لیگ پرهزینه و پرسروصدای بیست و دوم، مطابق انتظار شروع بسیار خوبی داشت و تیم‌ها شروع جذابی برای این فصل ساختند. بازگشت هوادارها و حضور بانوان روی سکوها نیز طراوت خاصی به این فصل داد. کیفیت این دوره لیگ اما درست از زمان خاموشی دوباره ورزشگاه‌ها به دلیل مسائل اخیر، دچار افت فاحش شد. با این وجود در مجموع لیگ خوبی را سپری کرده‌ایم. این لیگ ستاره‌هایی هم داشته که در طول فصل عملکرد درخشانی را از خودشان به نمایش گذاشته‌اند. بازیکنانی که اگر کنار هم در یک ترکیب فرضی قرار بگیرند، قادرند هر حریفی را در فوتبال ایران تار و مار کنند.

آریا طاری

 

حسین پورحمیدی (آلومینیوم اراک)

شاید خیلی‌ها روی علیرضا بیرانوند به عنوان بهترین گلر این 11 هفته اتفاق نظر داشته باشند. شاید هم خیلی‌ها از سیدحسین حسینی یا محمدرضا اخباری به عنوان بهترین سنگربان فصل تا این هفته نام ببرند. در شایستگی همه این بازیکن‌ها تردیدی نیست اما کاری که حسین پورحمیدی در این فصل انجام داده، غافلگیرکننده به نظر می‌رسد. گلری که بدون داشتن ستاره‌های دفاعی استقلال یا پرسپولیس، هفت کلین‌شیت انجام داده و حتی در تعداد سیوهای موفق از بیرو پیشی گرفته است. این 11 هفته برای سنگربان آلومینیوم رویایی طی شده است. بازیکنی که شاید اگر ترافیک شدید خط دروازه تیم ملی نبود، حداقل می‌توانست در مینی‌کمپ‌های کارلوس کی‌روش حاضر شود. عملکرد او در این فصل، درخشان بوده و پورحمیدی شایسته ایستادن درون دروازه تیم منتخب لیگ برتر قبل از

تعطیلات است.

گئورگی گولسیانی (پرسپولیس)

خیلی زود در پرسپولیس جا افتاد و از همان هفته اول به یک ستاره مهم برای این تیم تبدیل شد. گولسیانی تکل‌های دقیق را به قلب دفاع پرسپولیس اضافه کرد. چیزی که در چند فصل گذشته کمبودش احساس می‌شد. او بهترین مهره دفاعی این فصل تیم یحیی بوده است. یک مدافع همیشه مطمئن که نوسان کمی در زمین دارد و همیشه سطح خوب خودش را در ترکیب سرخ‌ها حفظ می‌کند. او در شروع آنقدر مسلط نشان داده که انگار چند فصل است که برای پرسپولیس به میدان می‌رود.

وحید محمدزاده (آلومینیوم اراک)

خلق آمار رویایی آلومینیوم در خط دفاعی، بدون درخشش بازیکن سابق ذوب ممکن نمی‌شد. مدافعی که هم پنالتی‌زن اول آلومینیوم بوده، هم اولین گل سه امتیازی خانگی این فصل تیم را به ثمر رسانده و هم در دفاع، بی‌نقص ظاهر شده است. با این سطح از آمادگی، کار باشگاه اراکی برای حفظ این بازیکن در نیم‌فصل بسیار دشوار خواهد بود. مهدی رحمتی برای ادامه لیگ بیست و دوم روی محمدزاده حساب ویژه‌ای باز می‌کند.

رامین رضاییان (سپاهان)

وقتی در فهرست خروج پرسپولیس قرار گرفت و به سپاهان رفت، کوهی از انگیزه بود و این انگیزه را از همان هفته اول با باز کردن دروازه استقلال در آزادی نمایان کرد. رامین فصل فوق‌العاده‌ای در سپاهان داشته و این فصل بعد از مدت‌ها غیبت، توانسته به تیم ملی نیز برگردد. رضاییان هم روی ضربه‌های ایستگاهی و هم روی سانترها، عملکردی کم‌نظیر در تیم مورایس داشته و کار کردن با این مربی هم برای او تجربه خوبی بوده است. بیهوده نیست که رامین پیراهن شماره 9 سپاهان را به تن می‌کند. او هجومی‌ترین مدافع راست این فصل فوتبال ایران است. البته که جانشین این بازیکن در پرسپولیس هم خوب کار کرده و پاس گل‌های زیادی داده اما رضاییان، یک سروگردن بالاتر از همه مدافعان راست این فصل فوتبال ایران بوده است.

ابوالفضل جلالی (استقلال)

با نظر فرهاد مجیدی راهی استقلال شد اما مصدومیت اجازه نداد در فصل گذشته درخشش خاصی داشته باشد. جلالی اما در تیم ساپینتو به مهره ثابت خط دفاعی استقلال تبدیل شد و حتی در اردوی تیم ملی روبه‌روی اروگوئه نیز به میدان رفت. این بازیکن البته دوباره با مصدومیت مواجه شد تا هفته‌های پایانی نیم‌فصل را از دست بدهد. با این وجود او بهترین مدافع چپ در این 11 هفته بوده است. بازیکنی که مزد بازی‌های خوبش را با حضور در تیم ملی گرفته است.

