آریا رهنورد

استقلال این هفته برای بیست و دومین بار متوالی، یکی از مسابقه‌های لیگ برتر را بدون شکست ترک کرد. یک دستاورد فوق‌العاده که پیش از این در هیچ دوره‌ای از تاریخ لیگ برتر سابقه نداشته است. رکورد قبلی پیش از این با 21 بازی متوالی بدون شکست در لیگ دهم، به سپاهان تعلق داشت. بد نیست بدانیم که در فاصله رقم خوردن این دو رکورد جذاب، کدام تیم‌ها توانسته‌اند در بیشترین هفته‌های متوالی خودشان را از گزند شکست دور نگه دارند و تا جایی که می‌توانند بازنده از زمین خارج نشوند.

لیگ برتر بیستم- پرسپولیس(20 هفته)

قرمزها در فصل گذشته عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و در همه هفته‌های فصل فقط یک بار طعم شکست را چشیدند. پرسپولیس در لیگ بیستم با هدایت یحیی فقط در نبرد هفته دهم روبه‌روی آلومینیوم اراک شکست خورد و تا پایان فصل دیگر با هیچ باختی روبه‌رو نشد. در حقیقت پرسپولیس بین هفته‌های دهم تا سی‌ام هیچ شکستی نداشت تا فصل را ۲۰ هفته بدون باخت به پایان ببرد. یک رکورد بسیار جذاب برای تیمی که مزد این بی‎شکستی را با پنجمین قهرمانی متوالی در رقابت‌های لیگ برتر گرفت. هنوز هیچ تیمی وجود ندارد که در طول یک فصل لیگ برتر کم‌تر از یک شکست در کارنامه داشته باشد. در حقیقت قرمزها همچنان صاحب رکورد کم‌ترین شکست در یک دوره از رقابت‌های لیگ به حساب می‌آیند. رکوردی که البته به شدت توسط رقیب سنتی تهدید می‌شود. استقلال فعلا اولین تیم تاریخ لیگ برتر است که در 22 هفته شروع یک فصل بازنده نمی‌شود. اگر آنها در هشت مسابقه بعدی هم بی‌شکست بمانند، این رکورد را به شکل قابل توجهی ارتقا خواهند داد.

  لیگ برتر نوزدهم- پرسپولیس(16 هفته) سپاهان و نفت(15 هفته)

یحیی در نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم روی کار آمد و هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت. سرخ‌ها در نیم‌فصل دوم آن لیگ با هدایت یحیی فقط یک بار در هفته بیست و هشتم شکست خوردند. قبل از آن آخرین باخت تیم کالدرون هم در هفته یازدهم لیگ اتفاق افتاده بود. در نتیجه پرسپولیس توانست در آن فصل به رکورد جذاب 16 بازی پیاپی بدون باخت برسد. آن فصل از لیگ برتر البته دو تیم سخت‌جان دیگر هم داشت. سپاهان اصفهان و نفت مسجدسلیمان در تمام هفته‌های نیم‌فصل اول نباختند. اولین شکست دو تیم هم در شروع نیم‌فصل دوم و در هفته شانزدهم رقم خورد. در پایان آن فصل هم پرسپولیس قهرمانی لیگ را از آن خودش کرد اما سپاهان با قلعه‌نویی و نفت مسجدسلیمان با مهدی تارتار، نتایج جالب توجهی به دست آوردند و فصل بسیار موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشتند. نفت مسجدسلیمان که در آن فصل یک پدیده تمام‌عیار بود، در فصل‌های بعد با جدایی تارتار به یکی از گزینه‌های همیشگی سقوط در فوتبال ایران تبدیل شده و اصلا حال و روز خوشی ندارد.

 لیگ برتر هجدهم- سپاهان(18 هفته)

شروع دوران قلعه‌نویی در سپاهان، شروعی بسیار درخشان و امیدوارکننده بود. آنها تا هفته هجدهم لیگ برتر حتی یک بار هم بازنده نشدند و اولین باخت فصل را در هفته نوزدهم تجربه کردند. سپاهان در همه هفته‌های دیگر باقی مانده از فصل هم فقط یک بار شکست خورد اما در نهایت شانس قهرمانی را به دست نیاورد. تساوی‌های پرشمار این تیم در هفته‌هایی از این فصل، فرصت رسیدن به جام را از سپاهان گرفت. این تیم در نهایت رقابت قهرمانی را به پرسپولیسی واگذار کرد که اتفاقا در همان فصل با هدایت برانکو به رکورد 16 بازی متوالی بدون برد در فوتبال ایران رسیده بود. تیمی که در نهایت با شایستگی جام قهرمانی را بالای سر برد. پرسپولیس در آن فصل فقط و فقط نتیجه یک مسابقه را واگذار کرد. رکوردی که تا قبل از لیگ بیستم به تنهایی در اختیار تیم برانکو قرار داشت و در نهایت تیم یحیی نیز در آن سهیم شد. این یک رکورد باورنکردنی برای سرخ‌ها به حساب می‌آمد. چراکه آنها در سراسر فصل با شکست خوردن بیگانه بودند. هر چند که رکورد بیشترین هفته‌های بدون شکست را در اختیار نداشتند و این رکورد در آن فصل متعلق به سپاهان بود.

