وقت نواخته شدن ضربه پنالتی لئو مسی، کارگردان تلویزیونی بازی، تصویر لوکا مودریچ را درست در نمای پشت سر این ستاره قرار داد. کارگردان انگار قصد داشت با این قاب هوشمندانه، این صحنه را تقابلی بین این دو نفر معرفی کند. درست همان‌طور که این بازی، نوعی نبرد بین دو نفر از بهترین بازیکنان شماره 10 جهان بود. این بازی در نهایت به سود مسی تمام شد. درست برخلاف دیدار دور گروهی چهار سال قبل که با برتری مطلق کروات‌ها به پایان رسیده بود.

لئو مسی و تیمش در این مسابقه، آماده‌تر بودند. انگار فشار دو بازی سنگین گذشته، روی قرمز و سفیدها به شدت تاثیر گذاشته بود. با این حال هیچ دلیلی برای شرمساری کروات‌‌ها وجود ندارد. مودریچ در این بازی، همه تلاش‌اش را کرد تا یک نمایش غرورآمیز دیگر برای کشورش داشته باشد اما در نهایت به هدف دلخواهش نرسید. با این حال او در زمان تعویض‌شدن، حتی از سوی آرژانتینی‌ها نیز مورد تشویق قرار گرفت.

همه می‌دانستند که مودریچ باز هم با همه وجود برای تیم ملی بازی کرده و همه داشته‌هایش را در زمین به نمایش گذاشته است. لوکا بدون تردید بهترین بازیکن تاریخ کرواسی به حساب می‌آید. فوتبالیستی از یک کشور کم‌جمعیت که به بلندترین و افتخارآمیزترین قله‌های فوتبال در دنیا رسیده است. او حتی در 37 سالگی نیز هنوز می‌تواند با یک پاس جریان بازی را تغییر دهد. رسیدن به دو نیمه‌نهایی جام جهانی برای کشوری کوچک مثل کرواسی و همچنین تجربه یک بار بازی در فینال، ماجرایی است که هرگز فراموش نخواهد شد. وقت برداشتن آخرین قدم‌ها برای ترک زمین بعد از تعویض، خیلی‌ها نوشتند که او برای آخرین بار در یک بازی جام جهانی دیده شده اما نباید فراموش کرد که برای او و کرواسی، هنوز یک مسابقه دیگر هم باقی مانده است.

او و تیمش شنبه برای رسیدن به سکوی سوم دنیا بازی خواهند کرد. افتخاری که یک بار در سال 98 برای کرواسی به دست آمده و اصلا بعید نیست که در قطر تکرار شود. شاید بعد از این جام، لوکیتا از تیم ملی برود اما داستان او و کرواسی ادامه خواهد داشت. مودریچ هم می‌تواند در قامت یک مربی برای کرواسی آینده بسازد و هم می‌‌تواند استعدادهای تازه و جوان را در فوتبال کرواسی کشف کند. اینکه او تا این اندازه در بین کروات‌ها محبوب است، فقط به ماجرای درخشش فنی‌اش در تیم ملی برنمی‌گردد.

لوکا به لحاظ اخلاقی همیشه یک الگوی بسیار بزرگ بوده و هیچ‌وقت از چارچوب‌های اخلاقی مدنظرش خارج نشده است. او نه موقع تعویض‌ها عصبانی می‌شود و نه حتی در روز شکست با بازیکنان حریف درگیری ایجاد می‌کند. مرد آرام و هنرمند خط هافبک کرواسی، بعد از دو برد گذشته تیمش در پنالتی‌ها حتی زودتر از جشن گرفتن با مهره‌های خودی، به سراغ رقبا می‌رفت تا به آنها روحیه بدهد. او این بار هم خیلی زود به  سراغ مسی و دیگران رفت و آنها را مستقیما مورد تمجید قرار داد. به همین خاطر است که حتی هواداران تیم‌های رقیب نیز لوکیتا را دوست دارند و به معنی واقعی کلمه به او عشق می‌ورزند.