مهرداد عبدی (نساجی)

هافبک میانی نساجی، متخصص به ثمر رساندن گل‌های حساس برای این تیم است. با این وجود قرار گرفتن او در این فهرست، ارتباطی به این گل‌ها ندارد. عبدی در این فصل نقش بسیار مهمی را در ساخت بازی تیم مطهری بر عهده گرفته و با پاس‌های قطری بلند، دائما بازیکنان کناری تیم را صاحب توپ می‌کند. او یکی از بدون جانشین‌ترین بازیکنان نساجی است و در این فصل توانسته عملکرد بسیار خوبی در این تیم داشته باشد.

ریکاردو آلوز (تراکتور)

هفت پاس گل در 11 هفته، عددی نیست که به سادگی خلق شود. ریکاردو آلوز نه فقط هواداران تراکتور، که همه هواداران فوتبال ایران را شگفت‌زده کرده است. ریکاردو عالی کرنر می‌زند اما به جز کرنرهای دقیق، روی پاس‌های عمقی نیز یک فوتبالیست باهوش و مدرن نشان می‌دهد. او به جز این هفت پاس گل، تاثیرات عمیق دیگری نیز روی سبک بازی تیم بردی‌اف گذاشته و موقعیت‌های زیاد دیگری هم برای هم‌تیمی‌ها خلق کرده است. ریکاردو فوتبالیست بسیار باکیفیتی به نظر می‌رسد و حتی می‌تواند بهترین بازیکن خارجی این روزهای فوتبال ایران لقب بگیرد. بردی‌اف که قبلا تجربه همکاری با این بازیکن را داشته، در تراکتور به بهترین شکل ممکن از او بازی گرفته و حالا کاملا از این انتخاب راضی به نظر می‌رسد.

رضا شکاری (گل گهر سیرجان)

زیر نظر قلعه‌نویی به خوبی احیا شده و حالا بهترین فصل حضورش در لیگ را سپری می‌کند. شکاری یک مهره بسیار کلیدی برای گل گهر به شمار می‌رود. بازیکنی که فصل گذشته مهاجم کاذب تیمش بود، حالا کمی در زمین عقب رفته تا در پست دلخواهش برای نساجی توپ بزند. کیفیت شکاری در این فصل، مثال‌زدنی بوده است .

یورگن لوکادیا (پرسپولیس)

اصرار و پافشاری یحیی برای جذب این مهاجم در شروع فصل، نتیجه داد. او با وجود اضافه وزن آشکاری که داشت، از همان ابتدا کلاس بازی‌اش را به رخ همه مهاجمان فوتبال ایران کشید. بازیکنی که با کم‌ترین ضرب ممکن، بیشترین استفاده ممکن را از توپ می‌برد و یک فوتبالیست کاملا مدرن و امروزی به حساب می‌آید. یورگن وضعیت خط حمله پرسپولیس را به قبل و بعد از خودش اضافه کرده بود. تیمی که در دو هفته اول لیگ حتی نتوانسته بود یک گل هم به ثمر برساند، با حضور او احیا شد. این بازیکن تا امروز به تنهایی چهار گل سه امتیازی برای تیمش زده و یکی از بهترین بازیکنان این فصل فوتبال ایران بوده است. بازیکن فرصت‌طلبی که در چند بازی کلیدی، ورق را به سود پرسپولیس برگردانده و همه چیز را به نفع یحیی و تیمش تغییر داده است. بدون شک گل‌محمدی به شدت از خرید این ستاره راضی

به نظر می‌رسد.

محمد عباس‌زاده (تراکتور)

آمدن بردی‌اف به تراکتور بیشتر از همه بازیکنان سابق این تیم، به سود عباس‌زاده شده است. گلری که همین تابستان در آستانه ترک باشگاه بود اما ماند و حالا با 6 گل در 11 بازی، فرم بسیار خوبی دارد. البته که هت‌تریک روبه‌روی نفت مسجدسلیمان تاثیر زیادی در ساختن این آمار داشته است. با این حال شکی نیست که عباس‌زاده با ظاهر سامورایی‌اش، یک فصل عالی را پشت سر گذاشته و شاید این بهترین فصل حضورش در لیگ برتر باشد. برای رسیدن به این نقطه البته او هنوز باید چند نمایش درخشان دیگر در لیگ برتر داشته باشد. فعلا در تبریز همه چیز برای این مهاجم خوب پیش می‌رود. خرید منصوریان برای تراکتور، حالا در تیم قربان بردی‌اف می‌درخشد.

محمد محبی (استقلال)

خیلی دیر به استقلال ملحق شد و خیلی زود خودش را در این تیم نشان داد. محبی یک ستاره تمام‌عیار برای ساپینتو بوده و نیمکت‌نشینی در پرتغال، اصلا کیفیت بازی‌اش را تغییر نداده است. او به محض حضور در ترکیب آبی‌ها، درخشش را شروع کرده و حالا با چهار گل زده، بهترین گلزن فصل استقلال به شمار می‌رود. این در حالی است که سایر مهره‌های هجومی استقلال در این فصل اصلا در گلزنی موفق نبوده‌اند. شهباززاده، پیمان بابایی و مهدی قایدی در این فصل مجموعا سه گل به ثمر رسانده‌اند و محبی به تنهایی از همه آنها جلوتر است. درخشش در استقلال، محبی را در یک قدمی حضور در جام جهانی نیز قرار داده است.