جام، هیولا و دلار!

۲۰۲۲ یک سال فراموش ‌نشدنی برای دنیای فوتبال بود. سالی که ماجراهای خاص خودش را داشت و خاطره‌های زیادی برای اهالی این رشته ورزشی در جهان باقی گذاشت. سالی که از همان شروع تا همین آخرین روزها، سرشار از خبرهای جنجالی و باورنکردنی بود. این سال برای دو اسطوره تاریخ فوتبال، به دو شکل کاملا متفاوت به پایان رسید. لئو مسی جام جهانی را در آغوش گرفت و رونالدو راهی لیگ عربستان شد. تلخ‌ترین ماجرای فوتبالی سال نیز از دست دادن پله افسانه‌ای بود.

آریا طاری

 

باشگاه دسته دوم خریداریم!

در ادامه ماجراهای مربوط به جنگ اوکراین و روسیه، رومن آبراموویچ چاره‌ای به جز ترک چلسی نداشت. مالک روس محبوب هواداران چلسی، حتی طلبش از این باشگاه را نیز بخشید و بدون جنجال، تیم را ترک کرد. این باشگاه برای فروش به مزایده گذاشته شد و در اختیار یک مالک آمریکایی به اسم تاد بولی قرار گرفت. کسی که در یکی از اولین تصمیم‌ها، توماس توخل را برکنار کرد و گراهام پاتر را به جای او روی نیمکت تیم نشاند. این تغییر در ابعاد مختلف به ضرر چلسی شد. باشگاه استحکام همیشگی‌اش را از دست داد و یک دوران جدید را با ماجراهایی سردرگم‌کننده شروع کرد. اوضاع برای چلسی تا پایان سال اصلا خوب پیش نرفت و پاتر هنوز خودش را به عنوان یک مربی فوق‌العاده در این تیم به اثبات نرسانده است. بدون شک هیچ باشگاهی به اندازه چلسی از جنگ روسیه و اوکراین لطمه نخورد.

لئو تبدیل به اولین بازیکن در همه تاریخ شد که در همه مراحل یک دوره از جام جهانی گل می‌زند. او که تورنمنت را با یک شکست عجیب روبه‌روی عربستان شروع کرده بود، به موقع روحیه‌اش را برگرداند و رهبر یک نسل در مسیر رسیدن به یک موفقیت تاریخی شد

این رکورد اعجاب‌آور

دیدار رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان بانوان در سال 2022 به یک دلیل، تاریخی شد. بیشتر از 91 هزار نفر در این مسابقه به تماشای بازی بارسا نشستند تا رکورد تاریخ تماشاگران یک بازی بانوان در دنیای فوتبال شکسته شود. این اتفاق بزرگ در حالی رخ داد که هواداران بارسا در بسیاری از بازی‌های تیم مردان در این فصل، استادیوم را پر نمی‌کردند. بارسا از وولفسبورگ عبور کرد و به فینال لیگ قهرمانان رسید. آنها در بازی فینال برنده نشدند و جام را به دست نیاوردند اما ثبت این رکورد، اتفاق بزرگی برای باشگاه بود. اتفاقی که نشان داد نگاه به فوتبال بانوان در همه دنیا حالا دیگر حسابی متفاوت شده است.

 

یک جام دیگر برای مسی

مسی که برای مدت‌ها در انتظار بردن جام‌های ملی بود و به این هدف بزرگ دست پیدا نمی‌کرد، در سال 2022 در این زمینه فوق‌العاده نشان داد. در شرایطی که جام کنفدراسیون‌ها برگزار  نمی‌شد، قهرمان قاره اروپا در یک بازی موسوم به «فینالیسیما» روبه‌روی قهرمان آمریکای جنوبی قرار گرفت و نزدیک به 90 هزار نفر نیز در ومبلی این بازی را تماشا کردند. آرژانتین اسکالونی با شکست دادن ایتالیای مانچینی، این بازی را از آن خودش کرد تا یک جام ملی دیگر برای مسی به دست بیاید.

