بیدار شو قهرمان!

به نظر می‌رسد قهرمانی آخرین دوره لیگ برتر، آرامش زیادی به استقلال داده و خیال هواداران این تیم را راحت کرده اما آرامش داشتن با توجه به همه مسائلی که برای این تیم رخ داده، انتخاب درستی نخواهد بود. این تیم سرمربی‌اش را از دست داده و هنوز فعالیت جدی در فصل نقل و انتقالات نداشته است. مدیران استقلال بدون تردید به دنبال رقم زدن بهترین انتخاب هستند اما آنها نباید اهمیت «زمان» را نادیده بگیرند. چراکه اگر زمان مناسب از دست برود، دیگر بزرگ‌ترین مربیان دنیا هم نمی‌توانند این تیم را در مسیر مطلوب قرار بدهند.

آریا طاری

بعد از رسمی شدن جدایی فرهاد از استقلال، گزینه‌های زیادی برای این باشگاه روی میز بوده‌اند. جدی‌ترین انتخاب آنها برای این پست جواد نکونام بود که حاضر نشد به پیشنهاد این تیم پاسخ مثبت بدهد. نکو در یک قدمی ملحق شدن به استقلال بود اما تصمیم گرفت ماجراجویی با فولاد را دنبال کند. به نظر می‌رسید او تنها گزینه داخلی مد‌نظر آجورلو برای کار کردن در استقلال بوده است. مدیرعامل آبی‌ها بلافاصله مذاکره‌های تازه‌ای را شروع کرد و این بار الکس نوری را به عنوان جدی‌ترین آلترناتیو در نظر گرفت. باشگاه اما با این مربی به توافق مالی نرسید تا پرونده نوری در لیگ برتر هم قبل از باز شدن، رسما بسته شود. حالا چند گزینه جدی دیگر نیز در اطراف استقلال مطرح هستند اما معلوم نیست باشگاه چه زمانی به توافق مدنظرش با آنها دست پیدا خواهد کرد. نفراتی مثل ماگات، لموشی، دی متئو و مورایس نام‌هایی هستند که مدام در اطراف استقلال شنیده می‌شوند اما معلوم نیست چه زمانی یکی از آنها رسما با پیراهن این باشگاه عکس خواهد گرفت. طولانی‌شدن زمان انتظار برای معرفی مربی جدید، این نگرانی را برای آبی‌ها به وجود آورده که شاید در نهایت یک گزینه داخلی روی نیمکت این تیم دیده شود. البته که باشگاهی مثل سپاهان هم هنوز سرمربی ندارد و البته که به جز پرسپولیس و گل گهر، تیم دیگری هم فعالیت نقل و انتقالاتی را شروع نکرده اما این به آن معنی نیست که استقلالی‌ها زمان را از دست نداده‌اند. پرسپولیس از شروع پنجره نقل و انتقالات، سرمربی مشخصی دارد، چند خرید بسیار بزرگ انجام داده، چند تمدید مهم را پشت سر گذاشته و هر روز تیمش را تقویت می‌کند. در استقلال اما خیلی از نفرات نمی‌دانند که چه سرنوشتی در انتظارشان است. مساله فقط عدم خرید در بازار نیست. مساله این است که حتی مهره‌هایی مثل وریا غفوری هنوز از تیم پیشنهاد تمدید نگرفته‌اند.

از دست دادن زمان درست همان چیزی است که در این سال‌ها بارها و بارها استقلال را آزار داده و ظاهرا قرار است این تراژدی در این فصل هم تکرار شود. عجیب است که مدیران استقلال نمی‌خواهند از چنین تجربه تلخی درس بگیرند

از دست دادن زمان درست همان چیزی است که در این سال‌ها بارها و بارها استقلال را آزار داده و ظاهرا قرار است این تراژدی در این فصل هم تکرار شود. عجیب است که مدیران استقلال نمی‌خواهند از چنین تجربه تلخی درس بگیرند. وقتی وینفرد شفر سرمربی باشگاه بود، تمرین‌های استقلال برای فصل جدید به دلیل قرارداد شفر با یک شبکه آلمانی برای تحلیل رقابت‌های جام جهانی بسیار دیر شروع شد. همین اتفاق کافی بود تا استقلال نتواند تیم دلخواهش را ببندد و پیش فصل خوبی را سپری کند. نتیجه این اتفاق هم در طول فصل با از دست رفتن دوباره شانس قهرمانی شروع شد. این اتفاق در فصل بعدی با استراماچونی هم تکرار شد. چراکه کمی طول کشید تا این مربی هدایت آبی‌ها را بر عهده بگیرد و استقلال اساسا نتوانست ایده‌های پیش‌فصل را به مرحله تکامل برساند. در دوران فکری هم کم و بیش همین اتفاق رقم خورد. بعد از مدت‌ها اما استقلال در فصل گذشته، لیگ را با همان مربی‌ای شروع کرد که فصل قبل هم روی نیمکت دیده می‌شد. این ماجرا فرصت بسیار خوبی برای بستن تیم در اختیار فرهاد قرار داد. مجیدی با تمرکز نفرات دلخواهش را انتخاب کرد و تیم را به طرف موفقیت سوق داد. تصمیمی که موجب شد باشگاه بتواند در یک فصل رویایی و بدون حتی یک شکست، قهرمانی لیگ را جشن بگیرد. حالا اما دیگر خبری از فرهاد نیست و آبی‌ها همچنان بدون مربی هستند. طبیعتا یک مربی خارجی به زمان زیادی برای رسیدن به شناخت از فوتبال ایران و بازیکنانش نیاز دارد و اصلا وقت نمی‌کند که تیم را به سلیقه خودش ببندد. در نتیجه از دست دادن زمان، عملا مهم‌ترین سلاح در این فصل را از استقلال خواهد گرفت.

بخش مهمی از سرنوشت تیم‌ها در لیگ‌های طولانی، در همان پیش‌فصل مشخص می‌شود و استقلال تا اینجا پیش‌فصل موفقی نداشته است. البته که هنوز زمان زیادی برای این تیم باقی مانده اما معلوم نیست پروسه انتخاب سرمربی قرار است چقدر به طول بینجامد. هرچقدر که این انتخاب به تاخیر بیفتد، پروسه ساخت استقلال جدید به تاخیر خواهد افتاد و در نتیجه شانس تیم برای رسیدن به موفقیت در این فصل کاهش پیدا خواهد کرد. زمان فاکتور بسیار مهمی برای رسیدن به نتیجه دلخواه است و استقلالی‌ها این روزها خیلی راحت زمان را از دست می‌دهند.