آریا طاری

تبدیل شدن به تنها تیم بدون خرید در بین 16 تیم لیگ برتر فوتبال ایران، برچسب جذابی برای استقلال نیست. هر 15 تیم دیگر موفق به تقویت خودشان در بازار زمستانی نقل و انتقالات شده‌اند اما استقلال هنوز به جز قرار دادن یک بازیکن در فهرست مازاد، فعالیت دیگری نداشته است. زمان به سرعت سپری می‌شود و ساپینتو همچنان به ایده‌آل‌هایش برای استقلال نمی‌‌رسد. با این حال آبی‌ها روبه‌روی مس در کرمان، به هیچ چیز به جز بردن این مسابقه و رسیدن به همه امتیازهای آن فکر نخواهند کرد. آنها امیدوارند یک هفته بعد از شکست دادن ملوان، این سرنوشت را برای حریف کرمانی‌شان نیز تکرار کنند.

جدال رفت استقلال و مس در استادیوم آزادی، به شکل غافلگیرکننده‌ای به یک بازی نزدیک تبدیل شد. خیلی‌ها انتظار داشتند مس به راحتی قافیه را به استقلال واگذار کند. چراکه این تیم بعد از نزدیک به یک دهه به استادیوم آزادی برگشته بود و روبه‌روی هوادارهای آبی بازی می‌کرد. با این وجود چنین اتفاق رخ نداد و تیم فرزاد حسین‌خانی حتی می‌توانست از آن مسابقه امتیاز بگیرد. تنها گل بازی را نیز کوین یامگا به ثمر رساند تا دومین برد ساپینتو در استقلال را رقم بزند. حالا استقلال یکی از مدعیان قهرمانی به شمار می‌رود و مس، تیمی است که برای فرار از سقوط مبارزه می‌کند. ساپینتو به هیچ وجه نمی‌خواهد هدیه‌ای که هفته گذشته از فولاد خوزستان گرفته را پس بزند. او و تیمش فاصله زیادی با صدر جدول داشتند اما با شکست پرسپولیس، همه چیز تغییر کرد و امیدواری به اردوی استقلال برگشت. این تیم هم ملوان را با یک نتیجه بسیار خوب شکست داد و توانست هوادارانش را به آینده امیدوار کند. فرم استقلال در نبرد با ملوان، فرم بسیار خوبی بود. این تیم برای چند دقیقه تحت فشار حریف قرار گرفت اما از آن به بعد، به بازی مسلط شد و با استفاده از کانال‌های کناری و پاس‌های کات بک، حریف را به درسر انداخت. زدن چهار گل به این رقیب، یک برد بسیار روحیه‌بخش برای استقلال به شمار می‌رفت و فعلا آرامش را به اردوی این تیم برگرداند. با این وجود همه نتایج و تک تک دیدارها برای تیم ساپینتو اهمیت بسیار زیادی دارد. تیمی که اگر می‌خواهد در کورس قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر بیست و دوم باقی بماند، نباید هیچ امتیازی را به سادگی از دست بدهد. به خصوص نبرد با تیم‌هایی که در رده‌های پایین‌ جدول رده‌بندی لیگ دیده می‌شوند.

این بازی از زاویه دو مدافع میانی، نبرد جالبی خواهد بود. یک طرف، عارف غلامی است که انتظار می‌رود بعد از مدت‌ها به ترکیب اصلی استقلال برگردد. او زمان زیادی را با مصدومیت سپری کرده و حالا که سیاوش یزدانی نیز از تیم جدا شده، باید خودش را برای فیکس شدن در استقلال آماده کند. عارف فصل گذشته نیز زوج بسیار خوبی را با سیلوا شکل داده بود و حالا به دنبال تکرار نمایش‌های درخشان فصل گذشته با این بازیکن خواهد بود. در تیم مقابل هم انتظار می‌رود خرید جدید باشگاه برای قلب دفاع از ابتدا در ترکیب باشد. ران تونگیک 26 ساله، خرید جالبی برای مس کرمان بوده که شاید مشکلات دفاعی این تیم را از بین ببرد. او حتی سابقه دعوت شدن به اردوی تیم ملی استرالیا و بازی برای این تیم را نیز در کارنامه دارد و بازیکن بااستعدادی به نظر می‌رسد. خبر مهم دیگر برای دو تیم، رسیدن دو مهاجم مصدوم به این مسابقه است. دو بازیکن که در حقیقت مهم‌ترین گلزنان دو باشگاه به شمار می‌روند. در استقلال، محمد محبی با وجود مصدومیت و تعویض روبه‌روی ملوان، آسیب دیدگی را پشت سر گذاشته و در این بازی مقابل مس به میدان خواهد رفت. محبی فصل درخشانی در استقلال داشته اما در چند هفته گذشته موفق به گلزنی نشده و حالا امیدوار است که این روند را تغییر بدهد. در مس کرمان نیز شروین بزرگ بعد از روبه‌رو شدن با آسیب‌دیدگی دوباره به میادین برگشته و برابر استقلال بازی خواهد کرد. فرزاد حسین‌خانی و تیمش انگیزه‌های بسیار زیادی برای این نبرد دارند. یک برد روحیه‌بخش برابر استقلال، می‌تواند کابوس سقوط این تیم را از بین ببرد یا حداقل آن را برای مدتی به تاخیر بیندازد. این یک بازی بزرگ و بسیار کلیدی برای نارنجی‌های میزبان تلقی خواهد شد.

آخرین پیروزی مس روبه‌روی استقلال، سال 92 در جام حذفی به دست آمده است. استقلال اما در هر دو برخورد آخر با مس برنده شده و هیچ گلی نیز دریافت نکرده است. شکست هفته گذشته مس مقابل پیکان، ضربه بزرگی برای این تیم بود اما آنها برای روبه‌رو شدن با استقلال همه چیز را به فراموشی سپرده‌اند. روی کاغذ، تیم ساپینتو شانس به مراتب بیشتری برای بردن این بازی دارد. تیمی که به لحاظ فردی و تیمی، بهتر از مس به نظر می‌رسد. با این حال آنها کار ساده‌ای برای رسیدن به سه امتیاز نخواهند داشت. به ویژه با توجه به اینکه هواداران مس نیز بعد از مدت‌ها در این بازی در ورزشگاه حاضر خواهند بود.