آریا رهنورد

لید: ورزشگاه آزادی، امروز میزبان نبرد پرسپولیس و مس رفسنجان خواهد بود. یک جدال تاکتیکی بین پسران یحیی با شاگردان ربیعی. قرمزها یکی از سه تیم 15 امتیازی لیگ برتر هستند و مس رفسنجان تا امروز یکی از تیم‌های بی‌شکست این فصل بوده است. نقطه اشتراک هر دو تیم، ناراضی بودن از ستاره‌های خط حمله به خصوص در هفته‌های گذشته است. این بازی برای هر دو تیم اهمیت زیادی دارد. قرمزها با بردن مس، در کورس صدرنشینی می‌مانند و مس در صورت بردن این جدال، امتیازهایش را به پرسپولیس می‌رساند.

 

گذشته به سود پرسپولیس

مس حالا سومین سال حضور در سطح اول فوتبال ایران را پشت سر می‌گذارد. آنها در دو فصل گذشته سه بار روبه‌روی قرمزها شکست خورده‌اند و یک بار نیز با این تیم به تساوی رسیده‌اند. مس رفسنجان در طول تاریخش هرگز موفق به بردن پرسپولیس نشده است. یک دهه قبل نیز جدال دو تیم در جام حذفی به سود سرخ‌ها تمام شده بود. نکته جالب در مورد برخوردهای لیگ برتری دو تیم، درخشش بازیکنی است که این روزها در پرسپولیس به حاشیه رانده شده است. مهدی عبدی در این دو سال، سه گل به مس رفسنجان زده و گلزن‌ترین بازیکن پرسپولیس مقابل این تیم بوده است. او در آخرین نبرد دو تیم که با برتری سه-یک پرسپولیس همراه شد، توانست روبه‌روی مس دبل کند. عبدی این روزها به نیمکت پرسپولیس دوخته شده است. او این هفته کمی هم احساس درد داشته و به همین خاطر دیدار امروز با مس را از دست خواهد داد. حامد پاکدل که در فهرست 18 نفره تیم برای نبرد قبلی حضور نداشت، برای این دیدار در غیاب عبدی به لیست برمی‌گردد.

 

این تیم نمی‌بازد

مهم‌ترین نکته در مورد مس رفسنجان، بدون شکست بودن این تیم در لیگ برتر است. آنها در هشت هفته گذشته حتی یک بار هم بازنده نبوده‌اند و از این حیث در کنار تیم‌هایی مثل فولاد  و ذوب‌آهن دیده می‌شوند. مس یکی از تیم‌هایی است که در این فصل متخصص گرفتن تساوی بوده‌اند. این تیم در هشت هفته، 6 بار مساوی کرده و دو بار هم برنده بوده است. تراکتور و هوادار، تنها قربانیان این فصل مس رفسنجان هستند. این تیم تا اینجای فصل در جدال‌های خارج از خانه هرگز نتیجه‌ای به جز تساوی به دست نیاورده است. تیم ربیعی به جز یک مسابقه، در هیچ نبرد دیگری بیشتر از یک گل به ثمر نرسانده است. به نظر می‌رسد رسیدن به یک تساوی و حفظ روند بی‌شکستی در لیگ برتر، یک هدف مهم در بازی امروز آزادی برای این تیم باشد.

 

نگرانی برای گل نزن‌ها!

پرسپولیس تا دو هفته قبل، روند گلزنی بسیار خوبی را شروع کرده بود اما دوباره به تنظیمات کارخانه برگشت و درست مثل شروع فصل، دو هفته بدون گل را پشت سر گذاشت. لوکادیا در دو نبرد قبلی روبه‌روی تراکتور و سپاهان، کم فروغ ظاهر شده است. هرچند که رقبای پرسپولیس هم در این دو بازی، تیم‌های بسیار سرسختی بوده‌اند. به نظر می‌رسد لوکادیا در خط حمله، مکمل مناسبی ندارد و این تنها بودن برایش کمی آزاردهنده شده است. به هر حال قرمزها برای ماندن در کورس، باید به مسیر گلزنی برگردند. اوضاع برای مس رفسنجان نیز در گلزنی اصلا خوب نیست. آنها ابتدای فصل شیمبا را جذب کردند و با وجود علاقه منشا به پرسپولیس، این بازیکن را در تیم‌شان نگه داشتند. همه انتظار داشتند این زوج کولاک کنند اما این دو نفر که هر دو سابقه آقای گلی فوتبال ایران را دارند، در این فصل اصلا خوب ظاهر نشده‌اند. مس تا اینجا موقعیت‌سوزترین تیم این فصل لیگ برتر بوده است. هرچند که در مسابقه قبلی نیز فراز امامعلی سه موقعیت مسلم گلزنی را از دست داد تا شاید در دیدار امروز دیگر جانشین منشا نباشد. مس در هشت مسابقه این فصل فقط پنج گل زده و از این حیث آمار ناامیدکننده‌ای داشته است. آنها در همین لیگ سابقه گل نزدن در چهار مسابقه متوالی را نیز دارند اما در سه هفته اخیر، حداقل یک گل به رقبا زده‌اند.

 

بازگشت به آزادی

این بازی، برخورد دوباره‌ای بین دو ستاره سابق پرسپولیس با این تیم است. حامد لک شروع بسیار خوبی در جمع قرمزها داشت و با این تیم به فینال آسیا رسید اما به مرور زمان دچار افت وحشتناکی شد و سرانجام با وجود تمدید قرارداد، در فهرست مازاد قرار گرفت. او این فصل در مس، بسیار خوب و بی‌اشتباه ظاهر شده است. گادوین منشا نیز خاطره‌های بسیار خوبی از دوران پرسپولیس دارد و حتی با وجود رفتن به استقلال، چهره منفوری در بین هواداران قرمزها نیست. اگر هوادار در ورزشگاه حضور داشت، تماشای برخورد با این دو بازیکن از سوی سکوها جالب به نظر می‌رسید.

 

نگاهی به ترکیب‌ها

پرسپولیس برای این مسابقه، از بیرو روی خط دروازه استفاده می‌کند. ترکیب خط دفاعی این تیم هم مثل همیشه با دانیال، مرتضی، گولسیانی و علی نعمتی شکل می‌گیرد. در خط میانی و در غیاب سرلک مصدوم، احتمالا از کمال کامیابی‌نیا استفاده خواهد شد. مهدی ترابی، سعید صادقی و اسدبیگی در کنار محمد عمری، گزینه‌های دیگر تیم برای خط هافبک هستند و لوکادیا احتمالا تنها مهاجم مرکزی تیم خواهد بود. مس نیز با حامد لک روی خط دروازه بازی می‌کند. حسینی، کریم‌زاده، تیموری و سلیمان‌زاده اعضای خط دفاعی این تیم هستند. باهیا، فرشید باقری، آذرباد  و شاهین توکلی در خط حمله مس دیده می‌شوند. انتظار می‌رود ربیعی در بازی امروز از ابتدا به زوج شیمبا و منشا بازی بدهد.

 

سوتیتر: مس حالا سومین سال حضور در سطح اول فوتبال ایران را پشت سر می‌گذارد. آنها در دو فصل گذشته سه بار روبه‌روی قرمزها شکست خورده‌اند و یک بار نیز با این تیم به تساوی رسیده‌اند