لیگ برتر هفدهم-پرسپولیس(18 بازی)

باز هم نوبت پرسپولیس بود که یک رکورد خیره‌کننده را در بدون شکست ماندن در هفته‌های متوالی در رقابت‌های لیگ برتر خلق کند. آنها توانستند در فاصله هفته‌های ششم تا بیست وپنجم لیگ برتر، حتی یک بار هم بازنده نشوند. این در حالی بود که پرسپولیس در آن فصل با ماجراهایی مثل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی دست و پنجه نرم می‌کرد. با این وجود روحیه این تیم در مواجهه مسائلی از این دست، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. همین فاصله طولانی با شکست، موجب شد آنها یک فصل موفق دیگر را پشت سر بگذارند و در نهایت باز هم قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را جشن بگیرند.

لیگ برتر شانزدهم: تراکتور و پرسپولیس(13 هفته)

لیگ برتر شانزدهم در نهایت به کام پرسپولیسی‌ها تمام شد. لیگی که آنها در پایانش توانستند به طلسم 9 سال قهرمان نشدن در فوتبال ایران پایان بدهند و یک موفقیت بزرگ و فراموش نشدنی را جشن بگیرند. پرسپولیس در آن فصل با ستاره‌هایی مثل طارمی خوش درخشید و راهش را در فوتبال ایران به خوبی پیدا کرد. پرسپولیس به صورت مشترک با تراکتور نبازترین تیم آن فصل هم بود. تیم‌هایی که در ۱۳ هفته متوالی شروع فصل، حتی یک بار هم بازنده نشدند و اولین باخت‌شان را در هفته چهاردهم فصل پشت سر گذاشتند. این یک تجربه رویایی برای هر  دو تیم بود. هرچند که جام در نهایت به سرخ‌های تهران تعلق گرفت.

لیگ برتر پانزدهم-پرسپولیس (19 هفته)

همه بی‌شکستی‌های متوالی در فوتبال ایران، به بردن جام ختم نشده‌اند. بهترین مثال برای این اتفاق، پرسپولیس لیگ پانزدهم بود. تیمی که بعد از ماجرای فقدان کاپیتان و ضربه‌های روحی بزرگی که خورد، ناگهان مثل یک ققنوس از دل آتش بیرون آمد و برای 19 هفته متوالی حتی یک بار هم زمین را در قامت تیم بازنده ترک نکرد. پرسپولیس با هدایت پروفسور در میانه فصل یک تحول بزرگ را جشن گرفت اما در نهایت دستش به جام قهرمانی نرسید. تیم قهرمان آن فصل هم البته یک رکورد در بدون شکست ماندن به جا گذاشته بود. استقلال خوزستان با هدایت عبدا... ویسی در مسابقه اول فصل با سپاهان بازنده شد اما در 15 هفته بعدی، شکست نخورد تا در مجموع بتواند برای 15 مسابقه بی‌شکست بماند و روندی را تجربه کند که برای این باشگاه تازه‌تاسیس، غیرمنتظره به نظر می‌رسید. باشگاهی که حالا دیگر جای خاصی در معادله‌های فوتبال ایران ندارد اما نامش برای همیشه در بین قهرمان‌های تاریخ لیگ برتر ماندگار خواهد بود.

لیگ برتر چهاردهم: نفت تهران(19 هفته)

نفت تهران با هدایت منصوریان در لیگ چهاردهم تیم جالبی بود. تیمی که هم در آسیا نتایج درخشانی گرفت و هم در لیگ برتر تا یک قدمی قهرمانی رفت. نفت با علیمنصور توانست در آن فصل رکورد 19 هفته پیاپی بدون شکست را به ثبت برساند. آنها در هفته پایانی لیگ برتر، یکی از سه تیم مدعی بردن جام محسوب می‌شدند و در لحظات پایانی، شکست روبه‌روی تراکتور را به تساوی تبدیل کردند. اگر نفت در آن لحظات به یک گل دیگر هم می‌رسید، می‌توانست به شکل ناباورانه‌ای قهرمانی یکی از خاص‌ترین دوره‌های همه تاریخ لیگ را جشن بگیرد.

لیگ برتر سیزدهم: استقلال(17 هفته)

آخرین تجربه بدون باخت ماندن استقلال در هفته‌های طولانی، به لیگ سیزدهم برمی‌گردد. جایی که امیر قلعه‌نویی و تیمش در 17 هفته پیاپی شکست نخوردند. خیلی‌ها تصور می‌کردند تیم ژنرال در آن فصل از قهرمانی‌اش در لیگ دفاع می‌کند اما چنین اتفاقی رخ نداد و استقلال نتوانست این فرم خوب را به هفته‌های پایانی بکشاند. رکورد 17 هفته‌ای آنها در این فصل با قدرت توسط فرهاد و پسرانش شکسته شد. تیمی که با همه وجود برای تبدیل شدن به اولین قهرمان بدون شکست همه تاریخ لیگ تلاش می‌کند. تیمی که می‌خواهد یک ردپای محونشدنی از خودش برای تمام تاریخ فوتبال ایران بسازد.