آریا رهنورد

آن‌چه به نبرد امروز استقلال و سپاهان جذابیت بیشتری می‌بخشد، حضور دو سرمربی جوان و جاه‌طلب روی نیمکت دو باشگاه است. برخورد فرهاد مجیدی و محرم نویدکیا، جذابیت‌های بسیار زیادی خواهد داشت. دو مربی که امیدوارند در پایان رقابت‌های این فصل فوتبال ایران، جام قهرمانی را بالای سر ببرند. آنها فاصله‌ای بسیار کم با صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر دارند و از همین حالا خودشان را به عنوان مدعیان قهرمانی این فصل تثبیت کرده‌اند. بین این دو مربی، کسی که برنده نبرد امروز باشد شانس به مراتب بیشتری برای قهرمانی نیم‌فصل فوتبال ایران به دست خواهد آورد.

برای مرور آخرین تصاویر از قهرمانی استقلال و سپاهان در لیگ برتر، باید به سال‌ها قبل برگردیم. حالا در لیگ برتر بیست و یکم هستیم اما استقلال آخرین بار فاتح لیگ برتر دوازدهم شده است. موفقیتی که با تیم امیر قلعه‌نویی به دست آمد و دیگر در همه سال‌های بعدی تکرار نشد. برای سپاهان هم اوضاع تفاوت چندانی ندارد. آنها آخرین بار در لیگ چهاردهم با هدایت حسین فرکی توانستند قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به دست بیاورند. یک قهرمانی عجیب و دراماتیک که به لطف تساوی عجیب تراکتور و نفت در تبریز حاصل شد. حالا آبی‌ها و زردها دوباره به سمت قهرمانی لیگ دورخیز کرده‌اند و جالب اینکه برای تکرار آخرین موفقیت بزرگ، به سراغ فرمولی از گذشته رفته‌اند. استقلال کاپیتان سابقش را روی نیمکت قرار داده و سپاهان هم به سراغ کاپیتان سابقش رفته است. نیمکت دو باشگاه حالا به چهره‌هایی سپرده شده که در جریان آخرین قهرمانی دو تیم در لیگ برتر، «کاپیتان» دو باشگاه بودند. محرم آخرین جام قهرمانی سپاهان در لیگ را بالای سر برده و فرهاد هم چنین تجربه‌ای با استقلال داشته است. شاید بعد از همه این سال‌ها، این قفل به دست یکی از همین دو نفر باز شود. مردانی که ظاهرا جام گرفتن باشگاه به حضورشان وابسته است.

مجیدی و نویدکیا در مربیگری، کاملا شبیه به هم نیستند اما دو چهره آینده‌دار در مربیگری فوتبال ایران به شمار می‌روند. آن‌چه فرصت بیشتری را برای تست کردن ایده‌های مختلف در اختیار این دو نفر می‌گذارد، جایگاه‌شان در باشگاه است. هر دو نفر محبوبیت فوق‌العاده‌ای در تیم‌شان دارند و همین مساله فضای مطلوبی را برای کارشان فراهم می‌آورد. مجیدی و محرم آنقدر محبوب هستند که حتی اگر چند نتیجه بد را در تیم پشت سر بگذارند، محال است «حیا کن، رها کن» بشنوند و با واکنش‌های این چنینی روبه‌رو شوند. این موضوع موقعیت خوبی برای محک زدن نقشه‌های مختلف در اختیار دو مربی قرار می‌دهد. هر دوی آنها هم توانسته‌اند به خوبی نشانه‌های یک مربی مستعد را در فوتبال ایران ظاهر کنند. محرم فصل گذشته با سپاهان هیچ جامی به دست نیاورد اما توانست تیمش را به بهترین نایب‌قهرمان تاریخ لیگ برتر ایران تبدیل کند. سپاهان در فصل گذشته تبدیل به اولین تیم تاریخ لیگ برتر شد که با وجود رسیدن به میانگین دو امتیاز به ازای هر بازی، قهرمان لیگ برتر نمی‌شود. در حقیقت آنها همه کارهای لازم برای قهرمانی را انجام دادند و تنها از پس پرسپولیس برنیامدند. فرهاد هم تا امروز نتوانسته با استقلال جامی به دست بیاورد اما دو بار این تیم را به فینال جام حذفی رسانده‌ است. آن‌چه در این فصل برای هر دو مربی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، رساندن باشگاه به حداقل یک جام است. این درست همان اتفاقی است که هواداران آبی‌ها و زردها برایش لحظه‌شماری می‌کنند. هوادارانی که صبرشان برای بردن یک جام، بیش از حد طولانی شده است. فرهاد و محرم هم به خوبی می‌دانند که همه مربی‌ها در نهایت، با جام‌های‌شان قضاوت خواهند شد و مربیان بدون جام، چهره‌هایی ماندگار و فراموش‌نشدنی نخواهند بود.

فرهاد مجیدی روی نیمکت استقلال، دو بار سپاهان را شکست داده است. او یک بار در لیگ این حریف را با باخت روبه‌رو کرده و یک بار سپاهان را از جام حذفی کنار زده است. محرم نویدکیا هم روی نیمکت سپاهان، دو بار استقلال را شکست داده تا شرایط هر دو مربی در آستانه این مسابقه ایده‌آل به نظر برسد. تنها تقابل بین محرم و فرهاد در لیگ برتر هم با برتری تیم محرم به پایان رسیده و حالا راند تازه‌ای به این دوئل جذاب اضافه خواهد شد. سپاهان این فصل صاحب دومین خط حمله برتر لیگ است و درست مثل فصل گذشته نمایش‌های هجومی جذابی داشته و طرفدارانش را به وجد آورده است. استقلال هم با رکورد خیره‌کننده دو گل در 9 مسابقه، صاحب دومین خط دفاعی برتر لیگ بوده و عملکردی فراتر از حد انتظار را تجربه کرده است. برخورد این دو مدعی جدی در استادیوم آزادی، به شدت تماشایی خواهد بود. تیم‌هایی که مربیان‌شان همواره صاحب فکر و ایده هستند و همیشه آماده‌اند تا با نقشه‌های جذاب فنی، به طرف برد حرکت کنند. این نبرد، جنگی بر سر آینده فوتبال ایران است. دوئل بین دو مربی آینده‌دار که آرزوهای بزرگی در فوتبال ایران دارند.