آریا رهنورد

بدون تردید دربی امروز، یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین شهرآوردهای یک دهه اخیر فوتبال ایران است. مسابقه‌ای که تاثیر کاملا مستقیمی در تعیین سرنوشت تیم قهرمان این فصل خواهد داشت. فعلا آبی‌ها صدرنشین جدول لیگ هستند و پرسپولیس تنها تعقیب‌کننده جدی این تیم در جدول به شمار می‌رود. آن‌چه در مسابقه امروز اتفاق می‌افتد، چیزی شبیه یک فینال تمام‌عیار برای لیگ برتر است. فینالی که برنده‌اش هفت هفته باقی‌مانده را با روحیه‌ای بهتر ادامه می‌دهد و از شانس ایده‌آل‌تری برای قهرمانی لیگ برخوردار خواهد شد.

از زاویه یحیی گل‌محمدی، همه چیز در مورد این دربی واضح به نظر می‌رسد. او فقط یک راه برای زنده ماندن در کورس قهرمانی لیگ دارد و آن برنده شدن در مسابقه امروز است. یحیی و تیمش اگر می‌خواهند به فتح لیگ امیدوار بمانند، هیچ شانسی برای فکر کردن به نتیجه‌ای به جز برد ندارند. البته که حتی بردن استقلال هم از آنها صدرنشین نمی‌سازد اما فاصله را تنها به عدد سه می‌‌رساند و شرایط را کاملا به سود این تیم تغییر می‌دهد. پرسپولیس در حالی روبه‌روی استقلال قرار می‌‌گیرد که در این فصل فقط دو بار شکست خورده است. آنها نتایج بسیار خوبی در لیگ به دست آورده‌اند اما مواجه شدن با تیمی که در این فصل حتی یک بار هم زمین مسابقه را با شکست ترک نکرده، چالش دشواری خواهد بود. با این حال آنها هنوز برای تغییر دادن شرایط، شانس دارند. اولین نگرانی کلیدی یحیی برای این جدال، به خط دروازه مربوط می‌شود. جایی که او باید از بین دو گلر ناآماده، یک نفر را در ترکیب اصلی قرار بدهد. به نظر می‌رسد انتخاب او برای این کار، حامد لک باشد. در خط دفاعی به احتمال زیاد سیدجلال حسینی و وحدت هناهوف دو مدافع ثابت قرمزها خواهند بود و انتظار می‌رود رامین رضاییان و سعید آقایی در دو سمت خط دفاعی دیده شوند. یحیی احتمالا میانه زمین را به میلاد سرلک و کمال کامیابی‌نیا واگذار می‌کند و جلوتر از آنها در کناره‌ها، مهدی ترابی و احسان پهلوان را به زمین می‌‌فرستد. وحید امیری و مهدی عبدی هم احتمالا هجومی‌ترین مهره‌های گل‌محمدی برای این مسابقه خواهند بود. همه پرسپولیسی‌ها انتظار دارند تیم‌شان این مسابقه را با یک نمایش کاملا هجومی شروع کند. آنها از این بازی برد می‌خواهند و هر کاری می‌کنند تا آزادی را در این روز بزرگ و حساس، با سه امتیاز ترک کنند.

اگر برنده این نبرد آبی‌ها باشند، باید رقابت قهرمانی این فصل را تمام شده دانست اما اگر قرمزها در این مسابقه به برتری برسند، رقابت در صدر جدول بی‌نهایت هیجان‌انگیز خواهد شد

از زاویه فرهاد مجیدی، ماجرا کمی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد. چراکه این سرمربی اساسا دو انتخاب متفاوت در پیش دارد. او هم می‌تواند برای حفظ نتیجه به زمین برود و هم می‌تواند با یک رویکرد هجومی روبه‌روی پرسپولیس ظاهر شود. فرهاد و تیمش با تساوی هم جدی‌ترین شانس قهرمانی خواهند بود اما از طرفی بردن جام بدون بردن حتی یک دربی در این فصل، برای آنها جذابیت کم‌تری دارد. شاید استراتژی نهایی این مربی چیزی بین این دو راه باشد. تیم مجیدی احتمالا به سبک و سیاق بسیاری از دیدارهای این فصل، برای کنترل بازی تلاش می‌کند، به سراغ پرسینگ از کناره‌ها می‌رود، بی‌محابا حمله نمی‌کند و منتظر می‌ماند تا در زمان درست به حریف لطمه بزند. فرهاد این مسابقه را با سیدحسین حسینی روی خط دروازه آغاز خواهد کرد. بعد از دو مسابقه متوالی با دفاع چهارنفره، حالا انتظار می‌رود این مربی دوباره به سیستم دفاع سه نفره برگردد و تیمش را با همان آرایش آشنای همیشگی به زمین بفرستد. محمد دانشگر نفر سمت راست در دفاع خطی سه نفره این تیم است، سیلوا در مرکز بازی می‌کند و غلامی نیز در سمت چپ ظاهر خواهد شد. در کناره‌ها احتمالا صالح حردانی و جعفر سلمانی گزینه‌های مدنظر این مربی هستند. دو بازیکنی که می‌توانند با نفوذهای مداوم، رقیب را به دردسر بیندازند. مهدی مهدی‌پور و رضا آذری در میانه میدان برای استقلال به میدان خواهند رفت. در فاز هجومی هم کوین یامگا در سمت راست و امیرحسین حسین‌زاده در سمت چپ ظاهر می‌شوند. هنوز هم تردیدهای زیادی در مورد رودی ژستد وجود دارد اما انتظار می‌رود که او در این مسابقه هم یکی از 11 بازیکن مدنظر مجیدی برای شهرآورد باشد. شاید این آخرین شانس رودی است که خودش را در قامت یک ستاره در استقلال به اثبات برساند و از فهرست مازاد تابستانی این تیم فرار کند.

سیصد دقیقه آخر جدال‌های یحیی و فرهاد، هیچ گلی نداشته است. این بار اما باید همه چیز فرق کند. یک نمایش محافظه‌کارانه به خصوص از سوی گل‌محمدی پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد. چراکه تیم او نیاز مبرمی به بردن این بازی دارد. اگر برنده این نبرد آبی‌ها باشند، باید رقابت قهرمانی این فصل را تمام شده دانست اما اگر قرمزها در این مسابقه به برتری برسند، رقابت در صدر جدول بی‌نهایت هیجان‌انگیز خواهد شد. میزان حساسیت این بازی در سال‌های گذشته بی‌سابقه به نظر می‌رسد و ورود تماشاگرها هم، دربی را دوباره به زندگی عادی‌اش برمی‌گرداند.