رئال مادرید، باز هم این تیم شگفت‌انگیز

کمی قبل از شروع تابستان 2022، رئال مادرید چهاردهمین قهرمانی‌اش در قاره اروپا را نیز جشن گرفت. مسیری که این تیم برای رسیدن به جام طی کرده بود، استثنایی و حتی باورنکردنی به نظر می‌رسید. کهکشانی‌ها بارها در آستانه حذف از تورنمنت قرار گرفتند، بارها در اوج ناامیدی بودند اما هر بار با قدرت برگشتند و حریف را کنار زدند تا در نهایت در مسابقه فینال روبه‌روی لیورپول به میدان بروند. قبل از شروع این مسابقه، خیلی‌ها باور داشتند لیورپول انتقامش را از رئال مادرید می‌گیرد و بالاخره این تیم را در فینال شکست می‌دهد اما تیم کارلتو با تنها گل وینیسیوس، حریف را شکست داد و دوباره ثابت کرد که بدون شک، پادشاه واقعی فوتبال اروپا به شمار می‌رود. رئال با این قهرمانی تاریخی، فاصله‌اش را با رقبای تعقیب کننده در قهرمانی‌های اروپا از گذشته بیشتر کرد.

کریم بنزما در سال 2022 خارق‌العاده بود و توپ طلای امسال را نیز از آن خودش کرد. او در نبردهای حساس زیادی برای رئال مادرید گلزنی کرد و یکی از بهترین‌های این سال به شمار می‌رفت

ارلینگ و سیتی، این سوپرانتقال!

در سال 2022 ارلینگ هالند بالاخره مقصدش را برای ترک دورتموند اعلام کرد. او مشتریان زیادی داشت اما تصمیم گرفت به تیم سابق پدرش یعنی منچسترسیتی برود. هالند با استقبال گرمی در سیتی روبه‌رو شد و در کم‌ترین زمان ممکن نیز خودش را در این تیم پیدا کرد. در حالی که هنوز بازی‌های بسیار زیادی در این فصل باقی مانده، هالند 20 گل در لیگ برتر به ثمر رسانده و با رکورد بهترین گلزن فصل گذشته فقط چهار گل فاصله دارد! هالند با ادامه این روند درخشان می‌تواند رکورد گلزنی در یک فصل از لیگ برتر را جابه‌جا کند. او در همه هفته‌های این فصل یک هیولای واقعی در ترکیب سیتی بوده است. بازیکنی که موقعیت گل را بو می‌کشد و به ساده‌ترین شکل ممکن از هر توپ، یک گل می‌سازد. او روزهای درخشانی را در سیتی پشت سر گذاشته و آرزوهای بزرگی با تیم گواردیولا دارد.

توپ طلا و این برنده سزاوار

کریم بنزما در سال 2022 خارق‌العاده بود و توپ طلای امسال را نیز از آن خودش کرد. او در نبردهای حساس زیادی برای رئال مادرید گلزنی کرد و یکی از بهترین‌های این سال به شمار می‌رفت. قهرمانی رئال مادرید در اروپا بدون درخشش خیره‌کننده این بازیکن، هرگز اتفاق نمی‌افتاد. وقتی روزهای پایانی رای‌گیری توپ طلا از راه رسید، همه باور داشتند که این رقابت فقط و فقط یک برنده خواهد داشت. مسی و خیلی از ستاره‌های دیگر نیز تاکید داشتند که هیچ‌کس به جز کریم بنزما شایسته بردن این جایزه نیست. او که حالا دیگر از سایه رونالدو خارج شده بود، رهبر و کاپیتان رئال مادرید بود. هرچند که بعد از بردن توپ طلا در این سال، اوضاع برایش چندان خوب پیش نرفت و نتوانست تیم ملی فرانسه را در رقابت‌های جام جهانی نیز همراهی کند. این سال برای او پایان خوبی به همراه نداشت.

کیلیان، فرزند نفت!

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های دنیای فوتبال در سال 2022، تمدید قرارداد امباپه با پی‌اس‌جی بود. او تابستان سال قبلی در یک قدمی پیوستن به مادرید قرار داشت اما چون هنوز یک سال از قراردادش باقی مانده بود، باشگاه مانع جدایی‌اش شد. ناصر الخلیفی اما بعد از پایان قرارداد امباپه با یک قرارداد اغواکننده او را در تیم نگه داشت. خیلی‌ها می‌گفتند کیلیان با این قرارداد جدید، عملا رییس و همه کاره باشگاه فرانسوی شده و حتی در مورد خرید بازیکن و انتخاب سرمربی نیز تصمیم می‌گیرد. به هر حال او قلب مادریدی‌ها را شکست و در پارک دو پرنس باقی ماند. هرچند که در طول فصل ماجراهای زیادی برایش رخ داد و گفته می‌شود او هنوز به جدایی از پاریس و حضور در رئال مادرید فکر می‌کند. مادریدی‌ها هم هنوز درها را کاملا روی این ستاره نبسته‌اند.

