وقتی همه «  نگر ان»  بودند

در آستانه شروع فصل جدید لیگ برتر، تیم‌ها دلایل زیادی برای امیدواری در مورد اتفاقات فصل تازه دارند اما همه باشگاه‌های بزرگ، با نگرانی‌هایی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. گذر زمان نشان خواهد داد که این نگرانی‌ها در قیاس با دلایل امیدوارکننده برای هر تیم، چقدر جدی هستند. به هر حال لیگ برتر بیست و دوم، یک فصل سخت، پرستاره و فشرده خواهد بود. یک فصل بسیار جذاب که مربیان خارجی و ستاره‌های ایرانی هیجانش را به اوج می‌رسانند.

آریا   رهنورد

 

پرسپولیس؛ داستان یک اختلاف

اختلاف بین یحیی و مدیران باشگاه پرسپولیس، انکارنشدنی به نظر می‌رسد. اختلافی که از قبل هم وجود داشته اما در ماجرای خرید مهاجم خودش را نشان داده است. یحیی برای این فصل به دنبال گادوین منشا بود اما مدیران باشگاه این بازیکن را به خدمت نگرفتند و او راهی مس رفسنجان شد. درویش هم قصد داشت شیخ دیاباته را برای تیم جذب کند اما یحیی مخالف این تصمیم بود. همین کشمکش‌ها موجب شده‌اند پرسپولیس تا امروز حتی یک مهاجم جدید جذب نکند. این در حالی است که تمیروف هم رسما از این باشگاه جدا شده و تا این لحظه باشگاه تنها عبدی و پاکدل را برای شروع فصل در اختیار دارد. اگر اختلاف یحیی و درویش در ادامه فصل از بین نرود، پرسپولیس با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم خواهد کرد. با این روند شاید چند نتیجه بد، به دوران حضور یحیی در باشگاه پرسپولیس پایان بدهد و تنش‌ها بین این مربی و مدیرعامل باشگاه را به اوج برساند.

استقلال؛ دوران پس از فرهاد

برخلاف پرسپولیس که فصل گذشته را بعد از مدت‌ها بدون جام تمام کرد، استقلال یک فصل رویایی را پشت سر گذاشت و در رقابت‌های لیگ حتی یک شکست را هم تجربه نکرد. برخلاف پرسپولیس اما این تیم در پایان فصل با تغییر مربی روبه‌رو شد. عوض شدن سرمربی بعد از یک موفقیت بزرگ، چالش مهمی برای استقلال است. فرهاد دیگر به تجربه و پختگی لازم در مربیگری رسیده بود و با شرایط استقلال هم کاملا آشنایی داشت. ساپینتو اما اولین تجربه حضور در ایران را می‌گذراند و با وجود تجربه بالا در مربیگری، با زیر و بم فوتبال ایران آشنا نیست. اگر ساپینتو نتواند مثل مجیدی رابطه خوبی با بازیکن‌ها برقرار کند و مثل او به بهترین شکل ممکن از این نفرات بازی بگیرد، شرایط برای آبی‌ها در این فصل دشوار خواهد شد. سپری کردن دوران پسافرهاد، نگرانی بزرگ این فصل هواداران استقلال

 به شمار می‌رود.

سپاهان؛ شروع سخت

بعد از تغییرات بزرگ

سپاهان در این فصل تغییرات بسیار زیادی داشته است. چیزی حدود ۶۰ درصد ترکیب اصلی این تیم نسبت به فصل گذشته عوض شده و کنار آمدن با این موضوع ساده نخواهد بود. سپاهان البته خریدهای بسیار خوبی داشته و به لحاظ نفری احساس ضعف ندارد اما به هر حال زمان می‌برد تا نفرات جدید و به ویژه ستاره‌های خارجی بتوانند جای خودشان را در ترکیب این تیم پیدا کنند. نکته مهم اینجاست که سپاهان در شروع فصل برنامه بسیار سختی دارد و باید در همان هفته‌های اول روبه‌روی چند تیم مدعی قرار بگیرد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که آنها زمان زیادی برای هماهنگ شدن تا شروع فصل نداشته‌اند. بزرگ‌ترین نگرانی مورایس در سپاهان، شروع فصل جدید است. اگر در شروع همه چیز خوب پیش برود، سپاهان یک مدعی جدی برای قهرمانی است اما اگر آنها امتیازهای زیادی را از دست بدهند، شاید دیگر نتوانند در ادامه فصل به کورس قهرمانی برگردند.

اختلاف بین یحیی و مدیران باشگاه پرسپولیس، انکارنشدنی به نظر می‌رسد. اختلافی که از قبل هم وجود داشته اما در ماجرای خرید مهاجم خودش را نشان داده است

تراکتور؛ شخصیت قهرمانی

تراکتور چند فصل بسیار بد را سپری کرده و تغییر دادن ذهنیت بازیکنان این تیم ساده نخواهد بود. آنها با بردی‌اف به دنبال ساختن یک تیم درخشان هستند اما پروژه‌های این مربی در تیم‌های مختلف همیشه پروژه‌هایی زمان‌بر بوده‌اند. در نتیجه نباید انتظار داشت که تیم این مربی روس از همان هفته اول در لیگ نتیجه بگیرد. فضای تراکتور اما همیشه طوری بوده که یک مربی با چند نتیجه بد با تهدید روبه‌رو شده است. اگر تراکتوری‌ها می‌خواهند با بردی‌اف صاحب یک تیم آرمانی شوند، باید به این مربی زمان بدهند و به دنبال تغییرات مداوم روی نیمکت نروند. مهم‌ترین ماموریت بردی‌اف نیز تغییر دادن ذهنیت بازیکنان این باشگاه خواهد بود.

فولاد؛ فصل فشرده

فولاد تنها باشگاه فوتبال ایران است که این فصل باید در لیگ قهرمانان نیز رقابت کند. در حقیقت آنها باید در سه جام به میدان بروند و این مساله کارشان را کمی سخت خواهد کرد. هنوز فصل شروع نشده، آنها یک مصدوم مهم داشته‌اند و این اتفاق ممکن است برای نفرات دیگر این تیم هم تکرار شود. میانگین بالای سنی خریدهای جدید نیز کار فولادی‌ها را به شدت سخت می‌کند و احتمال آسیب‌دیدگی نفرات این تیم در اردوهای پیش رو را بالا می‌برد. فشردگی این فصل و رقابت در سه جام، بزرگ‌ترین نگرانی نکو و شاگردها برای فصل جدید لیگ برتر را می‌سازد.