آریا رهنورد

برای چند فصل، هواداران پرسپولیس به ترکیب ثابت و کم‌تغییر تیم‌شان عادت کرده بودند. در روزهای محرومیت از نقل و انتقالات، حدس زدن ترکیب 11 نفره این باشگاه ساده‌ترین کار دنیا بود. با این حال تغییرات تابستانی ممکن است چهره آشنای پرسپولیس برای طرفداران را تغییر بدهد. در نگاه اول به نظر می‌رسد کالدرون تیمش را با بیشترین شباهت نسبت به ترکیب فصل گذشته، بیشترین استفاده از نفرات سابق تیم و کم‌ترین میزان حضور خریدهای جدید در ترکیب اصلی بسازد اما فعلا همه چیز در مرحله حدس و گمان قرار دارد. امضای مرد آرژانتینی هنوز پای این تیم دیده نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که ترکیب مدنظر او برای قرمزها، همه هواداران فوتبال در ایران را شگفت‌زده کند.

از روند دیدارهای تدارکاتی پیش‌فصل نمی‌توان به چینش ثابتی برای پرسپولیس در فصل جدید دست پیدا کرد. کالدرون در تابستان تیمش را با یک و یا دو هافبک دفاعی به زمین فرستاده و همین تغییرات را در خط حمله تیم نیز پیاده کرده است. مرد اول نیمکت قرمزها هنوز تردیدهایی در مورد بعضی از بازیکن‌ها دارد و بدون تردید همچنان ترکیب اصلی تیمش را نمی‌شناسد. در چنین شرایطی شاید تعویق لیگ در نهایت به سود این مربی تمام شود. چراکه تیم او در اردوی ترکیه دیدارهای دوستانه خوبی را پشت سر نگذاشته و حالا مشغول برگزاری بازی‌های دوستانه با تیم‌های مختلف باشگاهی است. انتخاب سرمربی جدید پرسپولیس برای خط دروازه، از همین حالا کاملا روشن به نظر می‌رسد. هر مربی دیگری هم که به جای او برای هدایت سرخپوشان انتخاب می‌شد، علیرضا بیرانوند را روی خط دروازه قرار می‌داد. بیرو گلر اول این روزهای تیم ملی و آماده‌ترین سنگربان این سال‌های فوتبال ایران به شمار می‌رود. مرد شماره یک دروازه پرسپولیس البته در دیدار با سایپا در جام شهدا، مرتکب یک اشتباه بزرگ شد اما این اشتباه برای خارج کردن او از ترکیب کافی به نظر نمی‌رسد. بیرو در این فصل نیز گلر ثابت سرخپوشان خواهد بود تا بوژیدار رادوشوویچ نیز به عنوان دروازه‌بان ذخیره روی نیمکت حضور داشته باشد.

در خط دفاعی، به احتمال زیاد گابریل کالدرون به ترکیب دفاعی تیم برانکو در نیم‌فصل دوم لیگ برتر هجدهم اعتماد خواهد کرد. ترکیبی که با نمایش‌های خوب‌شان توانستند هت‌تریک قهرمانی را برای این باشگاه رقم بزنند. بعید به نظر می‌رسد او زوج موفق و درجه یک سیدجلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده را تغییر بدهد. شاید با توجه به شرایط سنی سیدجلال، این بازیکن در بعضی از مسابقه‌ها استراحت کند و جایش را به محمدحسین کنعانی‌زادگان بدهد اما در ترکیب اصلی تیم برای بازی‌های حساس، جایی برای کنعانی نخواهد بود. مهدی شیری در رقابت با حسین ماهینی، شانس زیادتری برای بازی در سمت راست خط دفاعی دارد. ماهینی پس از چند مصدومیت جدی، نمی‌تواند تهدید بزرگی برای شیری تلقی شود. در سمت چپ اما رقابت ویژه‌ای بین محمد نادری و محمد انصاری ایجاد خواهد شد. از آن‌جایی که انصاری از مصدومیتی طولانی‌مدت برگشته، به زمان بیشتری برای رسیدن به آمادگی مطلوب نیاز دارد. این موضوع موجب می‌شود محمد نادری گزینه اصلی‌تر کالدرون برای پست دفاع چپ باشد. در واقع خط دفاعی پرسپولیس به احتمال فراوان زیر نظر کالدرون نیز با ترکیب فصل گذشته و حضور همزمان شیری، سیدجلال، خلیل‌زاده و نادری چیده خواهد شد.

