آریا طاری

حضور همزمان 6 ستاره سابق استقلال روی نیمکت‌های لیگ برتر، یک رقابت داخلی مهیج را بین آنها به وجود آورده است. این موضوع از یک سو برای باشگاه اتفاق جالبی به شمار می‌رود اما از سوی دیگر، آلترناتیوهای فرهاد را بیشتر و بیشتر می‌کند. مجیدی این روزها روی نیمکت آبی‌ها چالش‌های زیادی دارد و حالا باید با چالش آبی‌شدن لیگ نیز برخورد کند. به جز او، پنج ستاره سابق دیگر استقلال نیز در لیگ نوزدهم تیم دارند. چهره‌هایی که به صورت بالقوه، تهدیدی برای جایگاه فرهاد به شمار می‌روند.

امیر قلعه‌نویی

سرمربی این روزهای سپاهان، موفق‌ترین سرمربی ایرانی تاریخ لیگ برتر به شمار می‌رود. جالب اینجاست که همه قهرمانی‌های استقلال در لیگ برتر، با هدایت او رقم خورده‌اند. امیر در دوران بازی، ژنرال خط هافبک آبی‌ها بوده و به عنوان سرمربی، موفقیت‌های زیادی با این باشگاه داشته است. او که آخرین بار در لیگ دوازدهم با استقلال به قهرمانی دست پیدا کرد، پس از سپری کردن دو فصل ناامیدکننده از این تیم جدا شد. قلعه‌نویی این روزها نتوانسته ماموریتش برای رساندن سپاهان به جام را با موفقیت پشت سر بگذارد. با این حال او همیشه در باشگاه استقلال طرفداران زیادی داشته و خواهد داشت. امیر در چند مقطع مختلف سرمربی استقلال بوده و همواره به بازگشت دوباره به این تیم فکر می‌کند. این روزها اما همه تمرکز او روی سپاهان قرار دارد. او همین چند ماه قبل، شانس اول هدایت تیم ملی بود اما پس از آن ماجرا، دیگر نتوانست در سپاهان نتایج فوق‌العاده‌ای به دست بیاورد.

محمود فکری

فکری، کاپیتان و بازیکن مورد علاقه قلعه‌نویی در استقلال بود. هافبکی که با امیر حتی به تیم ملی رفت و برایش مراسم خداحافظی در لباس تیم ملی نیز برگزار شد. مرد همیشه آرام استقلال در میانه زمین، برای کار در لیگ برتر عجله چندانی نداشت. او سال‌ها در لیگ برتر فعال بود و با این باشگاه نتایج بسیار خوبی را نیز به دست آورد. فکری حالا سرمربی نساجی قائمشهر شده و با یک کادر استقلالی، اوضاع خوبی را در این شهر سپری می‌کند. او که قبلا نیز سابقه کار در نساجی را داشته، این تیم را از منطقه سقوط دور کرده است. آنها پس از دو پیروزی متوالی با فکری روبه‌روی تراکتور و ماشین، دیگر خطر سقوط را احساس نکردند و خیال‌شان از این بابت، کاملا راحت شد. محمود فکری شروع خوبی در لیگ داشته و بدون تردید مهم‌ترین آرزوی آینده‌اش، نشستن روی نیمکت استقلال است.

جواد نکونام

پس از ترک اوساسونا، در آخرین سال‌های دوران بازی به استقلال ملحق شد. جواد یک مهره قابل اطمینان برای آبی‌ها به شمار می‌رفت و حتی در بعضی از بازی‌ها، بازوبند کاپیتانی این باشگاه را نیز به بازو داشت. او که پنالتی‌زن اول استقلال نیز بود، بلافاصله پس از پایان دوران فوتبال مربیگری را آغاز کرد. دوران دستیاری کی‌روش برای نکو پایان خوشی نداشت اما پس از این دوره بسیار کوتاه، او هدایت خونه به خونه در رقابت‌های لیگ یک را بر عهده گرفت. پس از جدایی از این باشگاه، نکو سرمربی نساجی شد و حسرت طولانی این تیم برای رسیدن به لیگ برتر را باطل کرد. او با نساجی اولین تجربه‌های کار در لیگ برتر را به دست آورد و این روزها در خوزستان، یک تیم بسیار منسجم و منظم ساخته است. شاید محبوبیت جواد در بین استقلالی‌ها، بیشتر از دیگر مربیان آبی شاغل در لیگ نباشد اما او نشان داده که یک مربی کاربلد است. تیم او همین حالا در صورت پیروزی در دیدارهای معوقه، می‌تواند به رده دوم جدول رده‌بندی لیگ برتر برسد.

مهدی پاشازاده

در کارنامه مربیگری مهدی پاشازاده، انواع و اقسام اسم‌ها به چشم می‌خورد. او در نیمی از استان‌های ایران مربیگری کرده اما همواره این کار را در سطوح پایین‌تر انجام داده است. مهدی پاشا حالا یک ماموریت بزرگ دارد و آن، ماندگار کردن شاهین در رقابت‌های لیگ برتر است. ماموریتی که برای او بسیار دشوار خواهد بود. پاشازاده همیشه نیم‌نگاهی به نیمکت استقلال داشته اما دستاوردهای او در مربیگری، به خوبی رسیدن به باشگاهی مثل استقلال نیستند. شاید اگر او این روند را تغییر بدهد و در لیگ برتر نیز چند تجربه موفق داشته باشد، نگاه‌ها در مورد این مربی کاملا تغییر کنند. پاشا سابقه بازی برای تیم ملی را نیز دارد و در فوتبال اروپا نیز به میدان رفته است. او نزدیک به 9 سال برای استقلال بازی کرده و بیش از 200 بازی در رده باشگاهی فوتبال ایران انجام داده است.

سهراب بختیاری‌زاده

زننده یکی از دو گل ایران در جام جهانی 2006 که مسن‌ترین گل‌زن تاریخ لیگ برتر نیز هست، در ادامه فصل سرمربی شهرخودرو مشهد خواهد بود. او سال‌های زیادی فوتبال بازی کرد و بالاخره چاره‌ای به جز ترک مستطیل سبز نداشت. با توجه به تجربه‌های قبلی مدافع میانی استقلال، هدایت شهرخودرو یک موهبت غیرمنتظره برای او به شمار می‌رود. اگر او در این موقعیت ویژه موفق باشد، خیلی سریع پله‌های ترقی را در مربیگری طی کرده است.