به نظر می‌رسد پنجره نقل و انتقالاتی شلوغی در نیم‌فصل انتظار استقلالی‌ها را خواهد کشید. همان‌طور که بارها در شروع فصل نیز گفته شده بود، استقلال به خوبی بسته نشده، تعادل درستی ندارد و اصلا بالانس نیست.

یکی از جدایی‌های احتمالی باشگاه در زمستان، سجاد شهباززاده خواهد بود. بازیکنی که این روزها اصلا فرصت بازی در ترکیب تیم را به دست نمی‌آورد. در شروع فصل، برچسب‌هایی مثل آقای گل دو فصل قبل لیگ برتر و ستاره سابق استقلال، موجب می‌شد ساپینتو به سجاد بازی بدهد اما نمایش‌های این مهاجم بسیار ضعیف بود و او حالا دیگر جایی در ترکیب آبی‌ها ندارد.

خرید سجاد از همان ابتدا هم یک تصمیم عجیب و شتاب‌زده بود. استقلالی‌ها فقط برای جلوگیری از رفتن این بازیکن به پرسپولیس، اقدام به خرید او کردند. ثمره تصمیم‌هایی نظیر جذب شهباززاده و تمدید قرارداد مطهری، از دست دادن کاوه رضایی بود. مهاجمی که در شروع فصل با استقلال به توافق کامل رسید اما باشگاه نتوانست نامش را در فهرست نهایی ثبت کند.

در خط حمله، خرید محبی خرید بسیار خوبی به نظر می‌رسید اما مدیرعامل جدید باشگاه استقلال از بدهی سنگین آبی‌ها به باشگاه سانتاکلارا برای حفظ محبی خبر داده است. اگر ادعای فتح‌الله‌زاده در مورد بدهی 30 میلیاردی استقلال به سانتاکلارا درست باشد، یک فاجعه بزرگ برای این باشگاه رخ داده است.

چطور می‌شود برای خرید قرضی یک بازیکن، چنین رقمی پرداخت کرد؟ ظاهرا باشگاه‌های پرتغالی هم دیگر راه درآمدزایی از فوتبال ایران را یاد گرفته‌اند. آنها هر سال یک بازیکن ایرانی می‌خرند و او را با رقمی حتی بیشتر از رقم خرید قرض می‌دهند. در این صورت بعد از یک فصل باشگاه هم بازیکنش را پس گرفته و هم از این راه سود به دست آورده است!

قاعده خرید بازیکن در فوتبال ایران، هنوز هم کاملا اشتباهی است. باشگاه استقلال این فصل در این زمینه سرآمد بوده و مرتکب اشتباه‌های زیادی شده است. همین باشگاه فصل گذشته مهدی قایدی را در اوج و در بهترین فرم ممکن، در اختیار الاهلی امارات قرار داد.  

قایدی در الاهلی آماده نشان نداد و فصل خوبی را در این تیم سپری نکرد. استقلال اما در این فصل دوباره به سراغ او رفت و با یک قرارداد قرضی بازیکن سابق خودش را به خدمت گرفت. این یک بازی برد-برد برای باشگاه اماراتی بود.

اگر قایدی می‌درخشید، دوباره در اوج آمادگی به الاهلی برمی‌گشت و قیمتش بالاتر می‌رفت و اگر هم ناآماده ظاهر می‌شد، دستمزدش برای این فصل را باشگاه استقلال داده بود. قایدی تا امروز فصل ناامیدکننده‌ای را در استقلال پشت سر گذاشته است. تا زمانی که روند خرید بازیکن در فوتبال ایران به طور کامل اصلاح نشود، امیدی به بهبود شرایط این فوتبال نخواهد بود.

این اشتباه‌ها در درازمدت باشگاه‌های فوتبال را به مجموعه‌هایی بدهکار با مشکلات بسیار بزرگ تبدیل خواهند کرد. تیم‌هایی که در ظاهر برای رفع نیازشان خرید می‌کنند اما در واقعیت با شلختگی در خریدها و امضای قراردادهای بد، خودشان را به بحران می‌کشانند و با چالش‌های بزرگی روبه‌رو می‌شوند.