قطر و زمستان گرم

بدون شک مهم‌ترین اتفاق دنیای فوتبال در سال 2022، برگزاری جام جهانی بود. یک رقابت باشکوه که برای دومین بار در تاریخ به قاره آسیا آمد و برای اولین بار در خاورمیانه برگزار شد. قطری‌ها تلاش زیادی کردند تا گرانقیمت‌ترین میزبانی تاریخ این تورنمنت با هزینه 222 میلیارد یورویی، به باشکوه‌ترین شکل ممکن انجام شود. آنها حمایت قاطع رییس فیفا را نیز داشتند. مردی که مدام تاکید می‌کرد که این بهترین دوره تاریخ جام جهانی بوده است! قطری‌ها در مجموع عملکرد خوبی در این میزبانی داشتند و جام جهانی با وجود همه زمزمه‌ها و نگرانی‌ها، بدون هیچ دردسری برگزار شد. یکی از نکات جالب توجه این تورنمنت، شگفتی‌های زیادی بود که در طول آن رقم خورد. مراکش به عنوان یک تیم شگفتی‌ساز، پرتغال و اسپانیا را کنار زد تا به نیمه‌نهایی برسد. این اولین جام جهانی تاریخ با حضور 6 تیم آسیایی بود و به جز قطر، همه تیم‌های آسیایی دیگر حداقل یک برد در این جام به دست آوردند.

لئو، بهترین تاریخ

با پر کردن آخرین جای خالی در بین افتخارات بزرگ، لئو مسی بالاخره به همه مقایسه‌ها بین خودش و دیگران پایان داد. او مهم‌ترین ستاره تیمی بود که توانست روی قله فوتبال دنیا قرار بگیرد. مسی قبل از این چهار بار در جام‌های جهانی شرکت کرده بود و حتی به فینال هم رسیده بود اما این اولین قهرمانی او در دنیا بود که با درخششی خیره‌کننده در همه مراحل به دست آمد. لئو تبدیل به اولین بازیکن در همه تاریخ شد که در همه مراحل یک دوره از جام جهانی گل می‌زند. او که تورنمنت را با یک شکست عجیب روبه‌روی عربستان شروع کرده بود، به موقع روحیه‌اش را برگرداند و رهبر یک نسل در مسیر رسیدن به یک موفقیت تاریخی شد. او سومین قهرمانی تاریخ آرژانتین در جام جهانی را به دست آورد تا درست مثل دیگو مارادونا برنده یک دوره از جام جهانی شده باشد. کاری که لئو در این تیم انجام داد، شگفت‌انگیز بود. او تقریبا در همه بازی‌های آرژانتین در این تورنمنت بهترین بازیکن زمین شد و در فینال نیز علاوه بر زدن دو گل، پنالتی‌اش را به خوبی به تور دروازه حریف رساند و در مجموع یک تورنمنت خارق‌العاده را سپری کرد. این بهترین جام جهانی مسی بود. بازیکنی که تا آخرین روز سال 2022 نیز در حال جشن گرفتن این قهرمانی بود.

کریس و انتقالی دیوانه‌وار

یکی از آخرین خبرهای مهم سال 2022 که دنیای فوتبال را هم به شدت تکان داد، انتقال کریس رونالدو به آسیا و پیوستن این ستاره بزرگ به باشگاه النصر بود. خبری که در نگاه اول شبیه یک شوخی به نظر می‌رسید اما ظاهرا پول هر چیزی را ممکن می‌کند. آقای گل لیگ قهرمانان به شکل ناباورانه‌ای از اروپا جدا شد و حالا به دیوار زرد فوتبال عربستان پیوست تا یک نصراوی باشد. در مجموع 2022 یکی از بدترین سال‌های زندگی ورزشی رونالدو بود. سالی که در آن با مدیران و مربیان یونایتد به بن‌بست رسید و بعد از انجام مصاحبه‌ای آتشین علیه آنها، تیم را ترک کرد. سالی که در آن کریس در رقابت‌های جام جهانی به نیمکت دوخته شد و در نهایت با اشک از این مسابقه‌ها رفت. او البته در این سال به شدت ثروتمندتر شد. چراکه سنگین‌ترین قرارداد تاریخ را با دستمزد سالانه 200 میلیون یورو امضا کرد اما پایان داستان این سوپراستار و فوتبال اروپا، به شدت غم‌انگیز به نظر می‌رسید.