امپراتور، شهریار و پروفسور!

نیم‌فصل اول لیگ برتر هجدهم روز شنبه رسما با مسابقه استقلال خوزستان و سپاهان به پایان می‌رسد و پس از آن دوران نسبتا طولانی تعطیلات آغاز خواهد شد. آخرین جمعه نیم‌فصل اما جدال‌های جذابی را مقابل هواداران فوتبال قرار خواهد داد. نبردهایی در تبریز، آبادان و البته ورزشگاه آزادی تهران که نقش مهمی در شکل دادن جدول نهایی نیم‌فصل ایفا خواهند کرد. افشین قطبی این هفته برای اولین بار از زمان بازگشت به فوتبال ایران، روی نیمکت‌های لیگ برتر دیده خواهد شد. موضوعی که می‌تواند یکی از جذابیت‌های بزرگ نبردهای امروز باشد.

آریا طاری

قطبی- دژاگه با بلیت 500 تومانی!

اولین مسابقه افشین قطبی به عنوان سرمربی فولاد، یک تجربه به شدت دشوار در ورزشگاه یادگار امام خواهد بود. او در روزهای گذشته فرصت چندانی برای ایجاد تغییر بزرگ تاکتیکی در فولاد نداشته اما تلاش زیادی به خرج داده تا تیمش را به لحاظ روحی در شرایط ایده‌آل قرار بدهد. جذاب‌ترین تقابل این بازی، برخورد افشین با اشکان دژاگه است. امپراتور در روزهای حضور روی نیمکت تیم ملی، تلاش بسیار زیادی به خرج داد تا اشکان را برای انتخاب ایران مجاب کند اما این بازیکن سرانجام حاضر نشد برای این مربی به میدان برود. اشه بالاخره در دوران کی‌روش لباس تیم ملی را بر تن کرد و چندین سال بعد در لیگ برتر ایران حاضر شد. قطبی که از فوتبال ایران دور بود نیز بالاخره برگشت تا حالا همه در انتظار تماشای نبرد بین این دو نفر باشند. بعید نیست همه سکوهای ورزشگاه یادگار در این جدال پر از تماشاگر شوند. مالک تراکتورسازی قیمت بلیت‌های مسابقه را 500 تومان در نظر گرفته و این موضوع بهانه خوبی برای استقبال از تیم محمد تقوی خواهد بود. این تیم پرستاره هنوز در خط حمله مشکلاتی دارد اما در صورت پیروزی در مسابقه امروز و متوقف شدن پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، می‌تواند نیم‌فصل را در جایگاه عالی سوم به پایان برساند. تراکتور در این فصل تنها دو بار شکست خورده و در پنج بازی گذشته، چهار پیروزی و یک تساوی به دست آورده است. فولاد خوزستان اما در 14 بازی گذشته، تنها 15 امتیاز جمع کرده و در 10 هفته گذشته، فقط «یک بار» برنده بوده است. قبل از بازی، آمار کاملا به سود تراکتورسازی است اما شاید شوک نیمکت فولاد، تعادل را در مسابقه برقرار کند.

دایی-ترابی  این خط پایان است

علی دایی و تیمش در حالی برای جدال با صنعت نفت آبادان به برزیل برمی‌گردند که چند روز قبل در همین ورزشگاه، نفت را شکست دادند و این تیم را به طرف خروجی‌های جدول جام حذفی هدایت کردند. این آخرین مسابقه مهدی ترابی برای سایپا پیش از پیوستن به باشگاه پرسپولیس خواهد بود. ترابی ستاره بی چون و چرای جدال قبلی با نفت به شمار می‌رفت و نارنجی‌ها باید از همین حالا به دنبال یک جانشین بزرگ برای این بازیکن باشند. با وجود درخشش در جام حذفی، فرم سایپا در لیگ برتر کاملا نگران‌کننده به نظر می‌رسد. این تیم در هفت مسابقه اخیر برنده نشده و در نیم‌فصل اول فقط چهار بار زمین را به عنوان تیم پیروز ترک کرده است. سایپا در رده هفتم جدول لیگ قرار دارد و در بهترین حالت، نیم‌فصل را در جایگاه ششم تمام خواهد کرد. بدترین حالت ممکن برای آنها نیز قرار گرفتن در رده هشتم خواهد بود. صنعت نفت آبادان در این فصل، هنوز نتوانسته تعداد امتیازهایش را به تعداد بازی‌هایش برساند. آنها همچنان در بحران به سر می‌برند و اگر امروز برنده نشوند، تنها یک پیروزی در نیم‌فصل اول لیگ به نام‌شان ثبت خواهد شد. زردها متخصص تساوی در لیگ برتر هستند اما شکست سنگین برابر استقلال و حذف از جام حذفی به دست سایپا، نتایج ناخوشایندی را در هفته‌های گذشته برای‌شان رقم زده است.

پرسپولیس در آزادی!

درست در لحظه‌ای که سوت پایان دیدار امروز با پارس جنوبی به صدا دربیاید، دوران محرومیت پرسپولیسی‌ها نیز به پایان می‌رسد. به همین خاطر به نظر می‌رسید هر نتیجه‌ای در نبرد امروز، آنها را خوشحال خواهد کرد اما سرخ‌ها برای قهرمانی نیم‌فصل باید پارس جنوبی را شکست بدهند و در انتظار لغزش سپاهان و پدیده باشند. 

 با وجود درخشش در جام حذفی، فرم سایپا در لیگ برتر کاملا نگران‌کننده به نظر می‌رسد. این تیم در هفت مسابقه اخیر برنده نشده و در نیم‌فصل اول فقط چهار بار زمین را به عنوان تیم پیروز ترک کرده است

کمال کامیابی‌نیا مهم‌ترین غایب امروز پرسپولیس است که به دلیل اخراج شدن در بازی رفت، نمی‌تواند تیمش را همراهی کند. پرسپولیس با وجود شرایطی سختی که در مدت محرومیت پشت سر گذاشت، همچنان یکی از مدعیان جدی قهرمانی لیگ برتر است. فصل گذشته در چنین روزهایی، پارس جنوبی نیز مدعی قهرمانی بود اما پنالتی فروزان، یک سکته بزرگ برای تیمی شد که بعد از باختن مقابل شایان مصلح و هم‌تیمی‌ها، دیگر نتوانست کمر راست کند. 

نکته هیجان‌انگیز درباره این مسابقه، تجمع پرسپولیسی‌ها در ترکیب تیم جنوبی است. محسن بنگر، محمد نوری، رحمان احمدی، روح‌ا... سیف‌اللهی و میثم نقی‌زاده همگی سابقه حضور در جمع قرمزها را دارند و امروز با انگیزه فراوانی روبه‌روی تیم سابق‌شان قرار می‌گیرند. این، آخرین بازی نیم‌فصل اول ورزشگاه آزادی خواهد بود.