پیوستن به گل گهر نداشته باشد. باشگاه هم طبیعتا بعد از دریافت رضایت و مجوز فدراسیون، اقدام به استفاده از این فوتبالیست کرد. اینکه چرا در تشکیلاتی مثل فدراسیون فوتبال کوچک‌ترین تحقیق و بررسی در مورد سوابق ملی اریک بایناما صورت نگرفته، ناامیدکننده است. اینکه آنها حتی یک جست‌وجوی ساده اینترنتی برای پی بردن به سوابق ملی این فوتبالیست انجام نداده‌اند، نشان می‌دهد که اوضاع مدیریتی فوتبال ایران در بخش‌های مختلف چقدر وخیم است. البته که گل گهری‌ها باید مسئولیت اصرار بیش از حد به جذب این فوتبالیست معمولی را بر عهده بگیرند و عواقب این کار را بپذیرند اما این وسط، فدراسیون فوتبال هم باید توضیح بدهد که چطور به همین سادگی صلاحیت بایناما را برای پیوستن به فوتبال ایران تایید کرد و ناگهان خودش را به طور کامل از ماجرا کنار کشید. بدون شک اگر تاییدیه فدراسیون فوتبال نبود، باشگاه گل گهر هم به سراغ استفاده از این بازیکن نمی‌رفت.این پرونده هنوز کاملا بسته نشده و باید در انتظار پس لرزه‌های جنجالی آن باشیم. گل گهری‌ها بدون شک به این حکم اعتراض می‌کنند و رسیدگی دوباره به این پرونده در دستور کار قرار می‌گیرد. تا همین‌جا هم جدول لیگ برتر به شدت تغییر کرده و تیم سیرجانی با یک سقوط آزاد در جدول روبه‌رو شده است. بعید نیست گل گهر حتی پای نهادهای بین‌المللی را به این پرونده باز کند. در مورد ماجرای بایناما اما دو حقیقت انکارناپذیر وجود دارد. اول اینکه باشگاه گل گهر با این تصمیم، سازوکار حرفه‌ای را زیر پا گذاشته و دوم اینکه ظاهرا در فوتبال ایران برای هیچ موردی، نمی‌توان روی مجوزها و تاییدیه‌های فدراسیون فوتبال حساب باز کرد!