نفت مسجدسلیمان یک «تغییر چهره» عجیب و واقعی را در رقابت‌های این فصل از لیگ برتر پشت سر گذاشته است. تیمی که فصل را بسیار خوب شروع کرد و با نوع فوتبال جذاب و هجومی‌اش مورد ستایش قرار گرفت اما به مرور زمان تغییر شکل داد و حالا به عنوان یکی از بدترین تیم‌های تاریخ فوتبال باشگاهی ایرانی شناخته می‌شود. تیمی که این فصل فوق تخصص دریافت گل‌های پرشمار و شکست‌های یک‌طرفه شده است.

نفت مسجدسلیمان در شروع فصل مس کرمان را شکست داد و سپس از هوادار نیز امتیاز گرفت. این تیم حتی روبه‌روی تیم پرستاره‌ای مثل استقلال بازنده نشد و اگر درخشش خاص لوکادیا نبود، حتی می‌توانست پرسپولیس را هم ببرد. درست بعد از نبرد با قرمزها اما روزگار نفت مسجدسلیمان تغییر کرد. این تیم چهار گل از نساجی، پنج گل از گل گهر و سه گل از تراکتور خورد و یک بحران باورنکردنی را پشت سر گذاشت.

تیم رضا مهاجری بعد از تساوی با مس رفسنجان، چهار گل از فولاد دریافت کرد تا دوران حضور این مربی در این باشگاه به پایان برسد. این تیم این هفته نیز با سرمربی جدید چهار گله شد و طعم تحقیر را روبه‌روی سپاهان چشید. دقیقا چه چیزی یک تیم خوب را به این حال و روز انداخته است؟ این تیم صاحب بدترین رکورد گل خورده در تاریخ لیگ برتر است و حتی چیزی نمانده به رکورد سه گل خورده به ازای هر بازی برسد.

دریافت 33 گل در 13 بازی یک رکورد منفی حیرت‌آور برای این باشگاه تلقی می‌شود. تیمی که در اولین واکنش به شکست روبه‌روی سپاهان، سه بازیکن از اردو اخراج کرده اما بعید است تصمیم‌هایی شبیه به این، باشگاه را در وضعیت متفاوتی قرار بدهد. نفت مسجدسلیمان هنوز نتوانسته امتیازهایش را در این فصل دورقمی کند اما آنها در حال خلق رکورد بدترین آمار دفاعی در تاریخ لیگ برتر هستند. حتی زمان یک ماهه تعطیلات نیز نتوانسته شرایط متفاوتی برای این باشگاه به وجود بیاورد.

در مورد تغییرات عجیب نفت در طول این فصل، حرف و حدیث‌های زیادی به گوش می‌رسد. گاهی حتی زمزمه‌هایی در خصوص احتمال شرط‌بندی در بین برخی نفرات این تیم مطرح می‌شود. با این وجود در مورد تیم محبوب مسجدسلیمانی‌ها یک حقیقت انکارنشدنی وجود دارد. این تیم کاملا به حال خودش رها شده و اصلا شرایط خوبی ندارد. نفت با این روند بعد از چند سال خوب و امیدوارکننده، قطعا راهی رقابت‌های دسته یک خواهد شد.

آنها چندین بار به سختی و در لحظات پایانی در لیگ ماندند اما به نظر می‌رسد دیگر انگیزه کافی برای انجام چنین کاری در باشگاه وجود ندارد. نفت هنوز فاصله زیادی با منطقه بقا در لیگ ندارد اما وضعیت فاجعه‌بار خط دفاعی این تیم، شانس آنها برای بقا را کمرنگ می‌کند. این تیم برای ماندن در لیگ باید یک خط دفاعی کاملا متفاوت بسازد و شرایط کاملا متفاوتی را نیز تجربه کند.

اگر همه چیز مثل همین چند هفته آخر در لیگ پیش برود، نفت زودتر از هر تیم دیگری راهی دسته پایین‌تر خواهد شد. تیمی که تماشاگرانش را نیز به عنوان آخرین برگ برنده در اختیار نداشته است.