آریا رهنورد

همه مهره‌هایی که در پنجره نقل و انتقالات بین باشگاه‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند، ستاره‌های روی بورس نیستند. برای بعضی از فوتبالیست‌ها، نقل و انتقالات حال و هوای دیگری دارد. آنها تیم‌شان را تغییر می‌دهند تا شاید دوباره به روزهای خوش گذشته برگردند و از بحرانی که گرفتارش شده‌اند، کمی فاصله بگیرند. در این پنجره نقل و انتقالات هم از این مهره‌ها کم نداشته‌‌ایم. بازیکنانی که شرایط خوبی را پشت سر نمی‌گذارند و به امید تغییر دادن اوضاع، به سراغ تیم جدیدشان رفته‌اند.

محمد عباس‌زاده

ستاره سابق نساجی، فصل جدید را در تراکتورسازی آغاز می‌کند. محمد آخرین سهمیه لیگ برتری تیم منصوریان محسوب می‌شود. تیمی که در همین هفته اول با مشکل گل‌زنی روبه‌رو بوده و حالا مهره‌ای مثل عباس‌زاده برایش کارآمد به نظر می‌رسد. پدیده سابق پرسپولیس، حالا یک مهاجم پرتجربه‌تر است و با تراکتور، فضای متفاوتی را تجربه خواهد کرد.

محسن ربیع‌خواه

این اواخر در پرسپولیس تنها یک مهره نیمکت‌نشین بود و دیگر نتوانست در این باشگاه خودی نشان بدهد. در مورد محسن، همیشه حرف و حدیث‌ها و انتقادهای زیادی وجود داشت اما او بی‌توجه به این مسائل، روی کارش متمرکز بود. ربیع‌خواه که فصل موفقی را پشت سر نگذاشته، ابتدا به ذوب‌آهن لینک شد و سپس به آلومینیوم اراک پیوست تا فصل جدید را در این باشگاه تازه‌وارد سپری کند.

مرتضی آقاخان

درست تا زمان پیوستن به استقلال، همه چیز برای مرتضی خوب و مطلوب بود اما پس از آن اوضاع دیگر به روال سابق برنگشت. مهاجم آماده سابق پیکان، در اولین روزهای حضور در استقلال مصدوم شد و وقتی پس از ماه‌ها از آسیب‌دیدگی برگشت، یک مصدومیت جدی دیگر را پشت سر گذاشت تا عملا آینده‌ای در باشگاه نداشته باشد. او برای مدتی به سایپا رفت و حالا در این فصل پیراهن آلومینیوم اراک را بر تن خواهد داشت. آقاخان امیدوار است دوباره کیفیت گذشته‌اش را در لیگ بیستم به دست بیاورد.

مهدی شریفی

وقتی در سپاهان بازی می‌کرد، یکی از بهترین مهاجم‌های لیگ برتر بود اما زمانی که برای سپری کردن دوران سربازی از سپاهان جدا شد، فوتبالش را همان‌جا جا گذاشت. شریفی از یک مهاجم فوق‌العاده به یک مهره کاملا معمولی تبدیل شد و دوران حضورش در باشگاه پرسپولیس هم بیشتر به یک سوءتفاهم شباهت داشت. مهدی که مدتی نیز در لیگ آذربایجان توپ زده بود، در لیگ بیستم عضو باشگاه پیکان است و برای این تیم توپ می‌زند.

هادی محمدی

دوست صمیمی علیرضا جهانبخش، در داماش چهره شد و چند فصل خوب را نیز زیر نظر یحیی گل‌محمدی در ذوب‌آهن سپری کرد. هادی مدتی برای سپری کردن سربازی به تراکتور رفت و سپس دوباره به ذوب برگشت اما در این مدت، دیگر آن مدافع مستحکم سابق نبود. او حالا دوباره به تراکتور برگشته تا زیر نظر علیرضا منصوریان، به خواسته‌های مهمش در فوتبال برسد.

علی دشتی

در استقلال بارها به او فرصت داده شد تا خودش را اثبات کند و حداقل یک نمایش فراتر از متوسط داشته باشد اما دشتی هرگز نتوانست اعتماد کادر فنی و هواداران باشگاه را به دست بیاورد. او تناسبی با این جایگاه نداشت و همان‌طور که انتظار می‌رفت چاره‌ای به جز ترک این باشگاه نداشت. او حالا برای ذوب‌آهن به میدان می‌رود و در لیگ بیستم، بخشی از پروژه رحمان رضایی است.

محسن مسلمان

پس از قرار گرفتن در فهرست مازاد برانکو، خیلی‌ها تصور می‌کردند محسن با انگیزه فوق‌العاده بالا به دنبال اثبات خودش در لیگ برتر است اما تیم‌های بعدی، اصلا نتوانستند از محسن ستاره بسازند. او در سپاهان به نیمکت میخ شد و عملا بسیاری از هواداران فوتبال ایران این بازیکن را از یاد بردند. پاسور سابق پرسپولیس با تصمیم نویدکیا از این باشگاه کنار رفت و تیم بعدی‌اش را هم انتخاب کرد. او در لیگ برتر بیستم برای سایپا بازی می‌کند و شاگرد ابراهیم صادقی است. محسن می‌تواند مطمئن باشد که دیگر در این تیم نیمکت‌نشین نخواهد شد!

روح‌الله باقری

منتقل شدن از استقلال به یک تیم لیگ یکی، موفقیت بزرگی برای روح‌الله محسوب می‌شد اما او با وجود شروع بسیار خوب در تیم جدیدش، نتوانست به یکی از مهره‌های ماندگار استقلال تبدیل شود. او فصل گذشته عملکرد چندان خوبی در فوتبال مشهد و باشگاه شهرخودرو نداشت اما با این حال مورد توجه باشگاه سپاهان قرار گرفت تا لیگ بیستم را زیر نظر محرم نویدکیا شروع کند.

آرش افشین

اگر روند پیشرفت آرش افشین با همان شیب اولیه حفظ شده بود، او حالا برای یکی از بهترین باشگاه‌های فوتبال اروپا به میدان می‌رفت اما این بازیکن حالا برای نساجی مازندران توپ می‌زند و اگر کیفیتش مثل چند فصل قبل باشد، بعید است که حتی در این تیم هم فرصت چندانی برای بازی به دست بیاورد. آرش در نسل خودش یک استعداد واقعی  بود اما نتوانست به درستی از این استعداد استفاده کند.

محمد بلبلی

بدون شک اگر فصل گذشته به همان قرارداد اولیه با فولاد پایبند می‌ماند و قید رفتن به استقلال را می‌زد، شرایط در لیگ نوزدهم برایش به مراتب بهتر رقم می‌خورد. بلبلی تا نیم‌فصل بازی‌ها را به خاطر محرومیت از دست داد و بعدها نیز در چند مقطع با مصدومیت روبه‌رو شد. پدیده سابق سپیدرود یک فصل فاجعه‌بار را سپری کرد و حالا در لیگ جدید به نفت مسجدسلیمان ملحق شد.