اگر گابریل کالدرون تصمیم به بازی با دو هافبک دفاعی بگیرد، احمد نوراللهی و کمال کامیابی‌نیا گزینه‌های مطلوب این مربی به شمار می‌روند. با این حال از اطراف باشگاه شنیده می‌شود که مرد آرژانتینی شیفته فوتبال هجومی و بازی با یک هافبک دفاعی است. در این صورت کمال کامیابی‌نیا همانند فصل گذشته دفاعی‌ترین عنصر خط هافبک پرسپولیس خواهد بود. احمد نوراللهی در سمت راست خط هافبک، مهدی ترابی در سمت چپ و بشار رسن نیز به عنوان هافبک میانی، هافبک‌های کلیدی تیم کالدرون هستند. البته از آن‌جایی که بشار کمی دیر به تیم ملحق خواهد شد، احتمالا در آغاز فصل فرشاد احمدزاده به جای او در ترکیب قرار خواهد گرفت. در واقع ترکیب اصلی خط هافبک پرسپولیس در آغاز فصل، با کمال، نوراللهی، ترابی و فرشاد ساخته خواهد شد. اگر کمال به دیدارهای هفته اول نرسد، احمد کمی عقب‌تر می‌رود و با حضور فرشاد در سمت راست خط هافبک، وحید امیری نیز به عنوان هافبک هجومی بازی خواهد کرد.

علی علیپور، همچنان گزینه بدون جانشین پرسپولیس برای خط حمله است. بازیکنی که در هر شرایطی فیکس خواهد بود و نقش مهمی در عملکرد هجومی تیم کالدرون خواهد داشت. اگر سرمربی قرمزها تصمیم به استفاده همزمان از دو مهاجم بگیرد، خرید خارجی باشگاه و وحید امیری گزینه‌های بازی به عنوان زوج علیپور هستند. استفاده از یک بازیکن خارجی به جای ماریو بودیمیر، احتمالا مهم‌ترین تغییر ترکیب پرسپولیس نسبت به آخرین دیدارهای فصل گذشته‌اش خواهد بود. چراکه نفرات مازادی مثل سروش، شایان و مهدی شریفی همگی در تیم پروفسور نیز نیمکت‌نشین بودند.

ثبات، مهم‌ترین عامل برای موفقیت‌های پیاپی پرسپولیس در سال‌های گذشته بود. آنها خیلی زود در شروع فصل به اوج هماهنگی می‌رسیدند و امتیازهای کلیدی را زودتر از همه رقبا جمع می‌کردند. پرسپولیس در شروع فصل، همیشه یک قدم از رقبا جلو بود و تمرکزش را در فصل نقل و انتقالات از دست نمی‌داد. 

در این فصل، پرسپولیسی‌ها پنجره نقل و انتقالات پرهیاهویی را پشت سر گذاشته‌اند اما کالدرون هنوز یک برگ برنده دارد و آن، حفظ نفرات اصلی ترکیب پروفسور است. او همچنان می‌تواند ثبات و هماهنگی را در مجموعه‌اش نگه دارد و هر تغییر بزرگی در ترکیب تیم را به آینده موکول کند. حالا دیگر همه چیز به این مربی بستگی دارد. هر تصمیم او، بخشی از سرنوشت فصل جدید سرخپوشان را رقم خواهد زد.