آریا طاری

آخرین بازی هفته چهاردهم لیگ برتر، یک برخورد تماشایی بین پرسپولیس و گل گهر خواهد بود. یک نبرد دیدنی بین یحیی و قلعه‌نویی که بدون شک لحظات جذابی برای هواداران فوتبال می‌سازد. گل گهر در این فصل یکی از تیم‌های سرگرم‌کننده لیگ بوده و نمایش‌های خوبی داشته و پرسپولیس نیز همیشه یکی از مدعیان جدی قهرمانی است. به نظر می‌رسد فاصله کم دو تیم در صدر جدول، این رقابت را حساس‌تر نیز خواهد کرد. این یک بازی بسیار تعیین‌کننده در مسیر صدرنشینی رقابت‌های لیگ برتر خواهد بود.

گل گهر و پرسپولیس در حالی به مصاف هم می‌روند که به لحاظ فنی، از بهترین تیم‌های این فصل لیگ برتر هستند. تیم‌هایی که قهرمانی را می‌خواهند و بدون شک جای مهمی در بین تیم‌های مدعی در رقابت‌های این فصل از لیگ برتر دارند. گل گهر از زمان حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت این تیم، موفق به شکست دادن پرسپولیس نشده است. فصل گذشته هر دو مسابقه دو تیم با نتیجه مشابه یک-یک به پایان رسید و دو سال قبل، قرمزها کاملا موفق‌تر ظاهر شدند و در دو بازی هشت بار دروازه حریف سیرجانی‌شان را باز کردند. این بازی اما یک نبرد بسیار سخت و نزدیک خواهد بود. چراکه گل گهر در خانه همیشه تیم محکمی بوده است. تیم قلعه‌نویی البته در این فصل یک ماجرای عجیب را پشت سر گذاشته است. هر دو شکست این فصل آنها به دیدارهای خانگی برمی‌گردد و این تیم در این فصل هرگز بیرون از سیرجان شکست نخورده است. این ویژگی جالبی است که در پرسپولیس هم دیده می‌شود. چراکه تنها شکست فصل تیم یحیی نیز در آزادی اتفاق افتاده است.

گل گهر در خانه، در لحظات پایانی با یک پنالتی به استقلال باخته و بازی مقابل نساجی را نیز واگذار کرده است. با این حال تیم قلعه‌نویی این اواخر نتایج بسیار خوبی گرفته و در دو دیدار آخر، هوادار و فولاد را شکست داده است. دو برد مهمی که از این تیم یک مدعی برای فصل جدید ساخته است. با این حال نبرد آخر آنها با آلومینیوم به خاطر شرایط جوی لغو شد و این تیم با یک هفته استراحت به استقبال دیدار با پرسپولیس خواهد آمد.

گل گهر به لحاظ هجومی بهترین تیم رقابت‌های لیگ برتر بوده است. این تیم در این فصل 19 گل به ثمر رسانده و هیچ تیمی نتوانسته در این فصل بیشتر از این گل بزند. تیم یحیی با یک بازی بیشتر نسبت به گل گهر، 6 گل کم‌تر از این تیم زده است. در مقابل اما شرایط دو تیم به لحاظ دفاعی قابل مقایسه به نظر نمی‌رسد. قرمزها در این فصل فقط پنج گل دریافت کرده‌اند و این آمار برای گل گهر 10 گل خورده است.

بهترین اتفاق برای پرسپولیس در جریان این نبرد دشوار، در اختیار داشتن گئورگی گولسیانی است. در جریان مسابقه قبلی گفته می‌شد که مدافع گرجستانی محروم شده اما استعلام از سازمان لیگ نشان داد که این بازیکن محروم نیست و در این فصل سه بار اخطار گرفته است. در صورت غیبت گئورگی، کار برای سرخ‌ها بسیار دشوار می‌شد. چراکه اساسا تیم‌های قلعه‌نویی متخصص بازی هوایی و ارسال‌های بلند هستند و ستاره‌هایی مثل کی‌روش استنلی و مرتضی تبریزی روی هوا بسیار خوب کار می‌کنند. مهم‌ترین وظیفه مدافع خارجی قرمزها در این نبرد، متوقف کردن حریف روی دوئل‌های هوایی خواهد بود. شیخ دیاباته همانند چند دیدار گذشته به این مسابقه نیز نمی‌رسد و گفته می‌شد که امید عالیشاه نیز در آخرین جلسه‌های تمرینی آسیب دیده است. به نظر می‌رسد این بار یحیی تصمیم دیگری بگیرد و بالاخره بعد از چند مسابقه با یک مهاجم نوک تخصصی به میدان برود. شاید این مربی این بار عبدی یا پاکدل را در ترکیب ثابت تیمش قرار بدهد. گل گهر برای جدال امروز، نفرات باانگیزه زیادی دارد. از رضا شکاری که یکی از بهترین‌های این فصل لیگ برتر بوده تا مرتضی تبریزی که بعد از مدت‌ها انتظار دوباره به فرم دلخواه برگشته و این روزها به یکی از نفرات مهم تیمش تبدیل شده است. از امین قاسمی‌نژاد که بعد از حضور ناموفق در استقلال، در گل گهر احیا شده تا آرمین سهرابیان که قبل از جام جهانی در اردوهای تیم ملی حاضر بوده است. محسن فروزان تقریبا همیشه روبه‌روی پرسپولیس، یکی از بهترین نمایش‌های ممکن را داشته است.

این بازی، تاثیر زیادی در معادله‌های صدرنشینی و البته قهرمانی نیم‌فصل خواهد داشت. اگر پرسپولیس موفق به شکست دادن گل گهر شود، 29 امتیازی می‌شود و در صورت پیروزی در آخرین دیدار نیم‌فصل شانس اول قهرمانی خواهد بود. گل گهر اما در صورت پیروزی در این جدال 27 امتیازی می‌شود و هنوز دو بازی تا پایان نیم‌فصل فاصله دارد. در حقیقت به نظر می‌رسد بردن این بازی می‌تواند تیم قلعه‌نویی را در مسیر خلق یکی از موفق‌ترین نیم‌فصل‌های یک باشگاه در تاریخ لیگ برتر قرار بدهد. این حساسیت فزاینده شاید هر دو مربی را در جریان این بازی، وابسته به احتیاط و کمی دست به عصا کند.